belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

Több munkatársunk már régóta dolgozik nálunk és szinte eggyé váltak a céggel

„Szeretek beszélgetni veled, mert nagyon régóta, talán 21-22 éve ismerjük egymást, és mert bármely témakörben teszek fel neked kérdéseket, tömören, kertelés nélkül adod a választ. A véleményedet, a gondolataidat pedig azért is célszerű komolyan venni, mert külföldi lévén, gyakran másképpen, reálisabban látod a körülöttünk folyó eseményeket.” – fordulok régi ismerősömhöz, Wolfgang Hatzlhoz, a MART tulajdonos ügyvezetőjéhez.

 

Az ember a korral még bölcsebb lesz. Nem gondolkodtál még el azon, hogy kicsit többet pihenjél, kevesebbet dolgozzál?

Úgy gondolom, hogy ahogyan eddig is, most is ugyanúgy tudok teljesíteni. Néha kicsit persze fáj az ember térde vagy a háta, de ez nem vészes.

A MART Kft.-t több mint 25 éve alapítottátok és biztos vagyok benne, hogy már egy „önjáró” cég. Ennek tökéletesítését szolgálja majd az a szigorú vállalatirányítási rendszer is, amit talán éppen most teszteltek, hogy a következő év elejétől hadrendbe álljon. Ezért volt erre szükség?

Ez a rendszer azért szükséges, mert 25 év után még akkor is igény van valami hatékonyabb, új rendszerre, ha a korábbit folyamatosan frissítettük. Egy informatikai rendszer lejárati ideje mára viszonylag lerövidült, mert folyamatosan jönnek ki frissítések, újítások, újabb és újabb megoldások. És ami nálunk nagy probléma volt, hogy a könyvelés egy másik rendszeren futott, mint a napi munkánk. Ezzel az új vállalatirányítási rendszerrel minden egy helyen történik, és ezáltal könnyebben ellenőrizhető lesz, valamint a komplexebb feladatok is könnyebben átláthatók lesznek. Hogy ezek után a munka könnyebb lesz vagy sem, az egy másik kérdés. Minden rendszer annak megfelelően működik, ahogy az adatok elő vannak készítve. Ha ezek rosszul kerülnek a rendszerbe, rossz lesz az eredmény, ezen még az sem változtat, ha teljesen új rendszert üzemelünk be. Az eredményesség kulcsa, hogy az összes törzsadatot helyesen kezeljük. És ezt a munkatársainknak is meg kell érteniük.

Másrészről pedig az új vállalatirányítási rendszer kínál olyan lehetőségeket is, hogy speciális munkameneteket tudjunk ellenőrizni, ami a mostaninál eléggé nehézkes. Vagyis egy gombnyomással minden a rendelkezésedre áll. Minden nap megkapod a friss információkat, nincs szükséged kivárni a hónap végét ahhoz, hogy pl. egy bizonyos forgalmi adatot megszerezz. És pontosan ez az, ami nagyon fontos a jövő szempontjából. Ráadásul még a logisztikai rendszerünkön is jelentősen javítani szeretnénk azzal, hogy vonalkódra állunk át, így ezzel az új informatikai megoldással a hibák előfordulási hányada minimálisra fog csökkenni. Az a probléma természetesen továbbra is fennáll majd, hogy ha egy terméket valahova máshová sorolsz be, mint ahová kellene, akkor azt most sem fogod megtalálni. Tehát nincsen 100%-os automatizálás, de megpróbáljuk azt megvalósítani, ami lehetséges.

40 évvel ezelőtt kezdtem el dolgozni az informatikai szektorral, és az számomra is világos, hogy ezek az átállások egy bizonyos frusztrációval is járnak a munkatársak körében, mert innentől bizonyos számok nem ott találhatók majd meg, ahol korábban, és amit korábban balra fent találtak meg, az most lehet, hogy jobbra fent lesz. De az új rendszerhez mindenkinek hozzá kell szoknia, hiszen megpróbáltuk úgy beállítani, hogy viszonylag standard módon fusson.

A tapasztalataim szerint, amelyeket ilyen informatikai átállításoknál már az anyacégnél is szereztem, az első hónapokban egészen biztosan kb. 20%-os forgalom visszaesés lesz. Ez ökölszabályszerűen működik így. Mindegy, hogy mennyit tesztelsz egy ilyen rendszert, a tényleges működésnél mindig előjön valami olyan probléma, amit korábban nem tapasztaltál, vagy nem láttál előre.

És az is biztos, hogy ez a cégünk számára nem volt egy kis beruházás, ugyanis majdnem mindenhol le kellett cserélni a hardvert, és minden raktárban szükség van lézerpisztolyokra, amelyekkel a vonalkódot le lehet olvasni.

Év közben többször jártam olyan Mester Centrumban, ahol a kollégáid vidámak, segítőkészek voltak, nem panaszkodtak. Hogyan éritek ezt el? Mi a titok nyitja?

Nem hiszem, hogy ennek speciális titka van. Kollégám, Ürögi Laci és az egész menedzsment megpróbálja úgy vezetni a céget, mint egy családi vállalkozást. Persze nálunk is vannak problémák és valószínűleg a jövőben is lesznek például a kifizetésekkel, juttatásokkal. Nemrég azt hallottam a rádióban, hogy 15–30%-os béremelésre lenne szükség, de honnan veszi egy cég ezt a pénzt, amikor nem sok nyereség marad meg, és nem tudod az áraidat 30%-kal növelni.

Beszéljünk egy kicsit a piacról is! Milyen évet zártok és mire számítotok a következőben? Látsz-e pozitív változást, előrelépést az épületgépész piacon?

Számomra mindig az az irányjelző, ha kinézek az ablakomon, akkor hány darut látok a szomszéd telken. Most úgy látom, hogy építkeznek. Nyilván a kormány lakástámogatási rendszerei is segítenek, de szerintem azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy idén nagyon sok minden történt a világban: pl. a Brexit, a törökországi problémák, a menekültkérdés, amikkel kapcsolatban az EU még nem talált megoldást, vagy nézzük csak az amerikai választásokat, vagyis sohasem lehet tudni, mit hoz a jövő. És ezek a világesemények mind befolyásolják a gazdasági történéseket. Az amerikai választások után pl. a réz alapanyag ára 9%-kal nőtt egyetlen nap alatt.

Érződik már a CSOK pályázat hatása?

Igen, lehet ezt már érezni, mert a bemutatótermeink látogatottsága egyértelműen megnőtt és az emberek már inkább a minőséget keresik. Ezért is választottuk azt a stratégiát, hogy több bemutatótermet nyitunk meg, 3 újabbat már be is rendeztünk és ezt az irányt követni is fogjuk.

Hogyan álltok megbízásokkal? Megvan a folyamatos leterheltségetek? És ha igen, ez csak nagyobb forgalmat, vagy több nyereséget is jelent?

A nyereséget egyelőre nehezebben tudjuk most még realizálni, de forgalomnövekedés valószínűleg lesz. Sajnos azonban a magyar piacon a fizetési morál nem éppen a legjobb, és ez eléggé megnehezíti a dolgunkat.

Ha pár mondatban össze kellene foglalni a MART Kft. erősségét a versenytársakkal szemben, mit tudnál mondani? Miért érdemes a ti partnereteknek lenni?

Elég nehéz csak egy vagy két szempontot felsorolni. Az viszont biztos, hogy van jó pár munkatársunk, akik már régóta vannak nálunk és szinte eggyé váltak a céggel. A konkurens cégek meg is próbálják őket néha dupla bérért elcsábítani, vagyis nagyon jó, szakképzett kollégáink vannak. A bemutatótermeinkben olyan dolgozóink vannak, akik kimondottan erre a feladatra lettek kiképezve és mivel a csempe szakágat is felvettük a kínálatunkba, ezért úgy gondolom, hogy komplexebb megoldást tudunk nyújtani. Vagyis bejön az ügyfél hozzánk azzal, hogy tudja milyen csempét, vagy milyen szerelvényeket, milyen fürdőszoba berendezéseket szeretne, és ezt mind egy helyen meg is tudja rendelni.

Kicsit más területre evezve, ismét főtámogatói vagytok a Magyar Épületgépészek Napja rendezvénynek, és ezért minden épületgépész hálával tartozik nektek. A jövőben is főtámogatók lesztek?

Ez nálunk már hagyomány. És ez nem azért van, mert a szervezőket jól ismerem, hanem mert a fiatalabb generációt motiválni kell arra, hogy részt vegyenek az ilyen rendezvényeken. Arra kell figyelni, hogy ez az egész esemény ne egy nyugdíjas összejövetel legyen, vagyis újabb programokat, ötleteket kell kitalálni. Ez az, ami nekem egyelőre kicsit hiányzik, bár én is már az idősebb generációhoz tartozom, és igazából én sem tudom, hogyan lehet a fiatalabb generációt arra biztatni, hogy szponzor legyen, vagy kivegye a részét a feladatokból.

Itt az év vége, jön a Karácsony. Ilyenkor kicsit megállnak az emberek és végiggondolják, hogy mi is történt velük ebben az évben. Ha arra kérlek, hogy készíts egy gyors mérleget a jó és az esetleges rossz dolgokról, mit mondanál? Mit tennél most másképpen, mint korábban?

Az ember sohasem tudja, hogy pontosan melyik döntése, cselekedete vezetett egy bizonyos eredményhez. Nem tudom azt mondani, hogy ha a csavart nem balról jobbra, hanem jobbról balra húztam volna, az változtatott-e volna valamin. A VGH-nál, a független nagykereskedők szövetségénél tagok lettünk és ez olyan lépés volt, ami sokat segíthetne nekünk, mert egy nagyobb, sokszínűbb termékkínálattal rendelkezhetnénk, de egyelőre az a kérdés, hogyan tudnánk bevezetni azokat a magyar piacra. Egy terméket ugyanis könnyebb forgalomba hozni, ha már többen rendelkeznek vele, ezért nem vagyok 100%-osan meggyőződve arról, hogy jó az, ha az ember a saját márkáját erőlteti, mert az saját marketinget is igényel, a beszállító nem gondoskodik róla. A magyar piacon azzal a termékkel lehetsz sikeres, amelyikkel a beszállító is sikeres.

Beszélgetéseinknél szokásos, hogy rákérdezek a magánéletedre. Milyen változásokról tudsz ebben az évben beszámolni a családodat illetően?

Mind a két gyerekünk hokizik, focizik, teniszezik, úszik és síel. Ezt mind koordinálni nem egyszerű. És mivel két év eltérés van köztük, van bizonyos nehézség a hétvége megszervezésében. E téren nyilván a feleségem aktívabb, de ha pl. egyszerre két teljesen külön helyen hokiznak, akkor azt nehezebb megoldani. A hoki szezon ráadásul augusztustól júniusig tart. Ez például egy nehéz magánéleti feladat, a gyerekeket az egyik programról a másikra szállítani.

És te mikor teniszeztél utoljára?

Talán 5 vagy 6 évvel ezelőtt, már nem is tudom. Bár a gyerekek miatt én is részt vettem edzésen, és akkor rájöttem, hogy mennyire hiányzik nekem is a tenisz, de egyszerűen nincs rá időm. Nekem például nagy szenvedélyem volt a golf, de már 10 éve azt sem űztem. A gyerekek mellett döntöttem és a saját sporttevékenységem így háttérbe szorult. Ami még megmaradt, hogy évente egyszer, egy hétig a barátokkal síelni megyek.

Végezetül álmaid, vágyaid a 2017. évet illetően?

Ez változatlan maradt a tavalyi évhez képest. Azt kívánom, hogy a családom egészséges maradjon, hogy e téren ne érjen semmilyen meglepetés. A cégnél pedig remélem, hogy az informatikai átállás forgalomkiesés nélkül megy végbe.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam