belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

Távfelügyelet és szolgáltatási rendszerének felépítése

Ki ne gondolt volna már legalább egyszer arra, hogy milyen egyszerű és kényelmes lenne a saját fűtési rendszerét például séta közben kezelni, vagy a fűtési energia-megtakarítást, illetve a rendszer optimalizálását a világ bármely pontjáról, egy okostelefon vagy az internet segítségével felügyelni? Ez ma már nem utópia, mert a telekommunikációs technika fejlődése, eszközeinek széleskörű elterjedése, a fogyasztói igények mind magasabb szintű kiszolgálása a jövőben a gázkészülék gyártó cégeket is ebbe az irányba orientálja.

 

Ma, amikor a híradások alapvetően a gazdasági nehézségekről szólnak, ki gondol arra, hogy a komfortérzet javítása, a kényelem fokozása elérhető áron, valamint energiatakarékos üzemeltetés mellett is megvalósítható? Nézzünk csak körbe közvetlen környezetünkben és gyorsan észrevesszük, hogy az átlagember nagyon sokat használja a telekommunikációs eszközöket, ráadásul elég fejlett "géppark" segítségével.

Ezek a szolgáltatások még a megfizethető kategóriába tartoznak, tömeges elterjedésük pedig ma már teljesen természetes. Ha ilyen adottság van a kezünkben, akkor miért ne használhatnánk ezt a fűtési energiafelhasználás optimalizálására? Egy ilyen szolgáltatással ugyanis akár otthon, a fotelben ülve is teljesen egyszerűen változtatható a lakótér hőmérséklete, valamint a fűtési rendszer az igények függvényében korábban és később is be-, illetve kikapcsolható, ugyanis minden készülék, ami internetezésre használható, alkalmas arra is, hogy a fűtési rendszer komfortját és energiatakarékos üzemét szolgálja.

A távfelügyeleti rendszerek alapvető opciói

Rendszerfelügyelet: a berendezés rendszeres felügyelete, illetve a fűtési rendszer optimalizálásához és üzembiztonságához feltétlenül szükséges intézkedések összessége.

Hibajelzés: gyors és részletes értesítés a készüléken fellépő hibakódokról fax, SMS és e-mail útján.

Távdiagnózis: a hibaokok behatárolása az üzemadatok és beállítások távfelügyeletével.

Távparaméterezés: a fűtési rendszer (fűtési hőtermelő és a hozzá csatlakoztatott szabályozó) utólagos távbeállítása a készülék internetes hozzáférést biztosító megismételt telepítése után.

Távkapcsolás és további komponensek felügyelete: bemenetek a számlálók, érzékelők és hibajelzések felügyeletére, kimenetek egyéb fogyasztók bekapcsolása számára, a köztes kommunikációt létrehozó egységgel együtt.

Grafikus megjelenítés és analízis: az eltárolt készülékadatok grafikus megjelenítése és analízise a távfelügyeleti kommunikációs egység végfelhasználói kezelőszintjén (pl.: hőmérsékletek, gyújtási idők).

Kommunikációs útvonalak

A szóban forgó kommunikációs egység vezetékes telefon vagy mobilhálózat útján csatlakozik valamelyik internet szolgáltatóhoz. Ez a hálózat biztosít kapcsolatot az internet szerverrel, amelynek köszönhetően a kommunikációs költségek jelentősen csökkenthetők. A távfelügyeletre és táv-átkapcsolásra alkalmazható kommunikációs egység, valamint a csatlakoztatott fűtőkészülékek, vagy szabályozók közötti kapcsolat különböző csatornákon jöhet létre:

  • Telefonvezetékkel vagy rádiós kapcsolattal a kommunikációs egység vezérlőpanelje és az analóg telefonhálózat között, ahol a távfelügyeleti eszköz lokális eleme közvetlen elektromos kapcsolatban áll a fűtési hőtermelővel és annak szabályozójával.
  • Az internet szolgáltató rádiófrekvenciás mobil modemjének segítségével.

A mobiltelefonok széles elterjedésének köszönhetően ma már a GPRS (General Packet Radio Service) alapú mobil adatátvitel a kommunikáció alapvető útja. GPRS esetén az adatok csomagként több csatornán keresztül adhatók át, ahol az adatráta kb. 40-50 kBit/s között van (összehasonlításként pl.: GSM - 9.6 kBit/s). Ezek az adatok azonban nem az egyes felhasználókra vetített valódi adatmennyiségekre vonatkoznak, mert a szóban forgó értékek csak laboratóriumi körülmények között érhetők el.

A periodikus programozható adatregisztráció során a már telepített és erre alkalmas kommunikációs egységekkel kapcsolatban álló készülék adatait offline tárolják, így azok - igény esetén - az interneten lekérdezhetők. Aktiválás után az időtartam definíciójának függvényében összesen 20 paraméter - mint pl. a hőmérséklet - regisztrálható. Ennek az időtartamnak a lefutása után az adatok a központi szerverre kerülnek, ezért onnan könnyen, akár grafikusan kiértékelhetők. Abban az esetben, ha betelik az adattároló, áttárolódnak az adatok, leürül az 1 MB-os kapacitás és új adatok rögzíthetők benne.

A rendszer hierarchikus felépítése

Ebben a rendszerben alapvetően az alábbiakban felsorolt szereplők a résztvevők, akik különböző hozzáférési kódokkal, illetve információs lehetőségekkel rendelkeznek. Természetesen itt is a végfelhasználó a "kulcsszereplő", mellette azonban jelentősebb szerepet kap a beüzemelő. Az ügyfél saját jelszaván keresztül tudja be-, illetve kikapcsolni a kommunikációs egység potenciálmentes kimeneteit, valamint lehetősége van kiolvasni készüléke aktuális állapotát. Ezen kívül egyéni beállításokat (üzemmód, hőmérséklet, időprogram) tud elvégezni a csatlakoztatott szabályozón, illetve a szabadon megválasztott jelszavával hozzáférése van a beüzemelő szervizes által installált saját kommunikációs egységéhez. "Fogyasztóként" azonban minden költséget ő visel, mert ez a szolgáltatás az ő kényelmét, valamint biztonságérzetét szolgálja.

A beüzemelést végző szervizes szakember bármikor ki tud olvasni diagnosztikai paramétereket, de meg is tudja változtatni az összes objektum készülékének beállítható paramétereit. Nagyobb szervizcégek esetén a tulajdonos több szakembert alkalmaz, akik az általa kiválasztott kommunikációs egységhez tartozó hozzáférési kóddal rendelkeznek, így ennek alapján könnyű áttekintést kapnak az összes szerviz- és hibaüzenetről, és azok feldolgozott állapotáról. Kiterjedt ügyfélkörnél a szervizközpont egymáshoz rendeli a végfelhasználók objektumainak kommunikációs egységeit, ezenkívül létre tud hozni rendszer-specifikus hidraulikai sémákat, amelyeken az aktuális rendszerállapotot is meg tudja határozni.

Maga az objektum a kommunikációs egységből, valamint egy, vagy több fűtőkészülékből / szabályozóból áll, ahol a csatlakoztatható komponensek terjedelme az alkalmazott kommunikációs egységtől függ. Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg az adott termék gyártójáról/forgalmazójáról sem, aki a teljes rendszert üzemelteti, valamint felel a helyi adottságoknak megfelelő felépítésért (és egyben a számla kibocsátója is). Profi "forródrótot" (hotline) üzemeltet, amely a szakipari cégekből, szakszervizes dolgozókból, illetve a kiterjedt ügyfélkörből álló célcsoportot támogatja minden kérdés, valamint a távfelügyelet funkcióival és előkészületeivel kapcsolatos kérdések során. Ezen kívül használja a beszélgetőpartner profiljának jogosultságait, majd ezt követően azonos funkcióterjedelemmel dolgozik, valamint a szakipari cég, vagy annak valamelyik dolgozójának kívánsága esetén átveszi az objektum gondozását.

A távfelügyeleti rendszerek alkalmazásával a közeljövőben nagyon sok hazai ügyfélnek is lehetősége lesz arra, hogy közelebbi kapcsolatba kerüljön a fűtési rendszerével, illetve annak hőtermelőjével. Ezzel párhuzamosan a szervizes szakemberek majd teljesebb körű szolgáltatást nyújthatnak ügyfeleiknek és a megelőzéssel elérhető lesz, hogy a fűtési rendszert akár a szerelője is optimalizálhassa, elkerülve ezzel a felesleges kiszállást.

FöRDőS NORBERT
termékmenedzser
Vaillant Saunier Duval Kft. - Vaillant Brand

A szerzõ egyéb cikkei:

  Vaillant recoVAIR légtechnikai rendszerek
  Az EVI elv használata szondás rendszerű hőszivattyúkban
  Moduláris felépítésű hőszivattyús rendszerek
  Geotermikus hőhasznosítás magasabb hatásfokkal
  Melegvíz-tároló választási praktikák
  Élet az ErP után

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam