belépés / regisztráció
2020. december 1. kedd
Aktuális lapszám

Stratégia, rugalmasság, team spirit – ez a sikerünk titka

Beszélgetőpartnereim az Uponor Épületgépészeti Kft. munkatársai, akik munkájukkal az elmúlt évben rendkívüli sikereket értek el. Ennek okát és az utolsó öt év eseményeit boncolgatjuk velük a következőkben. Elsőként Pölcz Csabát, az Uponor Kft. ügyvezető igazgatóját kérdezem, aki már ötödik éve vezeti eredményesen a társaságot.

 

Az elmúlt években milyen gondokkal kellett megküzdened?

Ha visszanézek az elmúlt négy évre, akkor linearitást látok. Amit elterveztünk, az meg is valósult. Persze nem egészen pontosan ugyanazok a számok, valami jobban sikerült, valami kevésbé, de egy konkrét gondolatmenet mellett indultunk el és az be is vált. Ha ezt az évet nézzük, akkor még felül is teljesítünk ahhoz képest, amit korábban gondoltam. Ez egyrészt nem lep meg, mert nagyon jó csapatot sikerült összerakni, másrészt viszont mégis meglep, hiszen ilyen piaci körülmények között tudtunk a piaci trendet jelentősen meghaladó teljesítményt elérni.

Amikor 2011 végén először ültünk le beszélgetni, arról kérdeztél, hogy nem vagyok-e túl bátor, és, hogy miért váltottam céget. Ezt azóta sokan megkérdezték utánad is, de én mindig azt mondom, hogy: 1) a korábbi munkahelyemen sok száz ügyfelünk volt, most 3-5, akikkel értelemszerűen sokkal hatékonyabban lehet foglalkozni. 2) az előző munkahelyemen nagyságrendileg 15.000 termékünk volt, most 2-300 gyorsan forgó termék, amelyekre jobban tudunk fókuszálni. 3) a korábbi cégemnél közvetlen értékesítés volt, minden héten meg kellett küzdeni a pénzbehajtási feladatokkal és a felszámolási kezdeményezések is gyakoriak voltak. Itt nem áll fenn ez a veszély, mert komoly, megbízható, nagy partnerekkel dolgozunk, akik mindig időben fizetnek. Mindezt összevetve egy új kihívás volt az a pozíció, amit a mai napig nem bántam meg.

Az itt töltött idő alatt az Uponor munkatársai olyan csapattá nőtték ki magukat, amelyre méltán lehettek büszkék és ebben neked jelentős szereped van. Hogyan sikerült ezt elérned?

Talán mert úgy álltam a dolgokhoz, hogy minden lehetséges. Kritikusan néztem a munkafolyamatokat, és ha úgy éreztem, hogy szükséges, akkor beavatkoztam. Szerencsém is van, mert maximálisan élvezem az anyacég támogatását, szinte mindenben szabad kezet adnak. Ez azért is lehet így, mert az elődöm valószínűleg éppen ennek hiányában állt fel a székéből, és ennek eredményeképpen nem követték el még egyszer ugyanazt a hibát. Egyik ügyfelünk az első találkozásunk alkalmával azt kérdezte tőlem, hogy szabad-e az én nevemet az Uponorral együtt megjegyezni (már korábban is ismertük egymást), mivel az Uponornak az utóbbi négy évben öt ügyvezetője volt. Azt válaszoltam akkor, hogy térjünk vissza erre három év múlva, akkor tudok majd válaszolni. A három év már bőven eltelt, mindannyiunk megelégedésére.

Más részről nézve, egy olyan időszakban jöttem, amikor nagy eredményeket nem vártak tőlünk, hiszen gazdasági válságban voltunk, a túlélésre kellett koncentrálni. Kezdésemkor két alapvető feladatot kaptam: vigyek stabilitást a cég életébe, és végre ne legyünk veszteségesek. Miután ezek megvalósultak, akkor következett az igazán komoly kihívás, ami a cég felkészítése volt, hogy mire véget ér a válság egy egészséges szervezettel rendelkezzünk. Nagyjából ezt az időt éljük most.

Miután leválasztották a régiót a magyar képviseletről, azt mondtad, hogy örülsz, mert tiszta vizet öntöttek ezzel a pohárba. Most úgy tűnik, hogy megint egyre több feladat hárul a magyar cégre. Te hogy érzed ezt?

A szolgáltatás az elmúlt négy évben teljesen kitisztult, az Uponor Magyarország csak az értékesítés elősegítésével foglalkozik, tehát nem könyvel, nem szállít, nem csinál semmilyen kiegészítő tevékenységet, csak az alapfeladatát látja el, ez pedig a termékek promóciója, ügyfelekkel való megkedveltetése. Magyarországon van a közép-kelet-európai elosztó raktárbázis, idén már Csehországot is Kecskemétről szolgáljuk ki. Vannak természetesen csoport szintű feladataink, de továbbra is a magyar eredményekért vagyunk felelősek. Én különböző nemzetközi projektekben is részt veszek, coaching jellegű feladatokat is bíznak rám, kihasználva ez irányú végzettségemet és tapasztalatomat.

Mit szeretnél még elérni egy-két éven belül? Merre tudtok fejlődni? Szeretnéd esetleg visszakapni az elvett 10 országot?

Nem szeretném, és nem is hiszem, hogy lesz erről szó. Egy közgazdaságilag nem nehéz feladatnak feleltem meg az elmúlt négy évben, mely szerint először a struktúrában tettem rendet, utána a motivációban, majd a stratégiában. Mára tiszta és világos stratégiával rendelkezünk, amit a kollégákkal folytatott hosszú megbeszéléseket követően együtt alakítottunk ki, ez lehet a sikerünk egyik titka. Természetesen ehhez szükség volt az anyacég rugalmasságára és még sok mindenre is. Ennek eredményeképpen, így 47 évesen végre rájöttem, hogy mihez értek: képes vagyok nyereségessé tenni egy vállalatot, ha van benne lehetőség, illetve képes vagyok vezetőknek segíteni abban, hogy meghozzák a megfelelő szakmai döntéseiket. Hosszú út vezetett idáig, de megérte. Szeretem a munkám.

Az elmúlt időszak alatt hogyan változott az Uponor piaci pozíciója és milyen új termékeket kínáltok?

Egy jelentős elmozdulás elején vagyunk, de vannak nehézségeink. Továbbra sem tud az Uponor a legnagyobb épületekbe beszállítani, mert az ár meghatározó tényező és ott nehezen kerülünk a tűz közelébe. Az Uponor olyan esetekben kerül előtérbe, ahol fontos az ár-teljesítmény viszony. Magas minőséget kínálunk, elfogadható áron, kimagasló szolgáltatással. Árainkat a piachoz igazítottuk és végre van egy meghatározó termékünk, amivel mások nem rendelkeznek. A varrat nélküli UniPipe PLUS többrétegű csővezetéknek, amely akár két és félszeres átmérővel is hajlítható, nincs párja. A sarkokba nem kell könyököt beépíteni, könnyebb és gyorsabb vele dolgozni, és a hozzá tartozó idomrendszer nyomáspróbabiztos, azaz ha elfelejti a szerelő lepréselni, akkor a nyomáspróbánál mindenképpen kiderül.

A másik fontos termékünk az ún. RS nagyátmérős, moduláris idomrendszer, amely 110 mm-ig teszi lehetővé pl. a panel épületek strangcseréjét, vagy bármely épület alap- és felszálló vezetékeinek kiépítését nagyon rövid idő alatt. A rendszer előnye, hogy mindösszesen 32 elemből áll és minden lehetséges idom variáció összeépíthető, nem kell 350 féle idomot tartani a raktárban. További előnye, hogy a munkapadon lehetséges a préselés, nem kell a magasban dolgozni nehéz munkagéppel. Szerintem ez a jövő, mert a költségeket mindenki optimalizálja, egyre kevesebb terméket tartanak raktáron, inkább a logisztikára teszik a hangsúlyt, hogy a termék gyorsabban érkezzen meg.

A felújítási piacon a Minitec, a Siccus és a Renovis rendszerünk egyaránt keresett termékcsalád. A Minitec esetében akár 2,5 cm vastagságban elfér egy padlófűtés, a Siccus előnye, hogy melegburkolathoz is alkalmas, míg a Renovis a gipszpanelekbe integrált csővezeték megoldásával igen népszerű, főleg a gyors szerelése és a hűtésre való alkalmassága miatt.

Végül pedig jövőre fogjuk bevezetni az új Smatrix szabályozó rendszerünket, amely a legújabb fejlesztéseket tartalmazza, kiemelném, hogy továbbra is vezeték nélküli, rádiós kommunikációval rendelkezik, illetve tartalmaz egy olyan technológiát, hogy a szabályzó felismeri a strangok ellenállását, be tud avatkozni a fojtószelepeken és automatikusan beszabályozza a házat, nincs szükség a hagyományos beszabályozó szelepekre. A padlófűtésen lévő térfogatáram-szabályozókat mozgatja a szerint, hogy milyen ellenállású kör lett ott kialakítva, így megszűnik a hidraulikai probléma. Ez megkönnyíti a szerelő munkáját, mert nem kell ezzel foglalkoznia.

Mivel vagytok jobbak a versenytársaknál most és mivel szeretnétek egy év múlva jobbak lenni?

Rugalmasabbak vagyunk! Több versenytársunk rendelkezik jó csapattal, de sokszor a gát nem is itthon, hanem az anyavállalatánál van. Más esetben a magas ár gátolja a fejlődést. Mi azért vagyunk kedvező helyzetben, mert bármit meg tudunk csinálni a szervezet rugalmassága miatt. Ugyanilyen fontos, ahogy a főnököm mondja, a „team spirit”, a csapatszellem, hogy miként segítjük egymást, hogyan veszünk egy másiktól érkező, átlagostól eltérő kérést, hogyan reagáljuk le, hogyan viszonyulunk egymáshoz, ebben biztosan eltérünk a versenytársaktól. Egy-két év múlva szerintem abban leszünk egyértelműen jobbak, hogy nagyobb lesz a piaci részesedésünk, már sokat tettünk ennek érdekében, bár ez még nem látszik dominánsan a számainkban.

Mire vagy büszke az Uponornál?

Arra, hogy ilyen munkatársakkal dolgozhatok együtt. Nincs olyan kollégám, akire ne lennék büszke, hogy vele dolgozhatok.

 

Kiss Péter
értékesítési vezető

Te is négy éve vagy az Uponornál, vagy már korábban érkeztél?

Igen, kicsit több ideje vagyok itt, hiszen 2008. január 1-jén csatlakoztam a céghez, ez a 8. évem az Uponornál.

Nyolc év alatt sok tapasztalatot lehetett szerezni. Mi változott Csaba megérkezése óta az Uponornál?

Elég gyorsan reagáltunk a piaci változásokra, stabilizálódott az Uponor helyzete, illetve ma már folyamatosan erősödünk. Csabával sikerült egy olyan folyamatot elindítani, aminek a segítségével növekedési pályára állítottuk az Uponort.

A jelenlegi értékesítési vezető pozícióban ez lesz már a negyedik évem, előtte területi képviselőként dolgoztam (Budapest és Pest megye területén), majd lépésről-lépésre bővült a feladatköröm, és lényegében a teljes országot bejártam. Csaba bízott meg az értékesítési vezetői pozícióval – ami szerencsére egyezett az ambíciómmal –, hogy eddigi tapasztalataimat felhasználva vezessem az értékesítési csapatot.

Neked mennyire van rálátásod az anyavállalat működésére?

Korábban az Uponor kelet-európai régióközpontként működött, egy magyarországi saját raktárral. A piaci helyzet változásával az anyacég úgy döntött, hogy minden egyes ország külön „egységként” működik a jövőben. Ekkor szembesültünk igazán a magyar forgalmi számokkal (korábban elsősorban az összképet láttuk), ami nagyon jó tanulási folyamat volt számunkra. Amikor Csaba a céghez jött, nagyon megtisztelő volt számomra, hogy engem kért meg arra, hogy segítsem őt a beilleszkedésben, hogy minél jobban rálásson az Uponorra.

Nem éreztétek azt visszalépésnek, hogy megszűnt a magyar Uponor régióközponti szerepe?

Nem. Sőt, szerintem ez jobb is, mert így a saját piacunkra tudunk koncentrálni. Csaba előtt sajnos elég sűrűn volt vezetőváltás, nekem ő a 6. ügyvezetőm, ezért nagyon fontos volt, hogy végre valaki olyan érkezzen, akivel hosszú távon lehet tervezni. Szerintem az állandó növekedésünk annak köszönhető, hogy csak a magyar piacra kell koncentrálnunk. A többi országnak is jobb, hogy nem más országból irányítják, hanem mindenkinek megvan a saját vezetője, és mindenki a saját piaci helyzetének megfelelően tudja alakítani a tevékenységét.

Ha jól tudom, csak nagykereskedőkön keresztül értékesítetek, sőt, még a számlázás is a német központból valósul meg. Nincs ennek hátránya?

Nincs. Minden kereskedő szereti, ha megvan a kereskedelem hagyományos útja. Van a gyártó cég, amely eladja a terméket a nagykereskedőnek, és a nagykereskedő vállalja a termék forgalmazását. A nagykereskedők, mivel kimaradnak az értékesítési láncból, nem szeretik, ha egy gyártó közvetlenül is kiszolgál, különösen, ha egy nagyobb projektről van szó. Ez gazdaságélénkítő is, és a nagykereskedők is így vannak biztonságban.

Hogyan látod most, miben tudnátok még előrelépni, fejlődni?

Most egy nagyon jó fejlődési pályán vagyunk. Forgalmilag is folyamatosan növekszünk és egy fővel is bővültünk. Most lesz egy kollégánk, aki kimondottan a tervezőkre fog koncentrálni, amire korábban nem nagyon volt időnk, de így nagyon jó bázisunk lesz, hogy a tervezői kapcsolatokat erősíteni tudjuk.

Most hogy érzed magad a cégnél? A 8 évből melyik volt az a periódus, amikor talán a legjobban érezted magad?

A 8 évből a 3. év volt az, amikor nagyon jól éreztem magam, illetve a két utolsó év volt nagyon jó, mert szerintem itt értek be azok a tervek, amelyeken korábban kezdtünk el dolgozni. Azt a 3. évet azért is mondtam, mert akkor született meg a nagyobbik lányom. A mostani év is jelentős a számomra, hiszen áprilisában születtek meg az ikreink, akiket ajándékként, majdnem a 40. születésnapomra kaptam.

Látsz-e magad előtt még fejlődési lehetőséget az Uponornál?

Igen, sokat beszélgetünk erről Csabával és a régióvezető kollégával, lehetőség van akár belföldi, akár külföldi továbblépésre is.

Ha jövőre összeülnénk egy újabb csoportos interjúra, mit mondanál, mire lennél a legbüszkébb?

Ha folyamatosan bővülni tudnánk, ami azt jelentené, hogy ismét jelentősen növekedett az Uponor. Jó a csapat, nagyon összetartóak vagyunk és szeretném, hogy ez az egység megmaradjon, ha a kollégák továbbra is jól éreznék magukat a cégnél.

 

Szabó Stefánia
logisztikus

Úgy tudom, az Uponornak ismét van raktárkészlete Magyarországon?

Igen, ez év elejétől a raktárunk Kecskemétre költözött, és már nem csak a hazai, hanem a cseh, a szlovák és a román Uponort is innen látjuk el. Ennek köszönhetően a raktárkészletünk is bővült.

Mi a feladat ezzel a raktárkészlettel kapcsolatban?

Az anyacég részéről Nagy Gábor személyében nagyon sok segítséget kapunk. Ő állapítja meg az állandó raktárkészletünket és felel az egész régióért. Az én feladatom, hogy a termékeink a központi (Hassfurt, Németország) raktárunkból hiánytalanul eljussanak Kecskemétre, majd onnan határidőre kiszállításra kerüljenek a megrendelések szerint. Ezáltal a bejövő és a kimenő termékekért is felelős vagyok.

Én tartom a kapcsolatot a nagykereskedőinkkel, illetve a szállítmányozási partnerünkkel, a LIEGL & DACHSER Logisztikai Kft.-vel.

Ezen felül ettől az évtől a régiós feladataink is bővültek, hiszen most már a környező országok ellátásért is felelünk, ami rengeteg új adminisztrációs feladattal jár, többek között az EKÁER rendszer bevezetése, illetve a szállítási reklamációk kezelése miatt.

Ismered a konkurens cégek stratégiáját, logisztikai megoldásait?

Nem igazán, nem kerülök velük kapcsolatba. Számomra sokkal fontosabb a saját ügyfeleink véleménye, és a visszajelzések alapján a mi szolgáltatásainkkal meg vannak elégedve.

Szerinted mi az Uponor cég erőssége ezen a területen?

A raktárkészletünk a régiós raktárrá válást követően erőteljesen megnövekedett, így lényegesen gyorsabban tudjuk kiszolgálni az ügyfeleinket, illetve a kommunikációs csatornánk rövid, gyors és közvetlen. Ha bármelyik ügyfelünknek kérdése, vagy problémája merül fel, közvetlenül engem is hívhat, így azonnali segítséget kap.

Melyik termékből adtok el a legtöbbet?

Természetesen csővezetékből és idomokból. Kihívás volt számomra, hogy ebben az évben a felújítási piacon a Renovis panelekkel kezdtünk el dolgozni, ami logisztikai szempontból okozott nehézségeket. Meglehetősen kényes termék, nehezen szállítható és tárolható, ráadásul korábban közvetlenül kellett beszerezni, ami sok időt vett igénybe. Ennek megoldásaként nemrég elkezdtük ezt is raktáron tartani.

Az itt töltött évek közül, mikor érezted a legjobban magadat?

Az első év kettős érzéseket váltott ki bennem. Mielőtt ide kerültem a logisztikai feladatokat két ember osztotta meg egymás közt, ezért a folyamatok nem voltak egységesek. Ennek köszönhetően az első feladatom ezek újragondolása volt, ami hosszú és nehéz munkának bizonyult. Viszont egyelőre úgy tűnik megérte, hiszen az akkor felépített rendszer a mai napig jól működik, és rengeteg pozitív visszacsatolást kapunk.

Az idei év különleges, hiszen az elmúlt évek feszített munkája mostanra kezd beérni. A cég rengeteget fejlődött és a megnövekedett forgalomnak köszönhetően a csapatunk is bővült. Jó érzés ennek a részese lenni.

Ha jövőre összeülnénk egy újabb csoportos interjúra, mit mondanál mit sikerült elérni, mire lennél a legbüszkébb?

Számomra a jövő év új kihívást hoz, mivel a tervek szerint januártól átveszem a teljes régiós kommunikációt, ami több munkát és nagyobb felelősséget ró majd rám. Régóta készülök erre a feladatra és már nagyon várom.

 

Gast Gábor
műszaki támogatás

Ha jól tudom, egyenesen az egyetemről érkeztél ide. Hol és mikor végeztél?

Így van. Energetikai mérnökként végeztem a műszaki egyetemen és már diákként kezdtem el dolgozni az Uponornál, az egyetem mellett. Egy diákközvetítő cégen keresztül adatfeltöltőként kerültem ide, nem vártam semmilyen szakmai kihívást, csak pénzt szerettem volna keresni. Először Baumann Mihály tanár úr programja, a WinWatt adatbázisát kellett frissíteni. Pont egy olyan feladatot kaptam, amit állítólag korábban senkinek sem sikerült megoldani. Amikor 2-3 hónap után készen lettem a munkával, elkezdtek szépen lassan beavatni a műszaki feladatokba is. Így ragadtam itt.

Amikor idejöttél, ért téged valamilyen munkahelyi sokk? Hiszen azért az egyetemi élet nagyon más.

Persze! Nap, mint nap! Az egyetemen felkészültünk egy vizsgára, tudtuk, miből kell tanulni, mi lesz a vizsgaanyag. A munkában nincs ilyen. Ha van egy feladat, akkor el kell végezni, akár erőn felül teljesítve. Ez a mélyvíz effektus, ami sokként ért, hiszen olyan problémákat kellett megoldanom, amelyek korábban ismeretlenek voltak a számomra, és ez erősen kimozdított a komfortzónámból.

Volt beilleszkedési problémád? Hamar befogadtak a csapatba?

Nem volt gond, részben azért, mert könnyen barátkozom, részben pedig azzal az extra számítógépes tudással, amivel rendelkezem, értéket képviseltem mindenki szemében, talán ezért is marasztaltak. Az ötödik évet kezdtem most meg.

És ez alatt az idő alatt sohasem gondoltad, hogy jobb lenne másutt dolgozni?

Dehogynem. Ez mindenkinek a fejében megfordul, főleg a nehezebb időszakokban. Amikor annyi a munka, hogy nem látom a végét és muszáj csinálni, ez főleg a leépítések időszakában volt, amikor hirtelen nagyon sok teendő szakadt mindenkire. De hál’ Istennek Csaba kompromisszumkész volt minden esetben, így ezt a problémát közösen megoldottuk.

Most már el lehet mondani, hogy a szervezeti felépítés 2 éve stabilizálódott, külön régiók vannak, országonként értékesítünk, és úgy is értékelik ki az eredményeket. A raktárunk Kecskemétre költözött, innen szolgáljuk ki a román, a szlovák, a cseh és a hazai piacot.

A pozíciódból adódóan te a magyar piac mérnöki nehézségeit próbálod segíteni?

Így van. Ritka, amikor egy tervezőmérnök egy gyártóhoz fordul, de mégis előfordul. Nagyon különleges megoldások esetén, pl. jégpályák, focipályák, vagy akár bob pálya tervezésekor komplexebb számításokat kell végezni ahhoz, hogy a tervező teljes vállszélességgel ki tudjon állni a tervei mellett. Ha engem az egyetem végén megkértek volna, hogy tervezzek egy focipályát, fogalmam sem lett volna, hogy mire kell odafigyelni, úgyhogy megértem, ha segítséget kérnek.

Szükség esetén csőfektetési tervet is készítünk, vagy szerelési vázlattal szolgálunk az ügyfeleknek. Néha hőszükségletet, hőleadást, nyomásesést is számolunk, részterveket biztosítunk, de csak különleges esetekben.

Mi a véleményed, mennyiben vagytok ti többek, mint a piacon jelenlévő konkurencia?

Műszakilag. Mi olyan termékeket forgalmazunk, amiért mindenki teljes vállszélességgel ki tud állni. Magas műszaki tartalmat biztosítunk (mint pl. a varratnélküli csővezetékünk, amely egy nagyon időtálló termék), ami egyedülálló a piacon. Emberileg pedig egy olyan csapatunk van, ahol mindenki mindenkivel jóban van, szeretünk együtt, egymás keze alá dolgozni. Nem kell senkinek sem a másikat noszogatnia, sokszor megelőzzük egymást a segítségadásban.

A 4 év alatt melyik év volt a legnehezebb a számodra?

Az átszervezés második éve. Rosszul teljesített a cég, gazdasági válság is volt, ezért 2013-ban a szervezeti átépítés idején előfordult, hogy majdnem 3 ember munkáját kellett végeznem néha, napi szinten 12 órát dolgozva és ez nagyon kimerítő időszak volt a számomra. Akkor gondolkodtam el nem csak a munkahely-, hanem a pályaváltásról is, mert annyira borúsan láttam az építőipart, hogy minden csak az árról szól, nem a minőségről, nem arról, hogy milyen terméket szolgáltatunk.

Amikor mélyponton voltál, volt valaki, akivel erről őszintén tudtál beszélni, aki segített neked?

Igen, egyrészt Csabával – vele bizalmas kapcsolatot ápolok azóta is, mert rájöttem, hogy lehet rá hagyatkozni bizalmi kérdésekben is –, másrészt a belső munkatársak voltak azok, akikkel ezt meg tudtam tárgyalni, hiszen ők ugyanebben a cipőben jártak.

Az elmúlt 4 év alatt mi volt a legnagyobb kihívás a számodra?

Az első tervezői előadássorozat. Amikor friss diplomásként az ország több pontján a szakmában jártas, tapasztalt „rókák” elé kellett állnom. Ráadásul az első alkalom pont Pécsett volt, ahol a Baumann Mihály is ott volt. Ez egyfelől nagyon jó érzés is volt, hiszen a különleges alkalmazásokról kellett beszélnem, másfelől pedig nagy kihívás volt. De sikerrel jártam, a pécsi előadás után Baumann tanár úr még meg is dicsért. Ez egy mérföldkő volt a számomra.

Hány évig szeretnél még maradni?

Jó kérdés. Jól érzem magam, úgyhogy most nem gondolok arra, hogy meddig maradnék, majd a jövő eldönti.

 

Jónás Zoltán
értékesítési mérnök

Mit jelent az, hogy „értékesítési mérnök”? El kellene adnod az egész raktárkészletet?

Nem egészen! Épületgépész mérnökként végeztem 2008-ban Debrecenben, illetve 2013-ban a létesítménymérnök szakot fejeztem be ugyanott. Nemcsak az értékesítéshez kell tudás, hanem az épületgépészeti rendszerek összeállításához, szereléséhez is. A mi munkánk nem feltétlenül az, hogy eladunk 100, vagy 1000 m csövet, hanem hogy megoldást nyújtsunk az ügyfeleinknek. Rendszerekre, rendszerkialakításokra teszünk javaslatokat. Az épületgépész rendszert sokféle oldalról lehet vizsgálni, hogy éppen alkalmas, vagy nem alkalmas kialakítás, az ügyfél számára próbáljuk megtalálni az optimális ár-érték arányban megfelelő megoldást. De nem csak elméleti síkon adunk tanácsokat, hanem a gyakorlatban is. Nagy tapasztalatom van, ugyanis kb. 15 éve dolgozom az épületgépész szakmában és ebből nagyobb részt a kivitelezésben. Debrecenben kezdtem egy családi vállalkozásnál, ahol elsődlegesen családi-, és társasházak, később pedig ipari létesítmények kivitelezésével foglalkoztunk, tehát ebbe a víz-, gáz-, fűtésszerelés, légtechnika, klímatechnika, vagyis az épületgépészet minden területe beletartozott. A diploma megszerzése előtt még a víz-, gáz-, fűtésszerelői szakmát is elvégeztem, így fizikai valójában is ismerem a munkákat.

Tervezőmérnököknek is adsz tanácsokat, vagy inkább a kivitelezési oldalt támogatod?

A kivitelezőknek a rendszerek összeszerelését nem nagyon kell ecsetelni, inkább az apró, biztonságot szolgáló részekre kell felhívni a figyelmüket, hogy amit ők szerelnek, az hosszútávon üzemeltethető legyen. Tervezőkkel viszont a gyakorlatból vett tapasztalatokat érdemes megosztani, mint pl., hogy egy rendszert hogyan és mekkora helyen lehet összerakni, a fizikailag kialakítható vezetés lehetőségét kell velük megbeszélni. Akkor sokszor kérnek tanácsot a tervezők, ha olyan új rendszert terveznek, amelynek nem ismerik a kivitelezési módját.

Részt veszel az oktatásban is? Milyen anyagokból dolgoztok?

Ezeket az oktatási anyagokat közösen állítjuk össze a kollégákkal, de vannak kész anyagaink is, amelyeket külföldről kapunk és azokat honosítjuk a magyar elvárásoknak megfelelően. Az oktatásokban részt veszek mint előadó, de a mindennapi munkám során is használom ezeket az anyagokat akár a szerelőkkel, akár a tervezőkkel való kapcsolattartáskor.

Te hogy élted meg az Uponornál töltött kezdeti időszakot? 4-5 éve voltak az átszervezések, amikor te még új voltál a cégnél.

Én 2011 szeptemberében kerültem az Uponorhoz, abban a hónapban, amikor Csaba, akkor ismertem meg a német kapcsolattartónkat is és az átalakulás viszonylag természetesnek tűnt. Az, hogy egy új ügyvezető került a cég élére, aki egy személyben hoz döntéseket, nagyon pozitív változás volt, hiszen egy emberhez lehet fordulni. Csaba személye nagy biztonságot jelent nekem, hiszen látni, hogy az értékesítésben nagyon felkészült. Az átszervezés minden mozzanatát meg tudta indokolni észérvekkel, tehát nem személyes kérdések miatt történtek a változások és a mai eredmények ezeknek a döntéseknek köszönhetők.

Amit rám bíztak feladatot, azt magamhoz képest a legjobban próbáltam elvégezni. Volt egy időszak, amikor a cég műszaki feladatait is elláttam, néhány hónap alatt kiderült, hogy ez nem volt annyira sikeres döntés, mert az értékesítés rovására ment, de ezt egy gyors változtatással megfordítottuk, úgyhogy 2-3 hónap alatt helyre állt a rend.

Az elmúlt 4-5 év alatt mi volt számodra a legnagyobb kihívás a cégnél?

Az, hogy ne mérnök legyek. Amikor ide jöttem, volt már a hátam mögött egy csomó kivitelezési tapasztalat és elvégeztem néhány ehhez kapcsolódó képzést is, és mérnökként is elég sok mindent láttam, viszont az értékesítésről, mint szakmáról csak igen halvány fogalmam volt. Szerencsére azokat a tréningeket, tanácsokat adta át nekem az Uponor, amelyek egy jó értékesítéshez kellenek. Tehát a mérnökszemléletet kicsit félre kellett tennem és az értékesítési feladatokra kellett koncentrálnom.

Hogyan ítéled meg az Uponor termékcsaládot a versenytársak termékeihez képest? Miben vagytok erősek, miben szeretnétek fejlődni? Ki a legnagyobb versenytársatok?

Hasonló szervezettségű és hasonló termékpalettával rendelkező versenytárs talán csak néhány van a piacon, illetve azok a cégek, akik nem tudják ugyanazt a minőséget nyújtani, mint mi, de árban versenyképesebbek próbálnak lenni. Ez egy kihívás a mostani feladataink közül. Ki kell tűnnünk az összes kommersz márka közül és nem egyetlen termékkel, hanem saját magunkkal: akár személyileg, akár tudásban, akár szolgáltatásban, akár szervezettségben. Ezt Csaba az elmúlt négy évben nagyon jól felépítette. Tehát ma, szerintem termékpalettában, szolgáltatásban és elhivatottságban nincs konkurenciánk.

Szerinted miért sikeres az Uponor?

A sikerességünk oka a termékpaletta, amivel mi rendelkezünk, és ami a mai épületgépészet színvonalának megfelel, illetve az a csapat, amely együtt dolgozik.

Mi a véleményed az épületgépész piac mai állásáról?

Én azt tapasztalom, hogy a magasépítés volumene, ahol a mi termékeinket beépítik, kevésbé növekszik, mint maga az építőipar. Azt azért érezzük, és ez kiderül a szerelő, tervező kollégákkal való beszélgetésekből is, hogy több munka van, mint tavaly. A kivitelezők bizakodóbbak, jobban tudnak tervezni. Bár nagyon sok kivitelező elhagyta az országot és a munkaerőhiány fokozatosan jelentkezik, tehát az is lehet, hogy sokkal több munka nincs, csak kevesebb a megfelelő kivitelező ezeknek a feladatoknak az ellátására. De az biztosan látható kereskedői, tervezői oldalról, hogy a megrendelések száma bővült.

Mit szeretnél egy évben belül elérni az Uponornál?

Ugyanezt a tempót, növekedést, fejlődést megőrizni. Mind a mi teljesítményünkben, mind a szolgáltatásaink színvonalában tartani ezt a szintet, hogy a feladatokat biztonsággal tudjuk ellátni. Valamint szeretném az új munkaköröm, azaz a tervezőkkel való kapcsolattartás kihívásait várakozáson felül teljesíteni.

Az Uponor anyavállalat mennyire irányít benneteket?

 Persze, kapunk irányítást az anyavállalattól, hiszen ők határozzák meg azokat a termékeket, amelyeket fejlesztenek, amelyeket új termékként bevezetnek bizonyos piacokra. A központi feladatokat természetesen végre kell hajtanunk, de a közvetlen irányítást Csabán keresztül kapjuk az anyacégtől.

 

Zsolnay Orsolya
értékesítő mérnök

Mikor érkeztél a céghez?

Tavaly április 1-én kezdtem itt, de van már értékesítési tapasztalatom, hiszen hét évet dolgoztam korábban egy nagykereskedésnél. Én felelek a Dél-Dunántúlért, így Nagykanizsától Szegedig járom a vidéket.

Hogyan kerültél ide?

Az Uponor keresett meg, hogy szeretnék, ha náluk dolgoznék. Előtte Pécsett voltam a Giengernél, mint ajánlatadási csoportvezető. Ott is éppen ezen a területen tevékenykedtem, így jól ismerem a vevőket és ők is engem.

Megérte a váltás?

Abszolút megérte, mert nagyon jól érzem itt magam. A kihívások miatt is, az új tudás megszerzése miatt is, szerintem egy jó döntés volt.

Szerinted származik előnyöd abból, hogy női értékesítő vagy?

Ez a vásárlótól függ. Van, akinél nagyon nehezen érem el a célomat, mert ebben a férfias szakmában mégis csak egy nő vagyok. Nehezen tudnak túljutni azon, hogy mérnök is és nő is vagyok egy személyben. Viszont van, akinél nőként sokkal könnyebben találom meg a közös hangot. Érzik, hogy velem mást is meg lehet beszélni. Nagyon szeretek sok új embert megismerni, szeretek jönni-menni, megjelenni. Pécsi vagyok egyébként és havonta egyszer szoktam feljárni Budapestre a központba, mert akkor van megbeszélésünk. A pécsi Giengerrel tartom még a kapcsolatot, ők is az ügyfeleim. Az Uponor termékekből nőtt is az eladásuk, amióta én az Uponornál vagyok.

Mi volt az elmúlt évben az, ami örömöt, vagy bánatot jelentett a számodra?

Amire büszke vagyok, hogy meg kellett tanulnom egy rendszer szerint élni és beosztani az időmet, akár több hétre is előre. Ez nekem nehéz volt az elején, de a betanulás szerintem elég jól sikerült. Illetve még azt is ide sorolnám, hogy egyre többen hívnak fel, egyre több megkeresést kapok és most már szájról szájra terjed, hogy én is az Uponorhoz tartozom.

Csalódás volt, amikor rá kellett jönnöm, hogy nem tudok minden munkát megnyerni. Nekem furcsa, ha elvesztek valamit, mert korábban nem ehhez voltam szokva. Nem mindig a minőség dominál az embereknél, sokszor fontosabb az ár. Ezt még most is nehezen emésztem meg. Illetve az is rosszul esett, amikor megtudtam az elmúlt hónapokban, hogy jó páran hazudtak nekem. Éreztem is és láttam is rajtuk, hogy a szemembe hazudnak, és később ki is derült, hogy meg voltam vezetve. De nem csak én, hanem a konkurencia is.

A csapatmunkát illetően, szerinted mi a különbség az előző és a mostani munkahelyeden?

A Gienger azért volt más, mert ott több terméket képviseltünk, de a csapatmunka ott is nagyon jól működött. Itt más szemszögből értékesítünk. Itt 4000 termék van, ott sokkal több volt. De nekem nagyon jó ez a helyzet, nagyon családias a hangulat.

Ellenőriznek titeket? Hiszen Pécsett élsz, nem vagy szem előtt.

Nem ellenőriznek, nincs nyomkövető az autómban, mi osztjuk be az időnket, de úgyis kiderül, ha nem járunk el az ügyfelekhez. A vezetőség megkapja a visszajelzéseket az ügyfelektől, no és a számok mindent megmutatnak.

Azért itt még folyamatos fejlődésben vagyok, nem tudom pontosan, hogy mi lesz az, amit el fogok érni. Még csak most kezd az egész rendszer úgy működni, ahogy annak egy üzletkötőnél működnie kell.

Mi az, amit szeretnél a következő évben elérni?

A magánéletben belevágtunk egy építkezésbe és szeretném, ha megkapnánk az építési engedélyt. A cég kapcsán pedig van az ún. „Mission 700” cél (700 ezer Eur/évi forgalom), ami egy üzletkötő éves célja átlagosan, és ami egy nagy vízválasztó. Eddig csak Peti érte el, de idén talán Zoli, esetleg még Attila is és utána remélem, én leszek a következő. Hosszú távon tervezek az Uponorral, az biztos.

Ki a főnök otthon az építkezésnél?

Nehéz kérdés ez, mert a párom magasépítő, én pedig épületgépész vagyok. Nekem egy kérésem volt, hogy legyen egy „normál” kazánházi helyiségünk, amit fel tudok szerelvényezni úgy, ahogy gondolom, és a többiben majd megegyezünk.

Szándékoztok valamilyen új, jövőbemutató megoldást beépíteni a családi házba?

Mindenképpen, mert a telek Pécsnek egy védett övezetében van, és nagyon sokba kerülne bevezetni a gázt, úgyhogy alternatív forrásokból fogjuk megoldani az épületgépészetet. Napelem egészen biztosan lesz, a fűtésnél pedig vagy villanykazán, vagy vegyeskazán puffertárolóval, és még hőszivattyú is szóba jöhet.

Látsz előrelépési lehetőséget a cégnél?

Fejlődési lehetőséget látok, mind az új dolgok tanulásában, mind anyagilag.

Volt már olyan esetleg, hogy sikerült megkötni egy üzletet, de a logisztika vagy a gyár miatt nehézségbe ütköztél?

Volt ilyen, de itt nem csak a mi oldalunkkal volt probléma. Az ügyfeleink nagykereskedőkön keresztül vásárolnak, nem tőlünk és volt olyan eset, hogy mind a három félnél hiba volt, így kialakult egy három napos csúszás, amit nehezen, de végül kiküszöböltünk. Megoldottuk a problémát.

 

Benis Attila
értékesítő mérnök

Mióta vagy az Uponor csapatában és hogy kerültél ide? Hol végeztél?

Négy évvel ezelőtt kezdtem az Uponornál. Két egyetemre is jártam. Először Veszprémben végeztem 2002-ben, mint gépészmérnök, majd az épületgépész szakmérnökit végeztem el Pécsett. 9 évig dolgoztam tervezőként Veszprémben, ahol lakom is. Majd Nyírő Ferenccel voltunk ketten épületgépész tervezők, mellette dolgoztam egy napkollektort gyártó cégnél, a Tisunnál, mint mérnöktanácsadó, az észak-nyugati régióért voltam felelős. Gyakorlatilag ezek után kerültem az Uponorhoz. Az Uponor termékeket már nagyjából ismertem. Ebben az időszakban éppen munkahelyet szerettem volna váltani, amikor láttam egy álláshirdetést, amit megpályáztam és fel is vettek. Így kerültem ide. Az észak-nyugati régióban 6 megyéért vagyok felelős: Veszprém, Vas, Zala, Fejér, Győr-Moson-Sopron és Komárom- Esztergom. Havonta kb. 5-6000 km-t utazok.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy sikeres értékesítő mérnöknek?

Fontos a műszaki oldal, hogy lássa az ügyfél, értek is ahhoz, amiről beszélek, és helyben tudok műszaki tanácsot adni egy problémára. Ez bizalmat ébreszt a kivitelezőben, vagy a tervezőben, ami az értékesítés egyik alapja. Kell a jó kommunikációs készség is, mert meg kell találni a megfelelő hangnemet a partnereinkkel. A kapcsolatrendszer is nyilván nagyon fontos, szerencsére a korábbi tervezői múltamból és a napkollektoros értékesítésből is rendelkezésemre állt ez, csak tovább kellett fejlesztenem. Ezenkívül rengeteget tanultam az elmúlt négy évben, szerintem sok mindenben fejlődtem.

Szerinted miért jó az Uponornál dolgozni?

Nagyon jó a légkör. Meg tudunk mindent beszélni, ami a szívünket nyomja. Egy családias irodánk van, mindenki őszintén le tud ülni a másikkal beszélgetni.

Szeretek emberek között lenni, beszélgetni velük és szeretem magát az értékesítést is és azt, hogy az értékesítés mellé még műszaki tudást is tudok tenni. Ez a kettő számomra egy kerek egészet tud alkotni. Tudunk olyan rendszert kínálni a megrendelőnek, amire műszakilag szükség van, és mellette minőséget is tud nyújtani.

A különböző kötéstechnika bemutatása is a te feladatod?

Igen. Ha egy olyan kivitelezővel találkozom, akinek ez új, vagy akár előadásokon vagyok, nyilván meg kell ismertetni a technológiát a hallgatósággal, vagy a kivitelezővel. Nekem minden ügyfél nagyon fontos, mind a négy fő partnercsoportunkhoz járok: kivitelező, tervező, nagykereskedő, végfelhasználó. Minden hónapban más aránnyal látogatom meg ezeket a partnereket.

Jártok szakiskolákhoz is bemutatót, előadást tartani?

Igen. Saját hatáskörben járunk iskolákhoz. Vannak olyan intézmények, amelyekkel jók a kapcsolataink, pl. Tapolcán, Szombathelyen, Székesfehérváron, ezeken a helyeken minden évben tartok egy-egy előadást, vagy beszélgetünk a diákokkal. Sajnos az a tapasztalatom, hogy manapság nem a legjobb a tanulóanyag ezekben a szakmunkásképzőkben. Néha azt érzem rajtuk, hogy csak azért vannak ott, mert valahol tanulni kell, de még végzősként sincs fogalmuk arról, hogy mit fognak csinálni. Ezen a területen nem látom túl rózsásnak a szakmunkásképzés jövőjét. Viszont nincs is elég szakember, mindenütt hiány van. Ez azért is lehet, mert a jobb szakemberek már külföldön vannak, illetve több munka is van, mint 1-2 évvel ezelőtt volt, és sajnos a jobb kivitelező cégek száma lecsökkent. Most a piacon egyre több a családi házas új építés, valamint a felújítás, egyre több szakemberre lenne szükség. Mindeközben nagyon kevés az olyan ember, aki dolgozni tud és akar. Pár kivitelező fogalmazta meg nagyon jól, hogy nem épületgépész szakember végzettségű embert keres, hanem olyat, aki akar és tud dolgozni, mert őt be tudja tanítani bizonyos részfeladatokra.

Sajnos a tervezői oldalon is nagy munkaerőhiányt látok. Sok tervezőiroda küzd azzal, hogy nem talál utánpótlást, nincs rajzolója és kevés az a mérnök, aki azt mondja, hogy tervező szeretne lenni és elmegy egy tervezőirodába megtanulni a szakmát. Mindenki rögtön önálló akar lenni, vagy egy multihoz megy el dolgozni.

Az elmúlt 4-5 évben milyen változásokat vettél észre az épületgépész piacon?

Kb. 5 évvel ezelőtt a válság még erőteljesen tartott és érdekes módon akkor még voltak EU által finanszírozott energetikai beruházások, amelyek által nagyon sok korszerűsítés megvalósult, illetve nagyobb létesítmények épültek. Ugyanakkor kevesebb volt a családi házas beruházás, felújítás, új építés. Tavaly már azt érzékeltem, hogy a mi piaci szegmensünkben egyre kevesebb a nagyberuházás, viszont a magántőke mintha újra megjelent volna, és egyre többen szeretnének felújítani, lakást vásárolni, újat építeni.

Ha jól tudom frissen nősültél.

Igen, idén júliusban. Jövő év februárjában pedig már várjuk a gyerekünket.

Mi az, amit szeretnél a következő egy évben elérni?

Arra lennék a legbüszkébb, ha az idei teljesítményemet meg tudnám haladni jövőre, ezért számomra az elvárás, hogy minimum ezen szintén, vagy inkább e fölött tudjunk teljesíteni, értékesíteni mind cégszinten, mind egyénileg. Biztos vagyok benne, hogy jövőre is lesznek olyan projektek, amelyekkel joggal büszkélkedhetünk a megvalósítások után.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam