belépés / regisztráció
2020. augusztus 6. csütörtök
Aktuális lapszám

Összességében Magyarországgal kapcsolatban optimista vagyok

„Az elmúlt évet a Herz Csoport egy sajtótájékoztatóval kezdte, ahol elhangzott, hogy a Herz folytatja a megkezdett útját, továbbra is növekszik és gyarapodik új termékekkel és új piacokkal – kezdem éves beszélgetésemet Dr.Gerhard Glinzerer úrral, a Herz Csoport tulajdonosával, akivel a Construma-Hungarotherm kiállításon találkoztunk.

 

Az idén a sajtótájékoztató elmaradt, de remélem, hogy a korábban megfogalmazott irány változatlan. Gondolom, most sem tétlenkedtek, mit vásároltak az elmúlt negyedévben?

Talán egy pár szót szólnék az előző évről. Tavaly a szigetelőanyagok területén (padló, fűtőrendszerek) megvásároltuk a Hirsch Servo céget, ahol ma messze a legnagyobb többséggel rendelkezünk és ezzel három magyar gyárat is szereztünk: Sárváron, Jászfényszarun és Nyíregyházán. Így a Herz Csoport már 3 gyárral is jelen van Magyarországon. Dél- Szerbiában, Niš-ben is megvettünk egy céget, ahol leginkább épületautomatizálással, épületmenedzsmenttel foglalkozunk. Ebben az évben pedig Steiermarkban vettünk át egy társaságot, aminek Binder Heizung a neve és leginkább nagyméretű kazánokat gyárt. Ahonnan a Herz (kb. 1.000 kW-nál) már nem gyárt kazánokat, nagyjából onnét indulnak a cég gyártmányai, egészen 20 MW-ig és nem csak fűtés, hanem gőz, különböző biogének és egyéb tüzelőanyagok számára, mint pl. fa, vagy faapríték stb.. Tehát, ahogy azt az említett sajtókonferencián bejelentettük, a terjeszkedés útját jártuk be. Ráadásul ezekben a napokban fogunk egy újabb vállalkozást is átvenni, amely a műanyag különleges felhasználásával, felszíni fűtéssel foglalkozik. Illetve van még egy projektünk Dél-kelet Európában, amelyet valószínűleg az elkövetkezendő hónapokban fogunk lezárni, így ezzel együtt, az év végével kereken 3000 munkatársunk és 300 millió euro bevételünk lesz.

A titok pedig az, hogy mindig akkor kell lépni, amikor arra alkalom van, az utóbbi két-három évben pedig több ilyen lehetőség is adódott a számunkra. Először is egyes cégek esetében – ilyen volt például a Binder Heizung – a tulajdonosok vissza akartak vonulni es a vállalkozásukat a legjobb kezekben szerettek volna tudni. Másrészt pedig voltak vállalatok, például a Hirsch, amelyek pénzügyi gondokkal küzdöttek, ott ezért ruháztunk be.

Milyen évet zárt a Herz csoport? Sikerült megteremteni a további termékfejlesztések anyagi alapját?

Mi mindig megpróbáljuk stabilizálni a pénzügyi struktúránkat, ez sikerülni is szokott, mert nem vagyunk pénzügyi akrobaták, vagy spekulánsok. A növekedésünkhöz szükséges pénzügyi forrásokat ezért mindig biztosítanunk kell.

A magyar piac nincs egyszerű helyzetben, de – ha a politikát kizárjuk a látókörünkből – már látható az előrelépés. Ön miként érzékeli a magyar leányvállalatukon keresztül ezt a helyzetet?

Ma beszéltem erről Marosi Balázzsal és a mi leányvállalatunk a szerelvények területén az elkövetkezendő időszakot jóval pozitívabban látja, mint egy évvel korábban. Vannak projektek és van érdeklődés, úgyhogy abból indulunk ki, hogy néhány ínséges év után a magyar piac újra beindul és az új magyar – a Hirsch cégtől vásárolt – gyáraink továbbra is jól fognak üzemelni. Összességében tehát Magyarországgal kapcsolatban optimisták vagyunk.

Milyen tervekkel indultak neki a 2015. évnek?

A 2015-ös gazdasági évünk csak 2015. április 1-jén kezdődik. Úgy indultunk, hogy növekedést tervezünk, ahogy már korábban említettem, néhány céggel még bővül a portfóliónk, illetve néhány termékünk: épületautomatizálás, távhő, termosztátok, felületfűtés, és -hűtés erősen jelen van néhány arab országban, sőt Vietnámban is. Ezért optimisták vagyunk, hogy ez mind megteremti a sikerünk alapját.

Ha már a tervekről beszélünk, nem tudok elmenni amellett, hogy ne kérdezzem meg, volt valamely említhető változás a Herz cég, a Herz család éltében az elmúlt esztendőben?

A Herz Családon belül csak olyan értelemben van változás, hogy növekedtünk, újabb székhelyekkel, cégekkel bővültünk, de mindig szem előtt tartva a stabilitást.

Ahogy már korábban is említettem, év végére el fogjuk érni a 3000- es dolgozói létszámot, ebből több mint 200 magyar munkavállaló lesz.

Az ismételt kudarc élményével is kalkulálva kérdezem: és az Ön privát életében?

Az előző interjú óta egy évet öregedtem. Amúgy pedig rengeteget vagyok úton a cég érdekében: vasárnap már Lengyelországban leszek, tegnap Szlovákiában voltam, ma Magyarországon vagyok ugye, de holnap már Svájcban tárgyalok. Bár ez még nálam is szokatlan, hogy egy hétből 5 napot utazással töltsek, de az általában elmondható, hogy az időm felét Ausztrián kívül töltöm, Szerbia, Lettország, Anglia és Kazahsztán, vagy az arab országok valamelyike között. A Herz fejlődése hozta ezt magával, hogy közel 26 éve, amióta a céget képviselem, sokat utazok, no és sok üzleti partnerünk elvárja, hogy személyesen is meglátogassam. Ha az ember már több mint 25 éve együtt dolgozik valakivel, ott az üzleti partnerekhez fűződő személyes kötődés már igen erős.

Amióta ismerjük egymást - és ennek már jó pár éve - sohasem látok Önön semmilyen változást, sem a kilókban, sem a hajszínében. Ön mindig ugyanúgy néz ki és ugyanolyan jó kedélyű.

Nem örülök annak, hogy ezt mondja, ugyanis az utóbbi évben úgy kb. 8 kilót lefogytam, még az arcomon is látszódnia kellene ennek, de akkor ezek szerint tovább kell fogynom, mert nem vette észre a változást.

Ebben az évben már túl vagyunk az épületgépészek legnagyobb kiállításán, az ISH vásáron. Milyen új termékeket mutattak be Frankfurtban és ezek közül most mit láthatunk itt Budapesten? Egyébként az Önök számára sikeres volt a kiállítás?

Az az ISH-n kiállított új termékek lényegében hideg vizes berendezések, klímák és távhős készülékek voltak. Láthat itt ún. kombiszelepeket, ami azt jelenti, hogy térfogatáram szabályozó szerelvénnyel integrálva készülnek. Már világszerte értékesítjük ezeket, nagyon fontos termékünk. De szintén szerepelnek a standon az ún. házi hőátadó állomások, amelyeket 2 MW-ig állítunk elő. Ebből a termékből kaptunk éppen most egy 5 millió eurós megrendelést a szerb államtól, ezt a Német Hitelintézet finanszírozza majd meg, így 14 szerbiai városban lesznek felújítva a hőátadó állomások, amelyeket hideg vizes, meleg vizes, és távhő szerelésekhez tudunk biztosítani.

Az ISH-n az előző alkalomhoz képest most az időjárás jóval kedvezőbb volt, és a kollégáimmal éppen azt állapítottuk meg, hogy ez volt a legjobb ISH, amin valaha részt vettünk. Rengeteg látogatónk volt, nagyon sok országból.

Az idén is érdeklődnék a paradicsom palánták felől! Tervezi a dolgozók megajándékozását?

Eddig Bécs térségében sajnos nagyon rossz idő volt, húsvétkor még havazott is, úgyhogy a palánták egy kicsit el vannak maradva, de biztos vagyok abban, hogy legkésőbb augusztus elejéig nagyobb mennyiségű paradicsomot fogunk beszállítani a Herz céghez.

Miután a paradicsomok a napon érlelődnek, nem melegházakban, így a munkatársak nagyon örülnek neki. A legtöbb az ökörszív fajtához tartozik, ezeknek nagy, kissé rózsaszínű termése van és nagyon jóízűek.

Üzemkészek már a Herz motorkerékpárok? Hova terveznek kirándulni ebben az évben?

Április végén, május elején egy német partnerrel fogunk Temesvár közelébe utazni a motorokkal, de az év során az ügyfeleink számára folyamatosan szervezünk különböző motoros rendezvényeket, főleg az Isztriára. Reméljük, hogy idén sikerül majd magyar kollégákat is vendégül látnunk, úgyhogy ezúton is invitáljuk őket, hiszen éppen egy bécsi, de magyar származású kollégánk, Újvári Péter, aki nagy turbómotoros, és az esemény felelőse is egyben, velünk tart.

Ugyan csak négy motorunk van, de kis csoportban motorozni különösen kellemes.

Ön egy rendkívül sikeres üzletember! Az üzleti életben – kívülről nézve – folyamatosan jó döntéseket hoz. Évek óta tervezem, de most megkérdezem: mi a titka? Hozott már rossz döntést is az életében?

Hogyne! Már számos rossz döntést is hoztam, de a jó döntések valószínűleg mindig többségben voltak. A titok szerintem nem a zseniségben, hanem a szorgalomban rejlik. A Herznél mi szorgalmasak vagyunk, sokat dolgozunk és reméljük, hogy a sok munka és a lelkesedés egyszer meghozza a gyümölcsét.

Van példaképe az üzleti életben?

Nem igazán. Mindenkinek meg kell találni a saját útját, ki kell találnia, ki kell dolgoznia a saját történetét. Természetesen vannak nagy, sikeres üzletemberek, de ők olyan messze vannak, hogy nem is lehet már arra gondolni, hogy példaképek legyenek. Az embernek a földön állva, a realitások talaján kell a helyzeteket megítélnie és mindig szorgalommal, lelkesedéssel és optimizmussal kell tovább haladnia.

Nem gondolja, hogy esetleg Ön válhat a jövő generáció példaképévé?

Nem hinném. A fiataloknak meg kell figyelniük azt, hogy az üzletemberek, üzletasszonyok hogyan dolgoznak, és ennek alapján tudnak esetleg orientálódni, de bárki másnak a munkáját lemásolni nagy hiba lenne, mert mindenkinek van egy saját mentalitása, hozzáállása. Mindenkinek a saját tehetségéből kell a maximumot kihoznia!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam