belépés / regisztráció
2019. december 5. csütörtök
Aktuális lapszám

Olyan összegyúrt csapattal dolgozunk, amely hosszútávon fejlõdni képes

Az elmúlt évben a Vaillant cég egy „úszó” rendezvénnyel, hajón kiépített kiállítással lepte meg a partnereit, ahol Seidl Gábort, a Vaillant Saunier Duval Kft. ügyvezető igazgatóját a Duna vizén sikerült mikrofon elé állítani, most pedig Debrecenben, „szárazföldön”, a XIV. Épületgépészeti, Gépészeti és Építőipari Szakmai Napok rendezvényén találkozunk és beszélgetünk az elmúlt év eseményeiről.

 

A hajón tartott bevezető előadásodban egy új és erős csapatról, egy új kereskedelmi filozófia fejlesztéséről tettél említést, amelyet termékeitek köré szándékoztatok felépíteni (szolgáltatás, szerviz, új alkatrészellátás, micro CHP stb.). Nos, egy év elteltével hogyan álltok ezen a területen?

Amikor egy évvel ezelőtt a hajón találkoztunk, az adta az apropót, hogy egy olyan új termékkör irányába mozdult el a Vaillant, bemutatva innovációs erejét és képességét, amely az energiahatékonyság jegyében jelent meg. Igazából próbálunk a magyar piacon piaci jogosultsággal még nem bíró, de a technológiát tekintve teljesen új megoldásokat megmutatni. Ebbe a körbe tartozik pl. a micro CHP, de vannak olyan termékkategóriák is, amelyek a normál kereskedelmi forgalomban lévő termékkörben nem találhatók meg, csak egyedi értékesítés formájában jelennek meg Magyarországon, egy kicsit megmutatva, hogy más is van ebben a hazai fűtéstechnikai piacban, nem csak az, amit itt az ember a hétköznapi „iszapbirkózásban” lát. Olyan új termékek jelentek meg a kínálatunkban, amelyek eddig nem voltak jellemzők. Beléptünk egy kicsit a szellőzéstechnika területére is azért, hogy komplett megoldást tudjunk adni azoknak a fogyasztóknak, akik adott esetben a minőségi építkezés irányába szeretnének elmozdulni. De egészen speciális új rétegtárolók is megjelentek nálunk, nagy teljesítményű fali készülékekkel. Azt kell mondanom, hogy ebben az évben eddig ez az egyik legsikeresebb termékkörünk. Ipari technológiában fölfelé tudtunk nyitni, tehát most a megawattos nagyságrendig is el tudunk mozdulni. A lakossági fogyasztói körben viszont lefelé, vagyis a minőségi kompromisszumok feladása nélkül, versenyképesebb termékekkel jelentünk meg. Ott a hajón beszéltünk arról is, hogy kezd összeállni a professzionális csapatunk. Igen, erősödött a teamünk. Az értékesítésben a márkák önálló arculatot kaptak – még mindig kevesen vagyunk, de idén két új arc is feltűnt a csapatban és erősítik a piaci jelenlétet. Újra gondoltuk a marketinget is. Az ezen az osztályon dolgozó kollégáink nem csak a kommunikációval foglalkoznak, hanem az általános piaci trendeket, eseményeket, árképzést, piaci árak alakulását, a kereskedelmi csatornák elemzését is végzik. A következő erős csapatunk a szerviz. Egyedül vagyunk Magyarországon, akik saját szervizszolgáltatással és saját alkalmazottakkal dolgoznak. Sokat fejlesztettünk, átalakítottuk a Sanuier Duvalra vonatkozó szervizstruktúrát Magyarországon, rengeteg új szervizpartnert léptettünk be a körbe. A távfelügyelet előkészítése folyik most, de olyan átalánydíjas karbantartási szerződéskötési lehetőséget is biztosítunk most már a fogyasztók részére, amelyik biztonságot jelent nekik a téli fűtési szezonban. Felállt egy tréningprogramunk, amelynek keretében nem csak oktatást, szakmai információkat nyújtunk, hanem egyéb szolgáltatásokat is azoknak a partnereknek, akikkel együtt dolgozunk.

Amikor a magyar épületgépész piac helyzetéről kérdeztelek, akkor te annak átalakulásáról, az energiakorszerűsítésről, a mérnöki tevékenység felértékelődéséről, a felelősségvállalás fontosságáról elmélkedtél. Most is tartod az akkori véleményedet?

Igen, teljes egészében. Lehet látni, hogy a piaci szegmentáció átalakul Magyarországon, a középső árszegmens teljesen eltűnik a piacról. Két irányban van elmozdulás: az egyik az igazán prémium és komplex szolgáltatásokat igénylő vevőkör, akik a műszaki megoldásokra orientáltak, és amely megoldásokra a magyar szerelői és kivitelezői társadalom – mérnöki támogatás nélkül – nincs felkészülve. Csak akkor lehet ilyen komplex rendszereket összerakni, hogy üzembiztosan és műszakilag is megfelelően működjenek, ha ehhez tényleges és valós mérnöki munka is tartozik. A másik, az árra érzékeny szegmens, ahol az ügyfelek a lehető legolcsóbban kívánják a komfortfokozatukat megoldani. Itt az egyszerű készülékcsere piacáról beszélünk. A felelősség ezen a területen is egyre fontosabb, értem ez alatt egyrészt a szerelői felelősséget, a tisztességes és korrekt munka felelősségét, másrészt szükséges a gondos tervezés, a mérnöki munka, amely nemcsak a készülékkel, hanem a környezettel is foglalkozik.

Áttérve napjaink aktualitásaira, mi a véleményed pl. az Energia Fórum rendezvényen ismertetett – a gázkészülékek felszerelésére vonatkozó – új EU-s szabályok betarthatóságáról?

A 813/2013/EU rendeletről beszélünk. Nagyon pongyolán fogalmazva ez a rendelet azt jelenti, hogy a hagyományos gázkészülékek eltűnnek a piacról. Az unió letette a voksát az energiahatékony megoldások mellett. Ami a rendelet értelmezésével kapcsolatos anomáliákat illeti, nagyon nehéz a jogi fogalmak között az egyszerű gépészmérnököknek megtalálni a helyes utat, de konzultálva azokkal a fórumokkal, amelyek jogosultak arra, hogy bizonyos jogi értelmezéseket valamilyen fokon adaptáljanak, arra a következtetésre kellett jutnunk, hogy Magyarország nem követhet más utat, mint a többi EU-s ország. A rendeletalkotónak az volt a célja, hogy minimális károkozás mellett hajtsa végre ezt a technológiai váltást a piacokon. Két fő sarkalatos pontja van a rendeletnek. Az egyik, hogy mit tekintünk forgalomba hozatalnak, a másik, hogy üzembehelyezést a rendelet hatályba lépése után ilyen típusú készülékre a rendelet engedélyez-e, vagy sem. Az első kérdéskört, mivel Magyarország az EU tagja, uniós szemszögből kell vizsgálni. Vagyis a forgalomba hozatal megtörténik akkor, amikor a gyártó egy harmadik fél részére a terméket értékesíti. Ez nem azt jelenti a magyarországi jogértelmezés szerint, hogy egy generál importőr értékesíti Magyarországon a készüléket. Amennyiben a generál importőr a külföldi gyártól vásárol termékeket, akkor az unión belüli forgalomba hozatal megtörtént. Ez egy nagyon fontos kritérium, amivel a rendeletalkotónak az volt a célja, hogy azok a készletek, amelyek adott esetben felhalmozódnak, visszamaradnak, ne selejtezésre kerüljenek, és ezzel veszteséget okozzanak az európai kis- és középvállalkozók tömegének, hanem még piacra kerülhessenek. Ha a rendeletértelmezésnek a forgalomba hozatal kérdését is erről az oldalról nézzük, akkor azt kell mondanom, hogy a rendeletalkotónak azon célja is teljesen egyértelmű, hogy az üzembe helyezést nem kívánja tiltani a hatálybalépést követően. Az üzembe helyezés tiltása olyan jellegű jogbizonytalanságot eredményezne a piacon és olyan mértékű visszamenőleges jogszabályváltozást jelentene, amely egyáltalán nem volt, véleményem szerint, a jogalkotó célja. Ez például azt is jelenthetné, hogy a hatálybalépés időpontjában a gázszolgáltató által kiadott összes engedély érvényét veszti. Az Energia Fórumon is megvitattuk a rendelet értelmezésének kérdését, köszönet Versits Tamás áldozatos munkájának. Az ott résztvevők sokféle álláspontját egy olyan állásfoglalásba gyúrta össze, amely ez előbbiekben megfogalmazott gondolatokkal teljes mértékben összhangban van és bírja a szakma támogatását. Tamásnak köszönhetően talán most először nem a széthúzás, hanem egy ilyen fontos kérdésben a közös állásfoglalás lesz a jellemző. Az Európai Unión belül borzasztó nagy vita volt, hogy milyen formában és hogyan definiálják az unión belüli forgalomba hozatalt. Mint ahogy minden rendeletben, itt is lehet találni kiskapukat. Létezhet olyan út az EU-n belül, amikor a termék fogyasztóhoz jut, forgalomba hozatal nélkül. A rendeletalkotó igyekezett zárni a kiskapukat így olyan termék, amelyik nem került forgalomba, nem helyezhető üzembe a rendelet hatályba lépését követően. Például, ha van egy magyarországi belföldi gyártó, aki gázkészülékeket állít elő és van egy saját gyártelepén belüli épülete, amelyikben a fűtést szeretné korszerűsíteni, amihez be szeretne építeni kazánt, akkor az általa gyártott termék e területen történő felhasználása során nem fog forgalomba kerülni. Tehát ilyen esetben, amikor a forgalomba hozatal nem történik meg, az üzembe helyezést tiltja a rendelet. De minden egyéb esetben a forgalomba került termékek üzembe helyezhetők.

140 éves a Vaillant cég. Miként ünneplitek meg ezt a születésnapot? Egyébként a Vaillant hány éve is van hazánkban?

Az első Vaillant készülékek már 1904-1905 között bekerültek Magyarországra. Érdekes, hogy 1914 októberében, éppen 100 éve jelent meg az Ulrich katalógus, amely gyönyörű épületgépészeti megoldásokat tartalmaz, és amelyben már a Vaillant termékeket is meg lehet találni. Ez egy nagyon gyönyörű, kézzel festett emblematikus katalógus, amely az Épületgépészeti Múzeumban megtekinthető. Az évfordulókkal kapcsolatban mindig azt szoktam mondani, hogy az ember a saját születésnapját nem szereti ünnepeltetni, de azért megemlékezünk most erről a 140 évről. A Magyar Épületgépészek Napja keretében a kiállításon találtunk ehhez megfelelő lehetőséget. De hadd legyen ez meglepetés!

Kicsit más vizekre evezve, kérdezhetlek a Seidl családnál lévő változásokról?

Lassan most már egzotikumnak számít az az ember, aki még az első családjában él és a gyermekei nevelésével van elfoglalva. Én egy nagyon hagyományos értékrendet követő figura vagyok és a négy gyermekem jövője az, ami igazán foglalkoztat. Mostanság fogalmazódik meg mindegyikükben, hogy milyen irányban és merre szeretnének mozogni a jövőben. 22, 20, 16 és 11 évesek, és mindegyikük választás előtt áll. Ez egy nagyon izgalmas időszak. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy a munka miatt az ember a gyermekeivel kicsit elveszíti a kapcsolatot, nincs mindig annyit velük, mint szeretné. Bár a gyerekek nem is annyira igénylik most az apjuk társaságát. Ők is elértek abba korba, amikor az önálló életüket tervezik.

Szeretnélek most is kérdezni a magad elé kitűzött munkahelyi és családi vonatkozású terveidről.

Szerintem a legfontosabb az, hogy a saját gyermekeid útját úgy egyengesd, hogy valahogy hidd el magadnak, mindent megtettél az ő boldogságuk érdekében. Hosszú évek múltával jó érzéssel szeretnék visszatekinteni erre az időszakra, hogy ne tehessek magamnak szemrehányást. Munkahelyi vonatkozásban: ezt a céget építeni kell, mert rejlenek még benne lehetőségek. Ha az ember a hazai leányvállalatot összehasonlítja pl. az ausztriai vagy szlovákiai Vaillanttal, akkor egyértelmű, hogy Magyarországon is vannak még kiaknázatlan fejlődési lehetőségek.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam