belépés / regisztráció
2020. december 4. péntek
Aktuális lapszám

Nekünk nem ellenségeink, hanem ellenfeleink vannak a piacon

„A Hansgrohe cég 2000-ben alapította leányvállalatát és úgy tudom, hogy te 2004 óta dolgozol itt.”– kezdem a beszélgetést Császár Zoltán ügyvezető igazgatóval. 

 

Hol végeztél és hogyan kerültél kapcsolatba a vállalattal?

Elég kalandos, vagy legalább is meglepő, ahogy én eljutottam a Hansgrohe-hoz. Az első diplomám szerint némettanár vagyok, mely szakmában sosem dolgoztam. A német kollégáim mindig csodálkoznak, amikor ezt megtudják rólam, és azt kérdezik, hogy miért nem használom a diplomámat? Németországban ugyanis a tanárok és az orvosok kb. egy szinten vannak megfizetve. Amikor aztán elmondom a magyar tanári fizetéseket, akkor azért megdöbbennek.

Tehát a sportból kifolyólag – mert versenyszerűen szörföztem és vitorláztam –, bekerültem a médiába. Sport és kulturális műsorokat készítettem, főleg vízi sportokkal kapcsolatban, mint szerkesztő és majd rendező. Közben pedig marketinget tanultam. Időközben elkezdtem a külkereskedelmi főiskolát és 2002-ben megszereztem a diplomámat. Ezt követően 2004-ben, az akkori ügyvezető, Kőszeghy Tamásnak köszönhetően kezdtem el a munkát a Hansgrohenál, mint marketinges. Ez alatt az idő alatt a Közgazdaságtudományi Egyetemet egyik posztgraduális szakát is elvégeztem. Majd egy személyzeti szempontból elég turbulens időszakot követően, 2010-ben cégvezetővé, 2012-től pedig ügyvezető neveztek ki.

A csaptelep egyik oldalán ott van a nagyobb nyomású víz, a másik oldalán pedig ott állunk mi, akik rácsukjuk az ajtót a lakásra és nem is gondolunk arra, hogy nagy baj is lehet belőle.

Igen, én is így látom a helyzetet, bár azt szoktam javasolni az ismerőseimnek, ha nagyobb nyaralást terveznek, akkor inkább zárják el a vizet.

A Hansgrohe-nak vannak kutatásai, mely szerint pl. egy konyhai csaptelepet egy család átlagosan napi 80 alkalommal nyit és zár. Az ember észre sem venné, hogy hányszor használja ezeket a termékeket és milyen fontos szerepet töltenek be a mindennapi életünkben és mennyi gondot okozhatnak, ha nem működnek megfelelően vagy nem a megfelelő termék van beszerelve.

Az ún. „szemléletváltás” hirdetése a Hangsgrohe-nak egyfajta küldetése: hogy megelőzze azt, amikor az emberek bemennek egy barkács áruházba és ott – egy nem könnyen beazonosítható – ázsiai terméket vásárolnak, melyet két hónap múlva viszsza kell vinniük, mert pl. ledobta magáról a krómozást, esetleg szerteszéjjel spriccel belőle a víz vagy háromszor annyi vizet fogyaszt.

Mi az oka annak, hogy az emberek az olcsó terméket választják? Szegénység vagy a takarékoskodni akarás?

Szerintem a rossz szemlélet, pedig van másfajta felfogás is. Talán a britek mondják: „Nem vagyok olyan gazdag, hogy olcsón vásároljak”. Ha megnézem egy ilyen ázsiai gyártó és a mi legalsóbb kategóriánk termékeinek az árát, akkor csak pár ezer forint a különbség, de azt is figyelembe kell venni, hogy egy Hangsrohe csaptelep fele- vagy akár harmadanynyi vizet fogyaszt, mint egyes gyártók termékei. Nálunk nincsen víztakarékos, meg nem víztakarékos kategória, minden csaptelep 5,2-5,7 liter/ perc fogyasztással bír. Tehát a választásnál figyelembe kell venni a vízfogyasztást, a termék (krómozás, a kerámia betét) minőségét, és ami nagyon fontos, ha bármi garanciális probléma van, a gyártó mögött ott van egy megfelelő „after sales” szolgáltatás, vagyis meg tudja oldani a felmerülő problémát.

Bár egyes konkurenseink szeretik kidomborítani, hogy a Hansgrohe Kínában gyártat, de az az igazság, hogy négy országban is van gyára a cégnek: az egyik az USA, azért mert ott teljesen más formavilágú és szabványok szerinti gyártmány szükséges, van egy gyárunk Franciaországban, amelyik csak a barkács áruházi termékeket gyártja. Kínában is van egy saját, német menedzsmenttel üzemelő gyárunk, amit az indokol, hogy önmagában a kínai piac olyan potenciált jelent, hogy sokkal egyszerűbb ott gyártani és onnan szállítani, mint Európából. No és pár évvel ezelőtt hozta létre a Hansgrohe az ausztrál leányvállalatát, ugyanis azt a régiót erről a bázisról könnyebb kiszolgálni. A negyedik, a legfontosabb gyár pedig Németországban van. Az utóbbi évek összes gyártásának 85%- a még mindig itt történt, sőt tavaly itt még bővült is a kapacitás, így most a termékeink 90%-a Németországban készül. Az anyavállalat hozzáállása az, hogy – tekintve, hogy még mindig Nyugat-Európa a Hansgrohe legnagyobb felvevő piaca –, érdemben nem szervezi ki a gyártását Európából, ott kvázi munkanélküliséget idézve elő, hogy aztán megpróbálja ugyanezen a piacon eladni a termékeit. Egyébként a tévhitek elkerülése érdekében érdemes megjegyezni, hogy a Hansgrohe részvényeinek Nekünk nem ellenségeink, hanem ellenfeleink vannak a piacon „A Hansgrohe cég 2000-ben alapította leányvállalatát és úgy tudom, hogy te 2004 óta dolgozol itt.”– kezdem a beszélgetést Császár Zoltán ügyvezetõ igazgatóval. MI-2013-01a.qxd 2013.01.22. 14:41 Page 14 2013/1. Magyar Installateur 15 interjú aktuális csaknem negyven százalékát még mindig a Grohe család birtokolja és ők képezik a menedzsment túlnyomó részét is. 

Nincs gyártás Magyarországon, így felvetődik a kérdés, hogy hogyan oldjátok meg a szervízszolgáltatást?

Egyrészt vannak a területi képviselőink, akik Kelet-, Nyugat-Magyarország és Budapest és Budapest környékén dolgoznak, ők sok esetben konkrétan a végfelhasználóval vannak kapcsolatban. A kereskedő problémás, vagy nem egyértelmű garanciális helyzet esetén felhívja a területi képviselőinket és ők, ha kell, kimennek a helyszínre. Ez a tanácsadás része. De van az országban négy szakszervizünk is, ahol kihelyezett alkatrész készlet van, illetve minden évben kivisszük a partnereinket és a szervizeseinket továbbképzésre.

Lassan már nem lehet a válságra hivatkozni, mert már olyan régóta élünk ebben a légkörben, de azért megkérdezem, hogyan éltétek meg annak a hatását?

A 2008-as évünk nagyon jó volt, majd a 2009-2011-es számainkon már meglátszott a válság. Ugyanakkor ez egy lassuló ütemű visszaesés volt és a Hansgrohe termék innovációinak köszönhetően talán még profitálni is tudtunk belőle. A Hansgrohe víz-, és energiatakarékosság kínálata ugyanis tovább bővült, mely alapján lehetővé vált egy olyan mérési program kivitelezése, ahol egy budapesti, belvárosi szállodával együttműködve öszszegyűjtöttük annak rezsiszámláit, majd a fürdőszobáikban lecseréltük a szerelvényeket. Meghatározott idejű használatot követően, közösen kiértékeltük a vízfogyasztást és annak költségeit. Az eredmény az lett, hogy a 70 szobás szállodában ezzel a cserével, éves szinten másfél millió forintot spóroltak meg. Ez egy tesztprogram volt. De ma már ott tartunk, hogy egy év alatt már több mint 2000 szobában cserélték le a takarékos termékeinkre a szerelvényeket. Ma nálunk csak ez a felújítási szegmens működőképes, mert új építésekről nem beszélhetünk.

A Hansgrohe-nak konszern szinten tekintve 2009-ben vagy 2010-ben csökkent a forgalma, azóta minden évben fejlődik. Ez azt jelenti, hogy a globálisan többnyire csökkenő építőiparban, ha egy gyártó növekedni tud, akkor ez értelemszerűen a versenytársai rovására történik. Ezt a fejlődést elkötelezett munkatársainak és újabb és újabb innovációinak köszönheti..

Mit gondolsz a válságról?

Erre azt szoktam válaszolni, hogy válság inkább csak a fejekben van, mert ahová ma eljutottunk – kis túlzással –, az tükrözi a valóságot. Tehát nyakló nélküli hitelezéssel nem lehet hoszszú távon semmiféle piaci szegmenst bővíteni, csak egy nagy buborékot felfújni. Én azt a kérdést szoktam feltenni, hogy hova kellene újépítésű ingatlanokat tervezni, ha az átadatlan lakóparki lakások ezrei állnak üresen? Tehát nem látom annak létjogosultságát, hogy most tömegesen újépítésű ingatlanokat kivitelezzünk.

Ebben az évben nagy kiállítások lesznek: ISH, Construma, Hungarotherm. Elég fontos, hogy ezeknek a vásároknak a segítségével eljussanak az új termékinformációk a fogyasztókhoz. Kint lesztek a kiállításokon?

Az utóbbi években a Construmán kétévente jelen voltunk, idén egészen biztosan nem leszünk ott. Egyszerűen azért, mert a felépítendő standunkat mindig a német központtal közösen szoktuk megtervezni, illetve kivitelezni és pontosan az ISH miatt, a központnak nem lesz most kapacitása erre. Úgy döntöttünk ezért, hogy a fontosabb partnereinket viszont kiviszszük és vendégül látjuk az ISH standunkon, illetve – a Duravittal közösen –, már január végén megmutatjuk az ISH-újdonságokat.

Magánemberként keveset tudunk rólad. Beavatnál bennünket? Család, hobbi, sport?

Van egy tizennégy hónapos kislányom, Kamilla. Nagyon jó gyerek, négy hetes kora óta átalussza az éjszakákat, ez a feleségemnek köszönhető, hogy így tudta szoktatni, ezért én nem úgy megyek be a munkahelyemre, mint egy kialvatlan „zombi”. Szabadidőmben – a múltamból kifolyólag – vitorlázom és szörfözöm, de már nem versenyszerűen, csak hobbiból. Vitorlázni többnyire az édesapámmal szoktam. Egy másik kedvenc hobbim, ha lehet annak nevezni, Erdély. Van egy faházam a Hargitán, és ha lehet, akkor kéthavonta elutazom oda.

Melyek a hosszú és rövid távú megvalósítandó terveid? Akár a család, akár a cég kapcsán?

A céggel kapcsolatban: mi nem szeretnénk egy buborékot növeszteni, úgyhogy igazából – karöltve az anyavállalatunkkal – egy egészséges növekedést tervezünk a cégnek, melyben az ún. környezettudatos termékek jelentik a jövőt. Mi ezt az egész hotel projektet azért indítottuk, hogy tényleg ki tudjuk mutatni, ha a mi termékeinket valóban betervezik, akkor ez valóban víztakarékos és nem csak „villogunk” ezzel a kiadványainkban és a kommunikációnkban.

A család vonatkozásában persze tervezünk még egy gyermeket, már csak azért is, mert amikor az erdélyi barátaim megtudták, hogy kislányom született, azt mondták, hogy: „jó, akkor a kisfiú még hátra van”.

Zárszóul: mit üzensz a partnereidnek és a versenytársaidnak?

Az összes partnerünkről elmondhatjuk, hogy velük nagyon jó, sok esetben baráti a viszony. Ez mindenképpen pozitívum. Az ő munkájukat szeretném itt megköszönni, mert a Hansgrohe iránti elkötelezettségük járult hozzá ahhoz, hogy egy ilyen sikeres évet zárhattunk, vagy egyáltalán Magyarországon a cég tevékenysége sikertörténet lehet.

A versenytársaknak sok egészséget kívánok és azt üzenem, hogy a Hansgrohe továbbra is, egy erős piaci tényezőt fog jelenteni. 

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam