belépés / regisztráció
2019. július 21. vasárnap
Aktuális lapszám

Nálunk az oktatók olyanok, akik értik is és művelik is a szakmát

„Interjúalanyom egy olyan ifjú szakember, aki még meg sem született akkor, amikor én az első diplomámat megszereztem, és akit a legutolsó HKVSZ közgyűlésen egyhangúan a szövetség elnökévé választottak” – fordulok beszélgetőpartneremhez, Marton Károlyhoz, az Eszkimó Magyarország Kft. tulajdonos vezetőjéhez.

 

Ki is az a Marton Károly? Adnál egy kis összefoglalót a múltadból?

1975-ben születtem. Gépész végzettséget szereztem Szegeden, a Déri Miksa Gépipari Technikumban, majd a technikusi vizsga után autószerelő kiegészítő képzést és autószerelő mestervizsgát is szereztem. A hűtéstechnikával a 90-es évek vége felé ismerkedtem meg, amikor járműklíma szereléssel is foglalkoztunk. Hűtős oktatásban azonban csak 2002-ben vettem először részt. Rögtön szereztem is két hűtős képesítést (autó, épület) és 2004-ben már oktatóként tevékenykedtem a hűtős képzésben. Ugyanekkor el is kezdtem a szegedi tanárképző főiskolán a technika-pedagógia szakot, ahol 2008-ban végeztem és ahol 2010-ben megkaptam a tanári mester diplomámat. A hűtős végzettségeim: 2002-ben járműklímás, 2003-ban épületklímás képzés és egy erősáramú villanyszerelő tanfolyamot is elvégeztem, miközben szereztem zöld kártyákat, kék kártyákat és oktatói kártyát is. A saját alapítású cégem felépítését, mint már említettem, a járműjavítással kezdtem 1997-ben. 2003-ban pedig felvettük az épületklíma berendezések telepítését, javítását, szervizelését, értékesítését. Ekkor kezdtük a split klímák telepítésétől kezdve a hűtőkamrák javítását is, amely tevékenységet még ma is végezzük és most is vannak kivitelezéseink: pl. a Mercedes gyárban szervizeljük a gyártósor technológiai hűtését. A cégemnek jelenleg a fő profilja az oktatás. Klímásokat, hűtősöket és hegesztőket képzünk – a teljes képzési paletta megtalálható nálunk ezekben a szakmákban –, és természetesen saját vizsgajogokkal is rendelkezünk.

A HKVSZ előző vezetése, 9 évig Soós Árpáddal az élén, sok mindent letett az asztalra. Te mégis megpályáztad ezt a funkciót. Mi késztetett erre a lépésre?

Minket, mint HKVSZ bázisiskolát, a tagság elég sűrűn megkeres. Egyértelműen kiderült, hogy a HKVSZ tagok jelentős többsége ma még nem látja egyértelműen a tagságuk előnyét. Tehát a régi vezetőség biztosan sok mindent letett az asztalra, de akikkel mi találkozunk a tagságból, azok ezt nem igazán érezték. Rengeteg panasz volt a szövetségre, ami szerintem nem magának a szövetségnek a hibája, hanem más jellegű problémák voltak. Tehát, azért pályáztam meg az elnöki pozíciót, hogy ezeken változtassak. Ha egy-két éven belül fel tudok mutatni olyan eredményeket, amelyek a tagság, a szakma javát szolgálják, az nekem már bőven elég.

Nem tartasz az elkövetkező időszaktól? Hiszen a válság hatása még érezhető a hazai piacon és mindenért alaposan, keményen meg kell dolgozni. És a siker még ekkor sem garantált!

A válságot én egy kicsit másképpen látom. Azok a cégek, amelyekkel mi régóta kapcsolatban állunk megbízható, stabil cégek, ezek többnyire folyamatos fejlődést mutatnak. Természetesen több olyan vállalat is van, amelyek a válság áldozatául estek, de nagyon sok jó példát mutató céget látok, amelyek szépen, folyamatosan tudnak fejlődni a nehézségek ellenére is. Sőt mi több, még a piacaikat is tudták bővíteni. Tehát nem látok olyan nagy, súlyos problémát, ami visszariaszthatna.

1997 óta vezeted a saját Eszkimó Magyarország Kft. vállalatodat és 2006-ban létrehoztad az Eszkimó Akadémiát, amely napjainkra jelentős oktatási intézménnyé nőtte ki magát. Honnan eredt a gondolat, hogy szükség van egy ilyen akadémiára, és minek tulajdonítod a sikerét? Mi a titkod?

Az Eszkimó Akadémia része az Eszkimó Magyarország Kft.-nek, mert azon belül működik. Azért hoztuk létre, hogy megpróbáljunk egy olyan képzést megvalósítani, amely az elvárásoknak megfelelő, mind a hatósági, mind a képzésben részt vevők oldaláról. Saját – különböző iskolákban, tanfolyamokon szerzett – tapasztalataim alapján ugyanis jelentős hiányosságok vannak a képzések minőségében és ezt az akadémiával próbáltuk kompenzálni. A népszerűségünk pedig lépésről-lépésre alakult ki. A siker titka az, hogy ha a tanfolyamunkra jön valaki egy cégtől és ő elégedett, akkor ettől a cégtől nagy valószínűséggel néhány éven belül még több kolléga fog érkezni. Van olyan partneri kapcsolatunk, ahonnan már közel 70-en voltak nálunk hűtős képzésen. Talán még azt tudnám mondani, hogy abban rejlett a sikeres oktatás titka, hogy minél erősebb volt az ellenállás, az akadály, amibe ütköztem, annál inkább folytatni akartam és ez nekem is és az oktatás javára is vált.

A hazai hűtős szakma eléggé belterjes, nehéz itt érvényesülni. Még mindig az előző gondolatmenetet boncolgatva, mivel vagytok ti jobbak, többek, mint az itt lévő versenytársak?

Van egy mondás, miszerint aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja. Az akadémiánkon ez nem így van. Nálunk az oktatók is olyanok, akik értik is és művelik is a szakmát. Olyan nem fordulhat elő, hogy egy hallgató magyarázza el az oktatónak, hogy pl. egy vezérlést hogyan kell beállítani vagy, hogy egy hűtőkörnél mi lehet a probléma. A mi oktatóink komolyan felkészültek. Ez az, amit minden hallgatónk megtapasztalhat, talán ebben vagyunk mi a legjobbak.

Térjünk vissza még egy kicsit a HKVSZ-ben folytatott tevékenységetekhez! 2005-ben kerültetek közel a szövetséghez, így azóta van rálátásod annak munkájára. Milyen változásokról tudnál beszámolni az elmúlt 9-10 év alatt? A szakma egyáltalán változott?

A technika területén talán azt lehet elmondani, hogy a súlypont áthelyeződött a vezérlés, az elektronika felé. És az, aki nem tart lépést a korral, nem biztos, hogy el tud igazodni ebben a gyorsan fejlődő világban. Egyéb lényeges változást azonban nem tapasztalok. Akkor tud egy cég versenyben maradni a mai piacon, ha az ott dolgozó emberek hajlandóak megfelelő energiát belefektetni a munkájukba, jól dolgoznak és a határidőket pontosan betartják.

Azt írtad a kampányleveledben, hogy fontosnak tartod, „az eddigi gyakorlattól gyökeresen eltérő, előremutató szövetség” létrehozását. Mit jelent ez? Kifejtenéd?

Véleményem szerint nem a HKVSZ elnöknek kell megmondania, hogy egy szövetség merre menjen, és mit csináljon, hanem a szövetségnek kell a tagság érdekeit szolgálnia. A tagok adják meg az irányt. Ki fogunk most küldeni ötletbörze jelleggel egy kérdőívet a tagok részére. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy a tagok mit szeretnének, mit változtassunk, mit csináljunk az elkövetkezendő időben. Ne fordítva üljünk a lovon! A tagok érdekeit kell képviselnünk! Úgy gondolom, hogy ennek pozitív eredménye lesz.

Céljaitok között szerepel a hűtős szakma érdekképviseletének felvállalása is. Az előző vezetés ez irányú tevékenységével nem voltatok elégedettek? Hogyan álltok most ezzel a kérdéssel?

Sajnos jelenleg a szövetség kapcsolatai a szakhatóságok, illetve a minisztériumok felé nem túl gyümölcsözőek. Ezen próbálunk most lendíteni. A minisztériumokban átszervezések, változások voltak, megszűntek osztályok és az új kapcsolatok még nem alakultak ki, ezeket rövid időn belül újra ki kell építenünk. Régebben úgy működött a rendszer, hogy megkerestek bennünket. Ez most hiányzik, de nagy szükség lenne rá. A kölcsönös együttműködés a minisztériumokkal, szakhatóságokkal elengedhetetlen lenne, hiszen egy ilyen nagy múltú szövetség, mint a HKVSZ nagyon nagy segítséget tudna nyújtani a különböző rendeletek megalkotásában, mivel közvetlen rálátása van a szakmára. A közösen létrehozott rendeletek így tökéletesen megfelelnének a szakma követelményeinek, végrehajthatóak lennének, és nem rugaszkodnának el a való élettől.

Ha te is kapnál az elődödhöz hasonlóan 9-10 év lehetőséget az elnöki pozíció betöltésére, akkor milyen rövid és hosszú távú terveid lennének?

Szerintem néhány év nagyon sok mindenre elegendő, ezért remélem, hogy pár éven belül a HKVSZ-nek is visszatér a régi hírneve, utána pedig már csak szinten kell tartani, és finomítani kell a folyamatokat. Hosszabb távú terv lehetne a taglétszámunk jelentős növelése, mivel ma Magyarországon jóval több hűtős-klímás cég van, mint a mi taglétszámunk. Ha többen lennénk, több mindent lehetne közösen elérni.

Kicsit más területre evezve, hogyan él egy sikeres vállalat tulajdonosa, egy jelentős szövetség elnöke? Beavatnál bennünket a családi életedbe? Sport, hobbi, szabadidő eltöltése stb.?

Nekem a sport, a hobbi és a szabadidő a családom. Három lányunk van. Négy hölggyel vagyok körülvéve. A feltöltődés az ő társaságukban biztosított.

Ha egy év múlva ismét beszélgetünk, mikor mondanád azt, hogy rendben van, megérte a sok munka?

Akkor lennék elégedett, ha olyan visszajelzéseket kapnék a tagság részéről, hogy jó úton haladunk és csak így folytassuk tovább, amit elkezdtünk. A konkrét cél az, amit a tagság mond. Vannak elképzeléseink, gondolataink, amelyeket kiteszünk az ötletbörzére és ezeket próbáljuk majd megvalósítani.

Mit üzensz a hűtős olvasóinknak?

Azt tapasztaltam, hogy ha az emberek nincsenek valamivel megelégedve, akkor azt csak a bajszuk alatt mondogatják, így a probléma gyakran nem oldódik meg. Az lenne a kérésem, ha bárkinek problémája van a szövetséggel, vegye fel velünk bátran a kapcsolatot! Nyitottak vagyunk mindenféle véleményre, bírálatra, hiszen ezek visznek minket előre. Nagyon fontos lenne a kétoldalú információ- áramlás. Kulcsfontosságúnak tartom a visszajelzéseket a szakmától, és itt most nemcsak a tagságra gondolok, hanem a teljes szakmára. Ha valamit tenni akarnak a közös ügyünkért, akkor lépjenek be a szövetségbe és támogassák ezzel is a szakmát!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam