belépés / regisztráció
2020. december 2. szerda
Aktuális lapszám

Nagy felelősséget érzek a munkavállalóink iránt

A CLH Tervezői Szimpóziumon sikerült Prokop Miklós ügyvezető igazgatóval találkoznom. Beszélgetésünk aktualitását nem csak a szimpózium, mint rendezvény adja, hanem az is, hogy hamarosan 25 éves lesz a CLH.

 

Milyen érzésekkel jöttél erre a rendezvényre?

Régi szakmai kapcsolatokkal találkozni sokszor csak ekkor van lehetőség, úgyhogy én mindig nagy örömmel jövök el az ilyen eseményekre. Általában nagyon jó, konstruktív hangulat lengi körül ezeket az összejöveteleket. Ami a CLH 25. évét illeti, bizakodással teli gondolatokkal közelítjük meg az évfordulót, bár az elmúlt 5 év a cég életében nagyon nehéz időszak volt, különösen azért, mert 2008-ig folyamatosan felfelé ívelő pályát futottunk be és ezt a trendet a válság alaposan megtépázta, de most úgy érzem, hogy a 2013-as év második felétől ismét egy fellendülő időszakot kezdtünk el.

Egy negyedévszázados cég tulajdonosának lenni nagy felelősség is. Hány fővel is dolgoztok?

Én csak egy tulajdonos vagyok sok közül, ezért fontosabb az, hogy a társaságot most már 1996 óta én vezetem. Valóban nagy felelősséget érzek a munkavállalóink iránt, hiszen jelenleg 180 munkatársam van. A tavalyi év folyamán a szervizünk önálló egységgé fejlődött és kivált a CLH Kft.-ből, ott 75-en dolgoznak, így a két cég összlétszáma meghaladja a 250 főt. Forgalmi adataink és a dolgozói létszám alapján, már nemzetközi szinten is középvállalatnak számítunk.

Egy ilyen esemény, ünnepség, lehetőséget ad arra, hogy visszatekintsünk kicsit a múltba. Hogyan emlékszel a kezdetekre?

Az alapítás idején, 1989-ben én még olyan fiatal voltam, hogy fel sem fogtam, mi zajlik körülöttünk. Elsősorban a szakmai feladatokra koncentráltunk, illetve éltünk azzal a lehetőséggel, amit akkoriban a rendszerváltás kínált, szabadon alapíthattunk kft.-ket. De hogy akkor éppen milyen nagy horderejű gazdasági és politikai változások zajlottak le, azokat nem is érzékeltük, nem is értékeltük annyira, mint most.

A CLH kezdetben egy automatika részleggel alakult, hiszen erre a fejlesztési tevékenységre sikerült rábeszélnem Rébay Lajost, az akkori ügyvezetőt. Abban az időben digitális szabályozó és vezérlő épületfelügyeleti rendszereket kezdtünk el fejleszteni, de a CLH túlzott korlátokat jelentett az elképzeléseinknek, ezért inkább egy új cég irányába vittük ezt a tevékenységet. Megalakítottuk az ELCON Kft.-t Erdélyi Tibor barátommal, aki még ma is vezeti ezt a céget, ugyanis 1996 óta én már nem foglalkozom ott ügyvezetéssel, viszont a tulajdonosi szerepköröm megmaradt.

Tudnál a CLH Kft. múltjából néhány fontosabb évet, sarokkövet megemlíteni, amikor valami meghatározó történt?

Az 1989-es év a cégalapítással telt el, de 1991-ben már nagy horderejű szerződéseket írt alá az akkori menedzsment a CIAT-tal és az Airwell vállalattal. Ezek a szerződések a mai napig élnek és annak ellenére, hogy az utóbbi években nagy átalakuláson megy át a nemzetközi piac, a megállapodások máig a CLH tevékenységének főbb sarkkövét jelentik. A következő dátum talán az 1997. év, mert innen számolva dolgozik ISO minőségirányítási rendszerben a cég. Jómagam 1996-ban vettem át a társaság irányítását, erre Rébay Lajos kért meg, mert ő magánéleti okok miatt akkor megvált az ügyvezetőségtől. Tehát 1996-ban egy jól működő, megszervezett céget kaptam, ami nagy változás volt ahhoz a korábbi állapothoz képest, amikor 1990-ben még saját magamnak, a nulláról kellett felépítenem a már említett ELCON Kft.-t, mindenféle előzetes tapasztalat nélkül. Szerencsére a CLH-t 1997-ben egy működőképes, kitalált egységként vettem át, ami akkor már nem is számított kicsinek a mintegy 700 millió forintos forgalmával. Azért feladat itt is volt bőven, mivel akkor nagy gazdasági változások játszódtak le, erősödött a verseny, ezért üzletpolitikát kellett váltani: csökkenő árrések mellett, nagyobb forgalmat kellett generálni, ami sikeresen meg is történt. Ez a gyors fejlődés eredményezte azt, hogy 2000- től bevezettünk egy vállalatirányítási rendszert, aminek azért van nagy jelentősége, mert e nélkül elképzelhetetlen lett volna az a nagy fejlődés, amin a vállalat keresztülment. A folyamatos fejlődésben pontosan nem tudom mikor „ütöttük át” az 1 milliárd, a 2 milliárd, vagy a 3 milliárd forintos bevételi határokat, de ez a növekedés 2008-ig töretlen volt. Hamarosan azonban beköszöntött a gazdasági válság és kezdett csökkenni az árbevételünk, és sajnos egyéb nehézséggel is meg kellett küzdenünk. Stratégiai okok miatt az ún. előremenekülő politikát választottuk, így a létszámunk tovább nőtt és az árbevételünk már 2013-ban meghaladta a 7 milliárd forintot.

Nagyon széles és szép termékpalettával rendelkeztek. Ha ki kellene emelni ebből egy terméket, melyikre vagy a legbüszkébb?

Igazából nincs ilyen. Amiben mi nagy fantáziát látunk, azok a saját fejlesztésű légkezelő családunk elemei,  amit pár évvel ezelőtt kezdtünk bevezetni a piacra. A termék ma is folyamatos fejlesztésen megy keresztül és ennek eredményeképpen most úgy gondoljuk, hogy ettől az évtől olyan innovatív termékeket dobunk piacra ebben a termékkategóriában, amelyekre szakmailag mindannyian büszkék vagyunk, és komoly üzleti fejlődést várunk tőle.

Mik voltak azok az intézkedések, amelyekkel át tudtátok élni a válság időszakát?

Először is sokkal többet dolgoztunk kevesebb pénzért. Ezt nagyon nehéz volt elfogadtatni a munkatársakkal, hiszen ők nem érezték, hogy ez most kényszer. Illetve tovább folytattuk azt az innovációs tevékenységet, amit mindig is, eddig is tettünk, csak most erre, a válságos időszakban, még jobban ráerősítettünk. Reméltük, hogy ennek kézzelfogható eredménye lesz. Segítséget jelentett a „több lábon álló” tevékenység, mert pl. a vevőszolgálatunknál nem volt érezhető semmilyen visszaesés, sőt éppen ellenkezőleg, ez egy konjunkturális időszak volt ezen a területen. Nem véletlen, hogy külön cég formálódott, mert jelentős létszámnövekedésen ment keresztül a részleg ebben az időszakban, ami persze olyan árnövekedést is jelentett, amire korábban nem volt példa.

A szimpóziumon említetted, hogy jelenleg mintegy 4,5 milliárd forintnyi lekötött megrendelési állományotok is van. Elégedett vagy az év eddigi eredményével? Jót jeleznek előre ezek a hónapok?

A megrendelési állomány volumenét tekintve a vállalat még sohasem volt ilyen helyzetben. Ez véleményünk szerint azt mutatja, hogy megnövekedett az érdeklődés a megbízható cégek iránt, hiszen a válság nem múlt el nyomtalanul. Közismert, hogy az építőiparban, szerelőiparban számtalan cég ment tönkre, sok cég pl. bezárta magyarországi képviseletét. Megnőtt a megbízható cégek iránti kereslet, és miután a CLH-nak a nehéz időszakban is sikerült megőriznie a hírnevét, talán ennek köszönhető, hogy aránylag pozitívan, bizakodva nézhetünk a jövőbe. Bár a megrendelési állomány önmagában jó mutató, de azért tudni kell, hogy azok az árrések, amelyek a normál működéshez szükségesek lennének, azokat ez a válság bizony eléggé „felolvasztotta”.

Van, aki azt mondja, hogy nem a forgalom, hanem az eredményesség számít. Te mit gondolsz erről?

Ez még igaz is lehet, de azért ez szemléletmód kérdése. Az eredmény valóban az első számú egy vállalat életében, de ha komoly műszaki alkotásokat akarunk produkálni, akkor ez a tevékenység elképzelhetetlen egy olyan csapat nélkül, amelyik megfelelő létszámmal, képzettséggel, tapasztalattal végzi a munkáját. Ha visszafejlesztjük a létszámunkat, elveszítjük mindazt, amit az elmúlt évben fejlődésként átélt a cég. Mi szeretnénk olyan műszaki teljesítményt nyújtani, amire mi magunk is büszkék lehetünk. Ehhez szükség van a volumenre!

Az elmúlt 25 év sikerei azt mutatják, hogy bizakodva nézhettek a jövőbe. Mit szeretnél elérni a következő 25 évben?

Először is azt szeretném, hogy akik most itt dolgoznak a társaságunknál és letették a névjegyüket, ők ismét olyan körülmények között dolgozhassanak, ami méltó a 21. század mérnökéhez, technikusához. Sajnálatos módon az utóbbi 5 évben ez Magyarországon nem mindig volt adott. Ez lenne a legfontosabb!

Vannak valóban üzleti céljaink, de tekintettel arra, hogy most már én is elmúltam 50 éves, a következő időszakban át kell adnom a fiataloknak az irányítást, előbb a középvezetői, aztán a felsővezetői posztokon is, úgy, hogy a cég fejlődése töretlen maradjon.

Nem gondoltatok arra, hogy a határon túl is munkákat szerezzetek és dolgozzatok?

De, gondoltunk erre, azonban a határ átlépése befektetést jelent, ami pedig sok munkával és pénzügyi áldozattal jár. Mindezt egy olyan építőipari piacon, ahol az alulfinanszírozottság a jellemző, illetve a Magyarországon ismert egyéb „vadnyugati” viszonyok miatt a fejlesztésre szánt források folyamatosan a vevőnél vannak, az ilyen jellegű megmozdulások nagyon nehezek. Kétségtelen, hogy a kormányzati intézkedések hatására van most egy elmozdulás ezen a területen, többek között a CLH Kft. is 500 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert egy gyártóművi beruházás létrehozására, tehát valóban, a kérdés jó és szeretnénk a külföld irányában is terjeszkedni.

Nagy cég lévén, szinte elvárja tőletek a közvélemény, hogy támogassátok az oktatási intézményeket, szövetségeket. Mit gondoltok erről?

Az erre a célra fordítható kereteink sajnos eléggé szűkösek, de az oktatási intézményeket hagyományosan minden évben támogatjuk, csakúgy, mint a szakmai szervezeteket, illetve jótékonysági célokra is mindig vannak erre fordítható összegeink.

Mit csinál egy 25 éves cég egyik tulajdonosa a rengeteg szabadidejével?

Szerencsés módon a hobbim egy olyan tevékenység is egyben, amire szükségem van, vagyis sokat sportolok. Bár sérülések miatt az utóbbi időben már kevesebbszer, de továbbra is aktívan futballozom, illetve megragadok minden egyéb lehetőséget a testmozgásra, mint pl. a kerékpározás, a futás, vagy az úszás.

Milyen rendezvényeket terveztek a 25 éves a CLH ünnepségsorozat keretein belül?

A társaságunk 5 évente szokott egy nagy céges bulit rendezni. Amennyiben a költségvetésünk engedi, ezt idén is megtesszük. Tekintettel a magas alkalmazotti létszámra, egy céges zártkörű rendezvény nálunk közel 500 fős esemény, úgyhogy ilyet nem engedhetünk meg minden évben. Amúgy pedig inkább marketing kampányokkal szeretnénk ezt a 25 évet megünnepelni, mert amúgy ezt egy belső, családi eseménynek tekintjük.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam