belépés / regisztráció
2019. december 12. csütörtök
Aktuális lapszám

Mindig van lehetőség az üzletre, csak óvatosnak kell lenni

Amikor a múlt évben interjút készítettem veled, az utolsó kérdésem az volt, hogy „miről álmodik egy nagyvállalat tulajdonosa?“ – fordulok a MART tulajdonosához,Wolfgang Hatzlhoz, akivel az évi, szokásos interjút készítjük.

 

Nos, ma mit válaszolnál erre a kérdésre?

Lényegében ugyanazt, mint tavaly, mert nem sok minden változott. Azt gondolom, hogy jelenleg Magyarországon az a fő probléma, hogy az ország hírneve az ország határain túl nem jó és ez nem tesz jót a magyar piacnak, vagy egyáltalán azoknak a folyamatoknak, amelyek itt zajlanak. Tehát ma sajnos nem sok jóról lehet hírt adni Magyarországról, emiatt aggódom egy kicsit, de nem is magam miatt, hiszen a korom miatt engem már nem sok minden érhet, hanem leginkább a jövő nemzedéke, a gyerekeim sorsa érdekel.

Egy év ismét eltelt, milyen változásokról tudsz nekünk beszámolni? Milyen évet zártatok? Elégedett voltál a MART teljesítményével?

Nem panaszkodhatom, mert a MART az előző évhez képest 16% forgalomnövekedést ért el, ami nem csekély, ugyanis így több mint 14 milliárd forint éves forgalomról beszélünk. Bár az eredmény tekintetében természetesen az ember mindig többet kívánna, de amíg nyereségesek vagyunk, addig számomra ez rendben van, és az is egyértelmű, hogy ha változásokat kell végrehajtani, akkor be kell ruházni.

Az a feladatom, hogy rendszeresen találkozzam a partnereinkkel, akiknek a véleményét gyakran kikérem a magyar épületgépész piacról, a magyarországi üzleti életről. Te mit gondolsz a piacról? Történt valamilyen érzékelhető változás az elmúlt esztendőben?

Egyértelmű, hogy manapság nincsenek már olyan nagy projektek, mint korábban voltak, hanem sok kisebb van. Számomra egy ún. „krízis szituáció” nem igazán mérvadó, mert valahol mindig lehet forgalmat produkálni, csak arra kell figyelni, hogy az ember biztosra menjen. A legnagyobb probléma még most is a fizetési határidők betartásában jelentkezik. Legtöbbször az ügyfelek nyilvánvalóan nem a saját hibájukból fizetik a számláikat akkor, amikor, hanem rajtuk kívül álló okok miatt.

Az első negyedévvel kapcsolatban sem panaszkodhatom, mert ismét kicsit az előző év felett teljesítettünk, tehát az előre betervezett forgalmat lényegében elértük. Ahogy már említettem, mindig van lehetőség arra, hogy az ember üzletet csináljon, csak óvatosnak kell lenni.

Úgy látom, hogy a válság után a cégek is óvatosabbak lettek, még mindig kivárnak, bár az elmúlt év közepe felé tapasztalható volt egyfajta fellendülés. A piac kedvezett különösen azon cégek számára, akik állami megrendeléseket kaptak. Te hogyan látod ezt a helyzetet?

Szerintem jelentős befolyása volt a választásoknak, amelyek miatt nyilván több megbízást is osztottak szét. Az én tapasztalatom szerint már nagyobb telekvásárlások is történtek, jelentősebb beruházások, irodaépületek, lakóépületek számára. Szerencsére nagyon sok felújítás van a kórházak esetében is, de igazán sok a mélyépítési munkákból van, ott egyértelműen nagyobb most a piac, mint az épületgépészet területén.

Ha már ennyit beszéltünk a 2014- es évről, beszéljünk a 2015-ös évről is! Milyen érzésekkel vágsz neki ennek az évnek?

A MART ebben az évben kicsit stratégiát fog váltani. Nem célunk minden eszközzel még több forgalmat elérni, inkább eredményesebbek kívánunk lenni. Ehhez beépítettünk néhány intézkedést az alap elgondolásainkba, terveinkbe. Ezekről most még nem szeretnék több információt adni, mert először vállalaton belül kell egyeztetnünk a lépéseket, amelyek ha már ott megvalósultak, akkor lehet csak nyilvánosságra hozni. Talán a legnagyobb feladat az lesz, hogy december 31-ei határidővel a vállalatirányítási rendszerünket átállítjuk. Ez elég nagy beruházás, amelyet meg fogunk valósítani. E téren már el is kezdődtek a munkálatok.

Saját tapasztalatból mondhatom, hogy a MART cégnek nagyon jó híre van. Hogyan tudjátok ezt a jó hírnevet ilyen hosszú ideig fenntartani? Mi a titkotok?

Szerintem az őszinteség és a megbízhatóság, aminek kölcsönösnek kell lennie. Azt gondolom, hogy mi egy megbízható, biztos pont vagyunk a magyar piacon, szerintem ennyi a titok.

Hogyan tudjátok a partnereiteket, a szerelőket ilyen tartósan magatokhoz kötni?

Úgy gondolom, hogy mi mindenhez és mindenkihez nyitottan állunk, mindig a megoldásra törekszünk. Esetünkben nincsenek szürke területek, nálunk minden vagy fekete, vagy fehér. Szerintem ez a legfontosabb és nem az ár, mert pl. a MART sosem volt olcsó és sohasem szálltunk be árháborúkba. A kulcs a teljes, a komplett csomag, amit a termékkel eladunk: az ügyfelek támogatása és a logisztika. Magyarországon többnyire az a felfogás, hogy minél olcsóbbnak kell valaminek lennie, mert az embereknek nincs pénzük beruházni, de mégis szeretnének valamin javítani és ezért nagyon árérzékeny és óvatos mindenki a termék kiválasztásánál. De ha megnézzük például a bemutatótermeinket, egyértelmű, hogy mi a minőségi, magasabb árfekvésű, prémium kategóriájú termékeket kínáljuk.

Apropó! Milyen programok várnak a MART ügyfeleire a 2015-ös évben? Ismét szerveztek egy ún. prémium utat valamilyen egzotikus vidékre?

Jelen pillanatban semmi ilyet nem tervezünk, bár a MART idén novemberben lesz 25 éves. Természetesen fontolgatunk egy-két meglepetést, bár még semmit sem fixáltunk le, de ennek is megvannak az okai.

Egyébként hány szerelői partneretek van? Nőtt ez a szám a tavalyhoz képest?

Természetesen mindig megpróbáljuk növelni az ügyfélkörünket, de eleve nincs túl sok olyan nagy partner, akiket meg lehetne nyerni, ezért más vevőcsoportok felé is megnyitottuk a stratégiánkat, illetve van saját webshopunk is, tehát próbálunk minden oldalról nyitottak lenni. Egyértelmű, hogy egy nagykereskedés manapság már nem tud úgy dolgozni, mint 20 évvel ezelőtt. Muszáj a vállalkozásoknak nyitni új utak felé, mert ha ezt egy társaság nem teszi, könnyen komoly gondba kerülhet. Az, hogy mi most a legnagyobbak vagyunk vagy sem, végül is mindegy, mert az, hogy egy cég például egyedül dolgozik vagy csoportban, hogy milyen termékkínálatot vesz fel a palettára, az mindenkinek az egyéni ügye. Mindenki a saját útját járja, mi is ezt tesszük! A beszállítókkal együtt megpróbáljuk persze a magyar piacot egy bizonyos irányba picit formálni. Mi pl. az előző évben elkezdtünk foglalkozni a csempékkel, hiszen ez is egy új út, egy új megoldás. Csak az a nehéz, hogy a beruházások esetében mindig jelentkeznek egyéb – néha váratlan –, járulékos költségek, amelyeket még pluszban ki kell fizetni, hogy most ez bankköltség vagy útdíj, az mindegy, de ezek akadályozzák a beruházást.

Hogy áll nálatok össze a forgalom? Kis szerelői tételekből vagy projektekből?

A MART egyértelműen projektorientált. Ez is a nehézség, hogy ezeket finanszírozni kell, ugyanis a projekteknél máshogyan működnek a fizetési feltételek.

Nekem sajnos úgy tűnik, hogy a piacon még elég nagy a csend, majdhogynem semmilyen aktivitás nem tapasztalható. Lehet, hogy a versenytársaitoknak rosszabbul megy? Mi erről a véleményed?

Nem gondolom, hogy a konkurenseinknek rosszul menne, mert ha beszélsz a piaci szereplőkkel, kiderül, hogy mindenkinek nőtt a forgalma 2014-ben. Úgyhogy olyan nagy csendről én nem tudok. Talán annyi történt, hogy a piac kicsit stabilabbá vált, mindenki tudja mi a tennivalója, és mindenki el van magával foglalva.

A Hatzl család életében történt valamilyen változás az előző évhez képest? Hogy van a kedves feleséged és a gyerekek?

A feleségem sokat dolgozik a munkahelyén és otthon, a gyerekekkel is. Mind a két gyerek aktívan sportol: síelnek, fociznak és úsznak, illetve a nagyobbik (6 éves) négyszer egy héten jár még jéghokizni is.

Melyek a közeli és a távoli terveid, terveitek erre az évre?

Ahogy már említettem, idén esedékes az új vállalatirányítási rendszer bevezetése. Van elegendő munkák. Stabilizálnunk kell a forgalmat és lehetőleg még több bevételt kell elérnünk. Ez a cél!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam