belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

Marketing stratégiánk megvalósításában erősen önálló kezet kapunk

Számomra mindig érdekes terület volt a vállalatvezetés és a marketingtevékenység kapcsolata. Kihasználva az alkalmat, hogy beszélgethettem Andics Gábor ügyvezető igazgatóval, néhány kérdést felteszek Gáspár Katalinnak, a WILO Magyarország Kft. marketing vezetőjének is.

 

Kapcsolatotok Andics Gáborral harmonikusnak tűnik. Mióta dolgoztok együtt?

Lassan 20 éve, hiszen 1994 óta vagyok én is a cégnél, úgyhogy mondhatjuk, hogy mi egyszerre érkeztünk a WILO-hoz.

A vezetői és a marketing munkának ki kell egészítenie egymást. Mennyire lehet egy marketinges önálló? Hogyan és ki dönti el azt a feladatsort, amit el kell végezni? No, és ki viseli a felelősséget?

Nagyon harmonikus az együttműködésünk Gáborral. Ez persze az időnek is köszönhető, de nyilván nem is tudtunk volna ilyen hosszú időt együtt tölteni ennél a cégnél, ha nem így lenne. Másrészt úgy érzem, hogy a mentalitásunk is nagyon hasonló, tehát mi jó kompromisszumokra tudunk jutni, ha éppen erre van szükség, de a gondolataink, a célkitűzéseink is alapvetően egyformák.

Nyilván stratégiailag Gábor határozza meg, hogy a WILO mint cég merre tartson, a marketing tevékenység pedig hol tőlem, hol közös munka alapján, hol pedig Gábortól kiindulva működik. A 20 év alatt sokszor megéltünk már centralizált marketing koncepciót is az anyavállalat részéről. Sokszor előfordul, hogy konkrétan meghatározzák, milyen fajta akciót, kampányokat szeretnének indítani. Ezzel együtt – sőt még inkább emellett – mi igen kreatívak vagyunk a WILO leányvállalatai között is, illetve a magyar piac is speciális ilyen szempontból. Említetted a válságot, amely ellenére helyt kell állnunk. Így tehát abból kell kihoznunk a legtöbbet, ami a rendelkezésünkre áll, és amit a piac nyújtani tud.

A marketing költségvetésért teljes mértékben én felelek, a keretösszegét pedig a megelőző évben Gáborral egyeztetve határozzuk meg. Illetve összeállítjuk a következő évi marketing portfóliót, ami iránymutató, mert a tervek és a megvalósult árbevétel nem mindig azonos. Ha szükséges, akkor természetesen változtatunk. Ha nekem valamilyen ötletem van, vagy szeretnék valamit megvalósítani, akkor nyilván elő kell teremteni ennek a költség feltételét, és ha ez megvan, akkor Gábor is támogat ebben.

Ha már van egy leosztott feladatsor, az ahhoz illő média partnerek kiválasztása milyen elvek szerint történik? Ez teljesen a te döntéseden múlik?

Nem 100%-ban, bár alapvetően én választom ki azt a médiumot, ahol a hirdetéseinket, cikkeinket megjelentetjük. Az utóbbi időben csökkent a sajtómegjelenésünk, mivel a marketing tevékenységünk sokkal inkább eltolódott a közvetlen, személyes kapcsolattartás felé. A frankfurti ISH kiállítás is ennek egy fóruma, ahova minden alkalommal kb. 40-50 tervezőt hívunk meg, hogy Európa legnagyobb épületgépészeti szakkiállításán ismerhessék meg a szakma és persze nem utolsó sorban a Wilo újdonságait. Most is szerencsések voltunk, mert mi még időben, a hóesés ellenére ki tudtunk jutni, és egészségben haza is tudtunk térni. Bár az utóbbi években inkább csak a szakmai szervezetek, műszaki főiskolák és egyetemek által szervezett regionális kiállításokon veszünk részt, azért fontosnak tartom megemlíteni, hogy idén névadó szponzorai voltunk a Construma- Hungarotherm-Reneo vásár szakmai napjainak, amely WILO Épületgépészeti Napok néven futott.

A kiválasztásban mennyire számít a szimpátia, a korábbi ismertség, a meglévő kapcsolatok?

A személyes szimpátia szubjektív módon számít, de piaci értelemben semmiképpen. A szakmaiság az, ami döntő, vagyis ha egy szaklap, magazin számunkra fontos szakterületről ír, vagy fontos témát boncolgat.

Az is számít természetesen, hogy a legismertebb, legforgatottabb szaklapban jelenjünk meg. Ismeretlen szaklapban nekünk nincs értelme megjelenni, a kisebb helyi lapok nem kerülnek be a portfóliónkba.

Külföldi anyavállalattal rendelkeztek, mennyire kell követnetek az ott szokásos marketing tevékenységet? Mennyire lehettek önállóak?

Ahogy korábban is említettem már, nagymértékben önállóak vagyunk, leszámítva, amikor marketing akciót hirdetnek bizonyos szezonális termékekkel kapcsolatban, mint pl. fűtési akció vagy öntözési akció. Ilyenkor van egy központi marketing stratégia, illetve annak olyan elemei, amelyekből szabadon vehetünk át, de annak adaptálásában szinte teljesen önálló kezet kapunk. Ez nem is lehetne másként, mivel a WILO több, mint 50 országban van jelen világszerte, és a helyi viszonyok mindenütt mások. Mi csak Magyarországért vagyunk felelősek, így azokat az ele- meket tudjuk használni a központi marketing koncepcióból, amelyek számunkra is relevánsak lehetnek, illetve a magyar piacon érdeklődésre tarthatnak számot. Pl. Németországban nagyon fontos az esővíz hasznosítása, Magyarországon azonban ez még gyerekcipőben jár, tehát ezzel kapcsolatosan teljesen más marketingre van szükség.

Nagyon sok akciót átveszünk tehát az anyavállalattól, és ehhez szoktuk társítani a helyi viszonyoknak megfelelő portfólió elemeket, amelyek rugalmasan kezelhetők. Persze az alapvető stratégiai elemekhez nem lehet hozzányúlni, mint pl. a „corporate design”, ami az egész világon egységes. Fontos viszont, hogy minden marketingköltséget magunknak kell kitermelnünk.

Egy nagy cég marketingeseként mit szeretnél elérni, megvalósítani?

Volt nagyon sok olyan rendezvényünk, utazásunk és ötletünk, amelyeket pénzügyi okokból nem tudtunk megvalósítani. Én nagyon szeretnék ismét élni ezekkel a marketing eszközökkel, ami persze a válság ideje alatt szóba sem kerülhet. De nagyon remélem, hogy lesz még módunk ilyen eseményeket szervezni. Voltak olyan saját ötletű rendezvényeink, ahol a partnerkapcsolatokat nagyon jól tudtuk ápolni. Ezek közül sokat meg tudtunk tartani az utóbbi években is, néhányat viszont nem. De tele vagyunk új ötletekkel, ugrásra készen állunk.

Én is vettem részt olyan WILO Gulyáspartin, ahol 700-800 ember is megjelent. Hogyan lehet ennyi embert „kézben tartani”, a kapcsolatot velük szorosabbra fűzni?

Természetesen nehezebben megvalósítható ilyenkor a kapcsolattartás, ez tény, de nem lehetetlen, hiszen 1994 óta tart ez a rendezvénysorozat, jövőre pedig jubilálunk: már 20 éves lesz a WILO Gulyásparti. Eddig minden évben megtartottuk, ez nem esett a válság áldozatául és nem is fog, ezt elhatároztuk. Nagyon közkedvelt rendezvényről beszélünk, és bátran állíthatom, hogy a szakmában egyedülállóról. Mind létszámát tekintve, mind pedig ami a rendezvény típusát illeti. Itt tulajdonképpen mindenki jelen van: vállalati vezetők, beszállítók, kis kivitelezők, akiket alapvetően nem szokás meghívni egy ilyen volumenű rendezvényre sem a mi szakmánkban, sem máshol. De ez nekünk nagyon fontos, ugyanis ők adják a piaci forgalmunk jelentős részét, még ha nem is közvetlenül szolgáljuk ki őket, hiszen mi nagykereskedőkön keresztül értékesítjük a termékeinket. Ezért fontos, hogy tartsuk a kapcsolatot velük. Mi ezt a formát találtuk ki és úgy tűnik, hogy sikeres, nagyon kedvelt a rendezvény. Tavaly kb. 1 000 partnerünk látogatott meg bennünket.

Egy kezdő marketinges kollegának mit ajánlanál, hogy jó szakember váljék belőle?

Véleményem szerint nincs általános recept, hiszen a marketing tevékenység nagyon sokrétű, számos összetevőből áll. Ezeket első sorban a cég és a kínált termék sajátosságai, illetve az aktuális célcsoport határozzák meg. Vannak viszont olyan kritériumok, melyek minden esetben fontosak és számomra nélkülözhetetlenek a munkám során. Ezek az alapvető értékek: az empátia, a kommunikációs készség, az együttműködés az ügyvezetéssel, felettesekkel, a kollegákkal. Egy jó marketingesnek meg kell értetnie magát mindenkivel, mert e nélkül lehetetlen lenne jól űzni ezt a tevékenységet. A marketing ugyanis külső és belső feladatokat egyaránt jelent: a cégen belül kell egy irányvonalat mutatni, mert fontos, hogy a kollegák tudják, milyen célkitűzéseink vannak. Nyilván mindenki tisztában van az értékesítési elvárásokkal, számokkal, de hogy ezt milyen módon lehet megvalósítani, ahhoz kell a közös munka. Nyitottnak, befogadónak kell lenni, fontos az együttgondolkodás, a más ötletének bevonása. No és persze a kreativitás, ami egy marketing-szakember legnagyobb kincse, erénye!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam