belépés / regisztráció
2019. december 12. csütörtök
Aktuális lapszám

Fontos az egyéni teljesítmény, de egy csapatként működünk

„Az ACO Magyarország 1993-ban alakult a német ACO Severin Ahlmann GmbH & Co. KG százszázalékos leányvállalataként. A kezdetben egy fővel és néhány millió forintos forgalommal induló cég napjainkban közel félszáz munkatárssal és kétmilliárdos nagyságrendű forgalommal rendelkezik. Az ACO az elmúlt években a magyar felszíni vízelvezetési piac meghatározó szállítójává vált.” – áll a cég honlapján. Most különösen e pozíció megszerzésének körülményeiről szeretném faggatni beszélgető partneremet, Bíró Kata szaniter termékmenedzsert. De haladjunk csak sorban!

 

Kedves Kata, hogyan került az ACO céghez és mióta dolgozik ott? Előtte milyen munkahelyeken szerzett piaci tapasztalatokat?

Idén lesz hetedik éve, hogy az ACO-nak dolgozom. A szaniter termékkör értékesítési hálózatának bővítése volt a feladatom, mivel a kereskedő partnereink jelentős része Budapest és környékére koncentrálódott. Korábban teljesen mással foglalkoztam, egy wellness központot vezetettem, ahol személyi edzéssel, életmód és táplálkozási tanácsadással igyekeztem a vendégeink életét egészségesebbé és elégedettebbé tenni. Az ACO nevű cégről ekkor még nem is hallottam. Intézményi kommunikátorként, sajtószóvivőként végeztem, de nem dolgoztam ezen a területen, bár szerintem ez a tanulmány az élet szinte bármely részén előnyösen használható. Az ACO előtt kipróbáltam magam a közigazgatásban és pénzügyi területen is, és mindig is azt gondoltam, hogy az értékesítés nem nekem való. Az elmúlt 7 év viszont azt igazolja, hogy érdemes volt erre a pályára állnom, most már látom, hogy ez a tökéletes munka a számomra.

A bevezetőben említett munkatársi létszám és forgalom önmagáért beszél, mindezt közel negyed évszázad alatt elérni nem semmi teljesítmény! Hogyan tudták ezt produkálni? Voltak kisebb-nagyobb hullámhegyek az idők során? Milyen változások érezhetők szaniter piacon?

Természetesen voltak. Az indulás óta az ACO több változáson ment keresztül a létszám, a szervezeti felépítés és a termékösszetétel tekintetében is. Mindezek befolyással voltak a cég forgalmára. A legfontosabb az aktuális piaci környezethez való alkalmazkodás mellett, hogy a cég a piac felé megbízhatóságot és erőt tükrözzön, amit a megfelelő, elhivatott munkatársakkal és a belső elégedettséggel lehet elérni. A jelenlegi szervezeti struktúránk szerint kategória menedzserekhez vannak rendelve az egyes termékcsoportok, akik a területi képviselőkkel szorosan együttműködve teljesítik a forgalmi tervet. Mindehhez elengedhetetlen az ajánlatkészítő projektreferensek, a kereskedelmi asszisztens kolléganők, a logisztikus és raktáros kollégák munkája is. Egy új kollégát az érkezésekor gyakorlatilag a teljes csapat a szárnyai alá veszi, hiszen a kategória menedzserektől termékismertetést kap, a területi képviselők a kereskedők gondozásában látják el megfelelő tanácsokkal és az irodai munkatársak megismertetik őt az ajánlatadással és a számlázással. Mindezt követően felkészülten vághat neki az előtte álló feladatnak. Emellett rendszeresen tartunk meetingeket, illetve a mindennapokban is bármelyikünknek segítséget nyújtanak a tapasztaltabb kollégák. A szaniter piac az első zuhanyfolyókák bevezetése óta jelentősen megváltozott. A hagyományos kádas, zuhanykabinos és szuez szifonos megoldásokat fokozatosan felváltotta, és mára meg is haladja az épített zuhanyozós kialakítás. A vásárlók és a szakma megnyerése az újdonság iránt hosszú és nehézkes volt. Napjainkra egyre több gyártó talál rést ebben a piaci szegmensben. Piacvezetőként különösen figyelnünk kell és elébe mennünk a gazdasági környezet változásainak és a vásárlói igényeknek. A forgalmat szintén meghatározza egyrészt az anyacég stratégiája és fejlesztései, hogy melyek azok a termékkörök, amelyekre fókuszálni kell, és a leányvállalatokra nézve is iránymutatók, másrészt a helyi gazdasági környezet. Én közelebbről a szaniter, fürdőszobai piacot látom, ahol az elmúlt 5- 6 évben a legszembetűnőbb a piaci szereplők változása: napjainkban sokkal több gyártó próbál egy részt kiszakítani a zuhanyfolyóka piacon. A válság velejárójaként viszont sok kereskedő nem tudta tartani a lépést az erősebb pénzügyi háttérrel rendelkező szereplőkkel szemben, így sokan meg is szűntek. Az építőipari ágazat nehéz időszakát is sikerült elbocsátás nélkül átvészelnünk, hiszen pontosan ezt az időszakot használtuk arra, hogy fokozzuk a kereskedők felé irányuló figyelmünket, számítva a csökkenést követő erősödésre. Másrészt az EU-s támogatási ciklusnak köszönhetően az állami beruházások kompenzálták a lakossági forgalom visszaesését.

A kétmilliárdos forgalom azért is nagy jelentőségű, mert az önök termékeinek az egységára alacsonyabb, mint pl. egy kazán, így a forgalmat sok-sok méter folyókából kell összerakni. A termékek beépítéséhez és népszerűsítéséhez kapcsolódó kommunikáció viszont ugyanaz, mintha valaki egy nagyobb, sokkal drágább terméket akarna értékesíteni. Jól látom ezt?

Igen, ez valóban így tűnhet. De valójában a termékeink jelentős részét nem egységenként – méterenként – értékesítjük, hanem rendszerben, nagyobb mennyiségben, illetve a zuhanyfolyókáink a felsőközép-felső kategóriát képviselik, amely a kiváló alapanyag felhasználását és a magas színvonalú gyártást tükrözi. Termékeink nagy része saját gyárainkban készül Németországban és Csehországban. Az egyik fontos alapanyagunk a polimer beton, ami nagyon jól ötvözi a műanyag és a beton előnyös tulajdonságait. A kötőanyaga műgyanta, ettől könnyebb is lesz a termék, és egyszerűbb a beépítése. A rozsdamentes termékeink esetén az alapanyag és a minden részletében tökéletesen kidolgozott kialakítás garantálja a minőséget.

Az ön területén melyek a legnépszerűbb, „legkapósabb” termékek?

A lakossági termékek körében az ACO által közel 10 éve bevezetett zuhanyfolyóka. Egy óriásplakát kampány keretében mutattuk be ezt az új megoldást a fürdőszobai vízelvezetésben. Erre még a mai napig emlékeznek a vásárlók. Hosszú évekig és a mai napig is a kültéri, családi házas környezetre fejlesztett folyókákon kívül ez volt a vezető lakossági termékünk. A projekt piacon például a rozsdamentes padlóösszefolyó, tálcás összefolyók a legnépszerűbbek.

Üljünk fel egy rövid időre fordítva a lóra! Legyen szíves elmondani a véleményét az ideális kuncsaftról! Milyen lenne az értékesítés, ha csak ilyen „álomszerű” vásárlók lennének?

Ez attól függ, hogy egy magánszemélyről van-e szó, akinek közvetlenül próbálunk értékesíteni valamit, például egy fürdőszoba szalonon keresztül, avagy egy tervezőről beszélünk. Ez utóbbitól azt várnám, hiszen neki az a feladata, hogy a legújabb technológiákat felhasználva szolgálja ki a megrendelőit, hogy kellően érdeklődő és nyitott legyen minden megkeresés felé és segítségként fogadja ezeket a megkereséseket a gyártó, vagy a beszállító részéről. Egyáltalán adjon lehetőséget arra, hogy bemutathassuk azt, amivel ő a megbízásai során modern és egyedi megoldásokat tud tervezni a megrendelőinek. Az ideális és tudatos végfelhasználótól pedig azt várnám, hogy fordítson nagyobb figyelmet az építés vagy felújítás során beépítendő építőipari termékek kiválasztására. Ne hagyatkozzon feltétlenül a kivitelezői véleményére, inkább a saját igényeit próbálja meg megvalósíttatni velük, minőségi és a kornak megfelelő termékek alkalmazásával.

Milyennek ítéli meg az építőipar helyzetét és mit gondol annak rövid és hosszabbtávú helyzetéről?

A kereskedőktől, vagy tervezőktől érkező visszajelzések alapján érzékelünk valamit a fellendülésből, de annak még akár néhány éves kifutása is lehet, amíg ez közvetlenül lecsapódik, érezhető lesz a forgalomban. Az építőipari áfa csökkentése, a CSOK, és a társasházak felújítási támogatása is az ágazat erősödését predesztinálja, de várhatóan egy szilárdabb alapokon álló környezetben, jobb likviditású szereplők jelenlétével. Az elmúlt években jellemzően az állami beruházások határozták meg az építőipart és sajnos a lakossági megbízások voltak kisebb arányúak. Most mi ennek a növekedését várjuk, és ezért erősítjük tovább a kereskedői kapcsolatainkat, fektetünk egyre nagyobb hangsúlyt a szakemberek gondozására is, hiszen a megfelelő felkészültségű és mennyiségű szakember nélkül további problémák jelentkezhetnek. Felkészültünk a megnövekedő igények kielégítésére, de óvatosan kezeljük még ezt a növekedést, meglátjuk, mit hoz a jövő.

Egyébként jó dolgozni az ACO cégnél? Van perspektíva? Milyen közösségi élet zajlik ott a hétköznapokon? Talán úgy is kérdezhetném, hogy mi az ott tartó, a megtartó erő?

Azt hiszem, szerencsésnek mondhatom magamat, mert nagyon jó hangulatban, egy csapatként dolgozunk a dunaharaszti központunkban, a kollégák többsége régóta ismeri egymást, időnként közös programokat is szerveznek, illetve csapatépítő rendezvényeken is igyekszünk erősíteni a közösséget. Az ACO ügyvezetője figyelemmel kíséri a kollégák életét, következetes, és igazán jó főnökként vezeti a csapatot. Azt gondolom, bizalommal fordulhatunk hozzá problémáinkkal és a sikerünkhöz nagy mértékben hozzájárul a családias hangulat a munkakörnyezetünkben.

Váltsunk egy másik témára! Arra kérem, hogy meséljen a magánéletéről! Hogyan él, miként tölti a szabadidejét?

Egy lányom van, ő 19 éves, most érettségizik. Az életemnek mindig is nagyon fontos része volt a sport, talán ezért volt a munkám is egy ideig mások egészségének megőrzése. Az általános iskolában evezéssel kezdtem, majd ebből megmaradt a szárazföldi edzés a konditeremben. Mára a munka mellett átalakultak a sportolási igényeim, de most is fontos számomra a szellemi frissességhez a megfelelő mozgás, amit spinning és TRX edzéssel érek el. Amire pedig büszke vagyok, hogy hétvégente egy sikeres vitorlás csapat részeként versenyezhetek a Balatonon. A jó társaság és a szabadban eltöltött idő segít abban, hogy kipihenjem a hétköznapok terhelését. Ezek a versenyhelyzetek nagyon motiválóak a hétköznapi piaci versenyben is.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam