belépés / regisztráció
2020. november 26. csütörtök
Aktuális lapszám

Energiatudatos és alaposan tájékozódik a magyar klímavásárló

A Daikin Hungary Kft. megbízásából a közelmúltban a GfK összesen 2600 ember bevonásával, online interjúk segítségével készítette el reprezentatív felmérését, amely a piacot és a légkondicionálók használati szokásait térképezi fel Magyarországon, emellett vizsgálja a vásárlás szempontjait és a vásárlói elégedettséget is. A Daikin egyedülálló kutatásában például arra derült fény, hogy a magyarok többsége energiatudatosan vásárol klímaberendezést: még az árnál is fontosabbnak tartja az energiahatékonyságot.

 

Ilyen átfogó felmérés még nem készült a légkondicionálók hazai piacáról. A kutatás két szakaszból állt: először 2000 főt kérdeztek meg a légkondicionáló márkák ismeretéről, arról, hogy rendelkeznek-e ilyen berendezéssel, valamint, hogy tervezik-e klíma vásárlását. A második szakaszban 600 olyan embert kérdeztek meg, akiknek van légkondicionálójuk, vagy a következő egy évben tervezik annak beszerzését.

Még az árat is megelőzi az energiahatékonyság szempontja

A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek csaknem 80 százaléka értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy a vásárlás előtt minden lehetséges információt begyűjt a termékről. Kiemelkedő volt a „zöld” vásárlók aránya is: 79 százalék nevezte fontosnak, hogy környezetbarát terméket vásároljon.

A megkérdezettek 93 százaléka fontosnak vagy nagyon fontosnak tartja az energiahatékonyságot egy új légkondicionáló vásárlásakor. Az ár csak másodlagos: a válaszolók 90 százaléka nevezte fontosnak vagy nagyon fontosnak. A vásárlási szempontok képzeletbeli dobogójának harmadik fokán a berendezés teljesítménye áll. Ezt 64 százalék nagyon fontosnak, 27 százalék pedig fontosnak nevezte.

A magyarok többsége 30 fok felett hűti magát a klímával

A magyar háztartások alig negyedében, 24 százalékában van valamilyen légkondicionáló berendezés, emellett pedig a megkérdezettek csaknem ugyanakkora hányada (23 százaléka) tervezi, hogy vásárol ilyet, míg 53 százalék nem tervez ilyen beruházást.

A felmérésből kiderül, hogy a magyarok nemcsak tudatosan vásárolnak klímaberendezést, de tudatosan is használják azt: a légkondi-tulajdonosok 66 százaléka csak akkor kapcsolja be a berendezést, ha kint elviselhetetlenül hideg vagy meleg van. Az eredmények alapján 30 Celsius-fok Magyarországon az a hőmérséklet, amely felett a klíma távirányítója után nyúlnak a magyarok. Figyelembe véve, hogy a statisztikák szerint 33 körül van évente azon napok száma Magyarországon, amikor a maximum hőmérséklet 30 fok fölé kúszik, a légkondicionálók többségét éves összesítésben egy bő hónapig használják a háztartások kétharmadában.

További 28 százalék már kissé hidegebb vagy melegebb idő esetén is hűt vagy fűt klímájával. Csupán 2 százalék nyilatkozott úgy, hogy minden nap, vagy majdnem minden nap használja, időjárástól függetlenül.

Tudatos vásárlók a magyarok: középpontban a tájékozódás és a szakértelem

Érdekesség, hogy a magyarok tudatossága nemcsak a vásárláskor, hanem már a vásárlás tervezésekor, a tájékozódásban is megnyilvánul: a légkondicionálóval rendelkezők csaknem harmada – 31 százaléka – légkondicionáló specialistától vagy hozzáértő szerelőtől kért információt, további 20 százalék pedig az egyes márkák internetes oldalát böngészte. Ugyancsak a klímával rendelkezők ötöde specialisták honlapján tájékozódott. Ez alapján tehát az a kép rajzolódik ki, hogy míg például egy háztartási kisgép, vagy akár egy hűtőszekrény vásárlásakor nem feltétlenül kérnek szaktanácsot specialistától a vásárlók, a légkondicionáló megvételében már kevésbé érzik magukat kompetensnek, fontos számukra a szakértői jó tanács.

A szakértelem fontossága tükröződik vissza a vásárlás helyében is: a jövőben klímavásárlást tervezők 51 százaléka olyan specialistától venné meg a szerkezetet, aki egyben be is üzemeli azt. 42 százalék szaküzletben vásárolná meg a terméket, és csak 30 százalék menne a nagyobb elektronikai kiskereskedelmi láncok valamelyikébe.

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam