belépés / regisztráció
2019. december 12. csütörtök
Aktuális lapszám

Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése IX.

Korábbi cikkünkben (lásd: Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése VIII., Magyar Installateur 2016/2-3. lapszáma) arról volt szó, hogy milyen korlátok között használhatók a PIBCV, illetve a PICV szelepek. A PIBCV szelepek esetében bemutattuk, hogy a sorba kapcsolt, változtatható „kv” értékű beszabályozó szeleprész milyen hatással van az autoritásra.

 

Amikor az általunk éppen vizsgált PIBCV szelep elkezd lezárni, a növekvő nyomáskülönbség egyre inkább az aktív („kv” értékét változtatni tudó) motoros szabályozó szeleprészen jelentkezik, mivel a passzív, állandó „kv” értéket képviselő beszabályozó szelep részen a térfogatáram csökkenés miatt csökken a nyomáskülönbség is. Mivel a stabilizált nyomáskülönbségből minél inkább a beszabályozó szeleprész ellenállása teszi ki a nagyobb hányadot (azaz minél alacsonyabb az előbeállítási érték), annál inkább kisebb a motoros szeleprészre eső nyomáskülönbség hányada, azaz annál kisebb lesz az autoritás. Így a motoros szabályozó szelep egyenszázalékos karakterisztikája a változó nyomáskülönbség hatására torzul (lásd: Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése VIII., Magyar Installateur 2016/2-3. lapszáma, 1. ábra).

A PICV szelepek korlátja, hogy nem minden szabályozási módra alkalmasak. Ennek oka, hogy a „kv” érték változtatása nem egy „klasszikus” beszabályozó szeleprész segítségével történik, hanem a motoros szabályozó szelepszárának korlátozásával. Így az ilyen típusú PICV szelepek 3-pont, illetve folyamatos szabályozásra nem alkalmasak, egyrészt a lineáris szelep karakterisztika miatt, másrészt a kis térfogatáramoknál jelentősen csökken a szabályozásra használható szelepszár mozgási tartomány (gondoljunk bele abba, hogy milyen felbontású és megmunkálású hajtóműre lenne szükség, hogy ha pl. csak 1 mm szelepszár mozgást használtunk folyamatos szabályozásra).

Általában miért nem alkalmasak a PIBCV, illetve PICV szelepek hibadiagnosztikára?

Jóllehet a PIBCV, illetve PICV típusú, ún. dinamikus, automata (térfogatáram korlátozó) beszabályozó szelepeknek sok előnye van a hagyományos, ún. statikus, kézi beszabályozó szelepekkel szemben, többek között van egy óriási közös hátrányuk is! Ez pedig az, hogy dinamikusak! Miért is hátrány ez? A hidraulikai beszabályozás során, amikor nem áll rendelkezésre a tervezett térfogatáram, szükség van az ún. hibadiagnosztikára. A hidraulikai hibadiagnosztika lelke pedig a zárási nyomáskülönbség mérés. A statikus, kézi beszabályozó szelepen ez minden nehézség nélkül elvégezhető a beszabályozó szelep teljes elzárásával (nota bene: a mérőperemes kialakítású beszabályozó szelepek nem alkalmasak erre a feladatra). Ekkor a beszabályozó szelep két oldalán a rendelkezésre álló nyomáskülönbséggel közel azonos zárási nyomáskülönbséget mérhetünk. A mért érték már felvilágosítást ad, hogy hol is keresendő a hiba. Az 1. ábrán a 70%-os térfogatáram hiány oka csak úgy található meg, ha tudjuk, hogy kb. mekkora rendelkezésre álló nyomáskülönbség van a beszabályozó szelep két oldalán. A szelep zárásával mért 44,8 kPa-os érték kb. a szivattyú által létrehozott rendelkezésre álló nyomáskülönbséggel azonos.

Azonban a dinamikus, automata beszabályozó szelepeket hiába zárom el, a szelep két oldalán nem a rendelkezésre álló nyomáskülönbséggel „közel azonos” zárási nyomáskülönbséget mérünk, hiszen a zárásra a dinamikus rész reagál és elkezd nyitni, ezért nem mérhető ki a szivattyú által létrehozott 44,8 kPa-os rendelkezésre álló nyomáskülönbség, csak 22,9 kPa (2. ábra).

Egy dinamikus, automata beszabályozó szelepen csak akkor végezhető el hibadiagnosztika, ha a dinamikus része inaktiválható, azaz tulajdonképpen a hidraulikai hibadiagnosztika idejére egy statikus, kézi beszabályozó szeleppé alakítható át (3. ábra).

Ekkor már mérhetővé válik a szivattyú által létrehozott valós zárási nyomáskülönbség és megállapítható, hogy hol is található a hiba. A dinamikus beszabályozó szelepek közül jelenleg csak a TA-COMPACT- P, TA-TBV-CMP és a TA-FUSION szelepcsalád alkalmas hibadiagnosztika elvégzésére is.

TA-FUSION szelepek

A dinamikus, automata beszabályozó szelepek esetében tehát azt kellett megoldani, hogy folyamatos szabályozásra alkalmas egyenszázalékos jelleggörbével rendelkezzen, a jelleggörbe ne torzuljon a változó nyomáskülönbség hatására, továbbá alkalmas legyen a hidraulikai hibadiagnosztika elvégzésére. Erre ma az egyedüli megoldás a TA-FUSION-P szelep! A másik forradalmi újítás a változtatható „kvs” értékű kombinált motoros és beszabályozó szelep, ahol a „kvs” érték igény szerinti változtatásával elkerülhető az alulméretezés (többlet szivatytyú emelőmagasság), illetve a túlméretezés (alacsony autoritás). Erre alkalmas a TA-FUSION-C szelep! A következő cikkben ezekről a szelepekről lesz szó!

***

1. ábra. Hibadiagnosztika STAD statikus, kézi beszabályozó szelepen (Forrás: TA SCOPE szimulátor)
2. ábra. Hibadiagnosztika TBV-CMP dinamikus, automata beszabályozó szelepen (Forrás: TA SCOPE szimulátor)
3. ábra. Hibadiagnosztika inaktivált TBV-CMP dinamikus, automata beszabályozó szelepen (Forrás: TA SCOPE szimulátor)

VINKLER KáROLY
okl. hűtőipari mérnök



Vörös Szilárd
okl. épületgépész mérnök

A szerzõ egyéb cikkei:

  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése XI. – A TA-FUSION-P
  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése X. – A TA-FUSION-C
  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése VIII.
  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése VII.
  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése VI.
  Egyutú, motoros szabályozó szelepek méretezése V.

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam