belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

...egyre jobb szolgáltatást kell a siker érdekében nyújtani...

Beszélgetőpartnerem Zuggó Balázs, a Bosch Termotechnika üzletág vezetője, akivel szinte már hagyomány, hogy az év elején az előző időszak történéseit összegezzük. Úgy gondolom, hogy talán most is van miről tájékoztatni az olvasóinkat.

 

Mindjárt vágjunk is bele, mi történt a cégeteknél az elmúlt évben?
  A 2010-es év szólt nálunk a márkaváltásról, a 2011-es év pedig ennek a gyakorlati véglegesítése volt, és el tudom mondani, hogy jó és megalapozott döntés volt a cég részéről, hogy a márkaváltást megléptük. Ennek bizonyítéka az a forgalomnövekedés és pozitív eredmény, amit a tavalyi évben elértünk. A magyar építőipar sanyarú helyzetének dacára mi azokat a számokat, amiket kitűztünk magunk elé, megvalósítottuk. A Bosch növekedést várt tőlünk és ezt sikerült is hoznunk. Hozzáteszem, hogy mindezt forint alapon, mert itt az év végi forintgyengülés ennek a növekedésnek a nagy részét "elinflálta".
   
Új helyre költözött a cégetek?
  Igen, így van. 2011. július 1-jétől a Robert Bosch Kft. Termotechnika üzletága átköltözött Szigetszentmiklósra, ahol a Buderus és a Bosch márka egy telephelyen dolgozik együtt. Ugyanazokkal a kollégákkal, megőrizve a két márka függetlenségét, ami az értékesítést, a disztribúciós politikát illeti. Egy másik fontos mérföldkő volt a tavalyi évben, hogy 2011. január 1-jétől a Bosch, Buderus és Junkers márkák ügyfélszolgálatát egy összevont csapat látja el.
   
Partnereiteknek van munkájuk? Miből lett az elért forgalomnövekedés?
 

Nem az újépítésből, az biztos, hiszen a tömeges társasházépítések hiányoztak 2011-ben, de már 2010-ben is. Viszont a még megmaradt új építések kivitele, minősége magasabb színvonalú volt, így a Bosch termékek jó eséllyel pályáztak a bekerülésre. A lakossági szegmensben nem kötelező épületgépészeti tervet készíteni, így érdekes módon nem is annyira az épületgépész-tervezők, mint az építészek és a kivitelezők azok, akik itt a döntésbe beleszóltak, vagy azt befolyásolták. Még, ami fontos a komplexebb rendszereknél, hogy a végfelhasználók, tehát a ház vagy lakástulajdonosok egyre mélyebb tudásra tesznek szert - elsősorban internet útján - és sokszor nagyon konkrét kérésekkel, elvárásokkal keresik meg kivitelező partnereinket, kollégáinkat.

Azt ki lehet jelenteni, hogy a torta kisebb és ahhoz, hogy az ember ebből egyre nagyobb szeletet tudjon kiharapni, az kell, hogy szinte minden fronton magasabb szintű elvárásoknak feleljen meg. Igaz ez a vevőszolgálatra, a projektek nyomon követésére, a marketing kommunikációra, a napi ügyvitelre, vagy ügyfélkezelésre is. Tehát minden szinten nagyon komolyan oda kell tenni magunkat!

Biztos vagyok benne, hogy nekünk sikerült a tavalyi évben a piaci részesedésünket növelnünk, amelyet termékszegmensenként mérhetünk. A fali kazánok pl. egy kiemelt csoport a Bosch életében, amit nagyon sikeresen képviselünk a cserepiacon is. Magyarországon kb. 2.2 millió kazán van (álló és falikazán vegyesen), ezeknek az átlag életkora közelít a 20 évhez. Ez felhívás egy ke-ringőre a mindenkori energia-, és költségtudatos kormányzatnak, hogy itt lenne tennivaló, vagyis nagymértékben lehetne csökkenteni az ország gázfüggőségét.

   
Mi kellene ahhoz, hogy a lakosság tömeges mértékben cserélje a készülékeit jobbra, hatásosabbra?
 

Egy sikeres program több részből áll: egyrészt kell egy bizonyos fajta felvilágosítás, oktatás, ami lényegében folyik is a médiában évek óta, kihangsúlyozva a szigetelés, készülékcsere, a szivattyúcsere fontosságát. Emellett fontos lenne az is, hogy a kivitelezői társadalomban egy magabiztos tudásszint jöjjön létre, mert ez nálunk még nem egyértelmű. És akkor a napkollektorról vagy a hőszivattyúról még nem is beszéltem, amelyek sajnos már a "science fiction" határát súrolják.

De a jó elképzelések mellett még az anyagi javak megléte is szükséges, melyet igencsak megcsapolt a gazdasági válság.

   
Ez évben is megkérdezem tőled, hogy mi a véleményed a megnövekedett gázárakról?
  Lassan a helyén vannak. Szerintem az, hogy az állam fokozatosan visszavonul erről a területről, mint támogató, helyes irány és az, hogy piaci áron számlázzák ki a gázt, mindenkinek elemi érdekévé teszi, hogy többet foglalkozzon a fűtési rendszerének korszerűsítésével.
   
Magyarországon a lakosság több mint fele azért keres, hogy a közművek árait ki tudja fizetni. Ezt hogy érzékeled?
  Sajnos a pénzünk kevés! Ezt lehet látni a mi területünkön, az egyes termékcsoportok vizsgálatánál is: a szolár értékesítés ugyan növekszik, de egy nagyon alacsony bázisról van itt szó, a hagyományos és kondenzációs készülékek piaca pedig vagy csökken, vagy stagnál. Ami viszont viszonylag stabil, illetve nő, az a vegyestüzelésű kazánok értékesítése.
   
Nincs ez ellentétben a környezetvédelemmel?
  Részben igen, részben nem. Van olyan felfogás, hogy a fatüzelés egy megújuló energia egyik fajtája, hiszen amíg a fa növekszik, szén-dioxidot köt meg, oxigént bocsát ki, és ha ezt a "magába zárt" energiát elégetjük, a folyamat csak megfordul. A másik felfogás: ha tényleg szakszerűen tüzelünk fával, az lehet jó is. De ehhez hozzátartozik az, hogy egy modern vegyestüzelésű rendszernek bizonyos követelményeknek meg kell felelnie. Kell egy ház méretéhez szükséges puffertároló, illetve nem úgy kell üzemeltetni a készüléket, mint nagymamánk a cserépkályhát, hogy este megrakja, akkor az majd reggelig parázslik és meleget ad, hanem a kazánt jól fel kell fűteni, jó hatásfokkal 2-3 óra alatt elégetni, a hőenergiát tárolni és azt az igényeknek megfelelően felhasználni. Sokan azért keresik a vegyestüzelésű kazánt, mert egyszerűbb tüzelőanyagot szerezni hozzá, míg a gázt ki kell fizetni.
   
Milyen új termékek behozatalára gondoltok ez évben?
 

Vannak olyan termékcsoportok, mint pl. a falikazánok, amelyeket erősíteni szeretnénk. Tavasszal bevezetünk Gaz 4000 W néven egy új bázis falikazánt, kéményes és zárt égésterű kivitelben, illetve az év közepén tervezünk bevezetni egy Condens 5000 WT nevű készüléket, beépített tárolóval.

Szolár termékeink tekintetében pedig szintén termékváltásról beszélhetünk, a bázis kollektorunkat cseréljük le egy ár-érték arányban hasonló termékre.

Lesz viszont egy számunkra teljesen új termékcsoportunk, az idén tavasszal bevezetendő klasszikus villanybojlerek Bosch márkanév alatt.

   
A Bosch rendelkezik hőszivattyúkkal?
 

Igen. De egy kényes témát érintettél, mert a hőszivattyúkat ebben az évben kivezetjük a termékprogramunkból. Az elkövetkezendő egykét évben mi hőszivattyúval nem fogunk foglalkozni.

Úgy döntöttünk, hogy most azokra a termékszegmensekre fogunk koncentrálni, amiből a növekedésünk alapjául szolgáló nyereséget hatékonyabban ki tudjuk termelni.

Összefüggésben van a tevékenységetek az anyavállalatéval? Németországban mintha már előrébb tartanának, mint nálunk. A helyzet az, hogy más a piacok mérete, struktúrája. Az igaz, hogy maga az anyavállalat egy nagyon sikeres évet tudhat maga mögött, de ez sajnos kevés befolyással van a magyarországi eredményre.

A Boschnak számos gyára van Magyarországon, ezek a gyárak export piacra termelnek: autóipari beszállítások, ipari berendezések, gépek, illetve elektromos kéziszerszámok gyártása folyik itt, és ezeknek a gyáraknak a tevékenysége szinte kizárólag exportorientált. Ezen a téren ki lehet jelenteni, hogy a magyar Bosch-csoport profitál abból, hogy a Bosch nemzetközi szinten jól produkál, vagy ha az európai gazdaság növekedésnek indul. De ennek a kihatása a Termotechnikai üzletágra jelentéktelen.

   
Sikeres fiatalember vagy. Mi az a fő tényező, ami itt tart a vállalatnál?
 

Szeretem ezt csinálni. A jelen élethelyzetemben nekem ez megfelelő motivációt ad.

Ha megnézzük az önéletrajzomat, akkor abban lehet látni, hogy voltak olyan cégek, ahol nem sokáig dolgoztam. A Boschnál 1999 óta vagyok és ez a negyedik üzleti terület, amit megismertem, de az anyacég ugyanaz, és itt jól érzem magam.

   
Történt változás a családodban? Mesélj valamit magatokról?
 

A családom ugyanúgy néz ki, mint korábban. Annyi változás azért történt, hogy a gyerekeink lassan kinövik az óvodát, szeptembertől mennek iskolába, ennek a lázában égünk. Meglátásunk szerint az első egy-két évnek nem feltétlenül arról kell szólnia, hogy a legmagasabb minőségű és a legprofibb oktatást kapja meg a gyerek, hanem, hogy egyáltalán megszeresse a tanulást, megszokja az iskolai környezetet és az óriási változást, ami azzal jár, hogy a kötetlen, felhőtlen játékos éveknek vége és sokkal több kötelezettséggel, sokkal több odafigyeléssel, koncentrálással kell teljesíteni minden nap az iskolában.

A feleségem pedagógus, angol tanár, s talán ezért is a gyermekeink kb. két éves koruk óta részt vesznek angol foglalkozásokon. Természetesen járnak sportolni és zeneoktatásban is részesülnek. A fiam pedig már focizik hetente egyszer. De igyekszünk azért nem leterhelni őket, csak annyira, ami az óvoda keretei közé még belefér. Én pedig biciklizek és futok. Tavaly kicsit kevesebb intenzitással sportoltam, de a mozgás igénye és szeretete megmaradt.

   
Mit szeretnél elérni? Milyen vágyad van még?
 

Hosszabb távú magánterveim között szerepel egy-két futóverseny, ezeknek a teljesítése, jó futamidővel.

Üzleti dolgok is szerepelnek a gondolataimban. Amellett természetesen, hogy piacvezetővé szeretném tenni a Bosch-márkát minden szegmensben, azt szeretném, hogy a kivitelezőink ugyanolyan biztonsággal nyúljanak egy kondenzációs kazánhoz vagy egy szolár rendszerhez, mint ahogy most "feldobnak" egy kéményes fali készüléket. Ha el tudnánk jutni erre a szintre, az nemcsak a Boschnak lenne jó, de a teljes magyar épületgépészeti szerelő kultúrának vagy a teljes iparágnak is.

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam