belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

Biztos vagyok abban, hogy mi ezt az időszakot sikeresen fogjuk túlélni!

„Számomra mindig érdekes osztrák emberekkel beszélgetni, mert valahogy olyan érzésem van, mintha egy kicsit a rokonainkkal beszélgetnék”- fordulok Gerhard Glinzerer úrhoz, a Herz Armatura GmbH tulajdonosához, aki már-már hagyományosan, évente lehetőséget ad számunkra, hogy interjút készítsünk vele.

 

Ha megengedi, kezdjük a beszélgetést a közelmúlt eseményeivel. Márciusban volt a szakmánk egyik legjelentősebb kiállítása az ISH, amelyen természetesen az ön cége is kiállított. Milyen új termékekkel készült a Herz és mikor kerülnek ezek a magyar piacra?

A vásár alapjában véve sikeres volt számunkra, de nagy gondunk volt az időjárással, ugyanis éppen akkor ért el bennünket egy nagy havazás, úgyhogy a vásár első időszaka számunkra lényegében kimaradt, hiszen egyszerűen nem voltak közlekedési eszközök, a repülőgépek nem tudtak leszállni és sok vendég, aki jönni szeretett volna, az időjárás miatt egyáltalán nem tudott kilátogatni az ISH-ra.

Ami az új termékeket illeti, mi azok bemutatásával sohasem várunk a kiállításra, hanem ha elkészülnek, azonnal bemutatjuk őket az ügyfeleinknek. Tehát nem várunk pl. egy, vagy fél évet csak azért, hogy megrendezzék a vásárt. Először a leányvállalataink, a fontos partnereink láthatják és ismerhetik meg az új termékeket, majd a soron következő kiállításon, így most az ISH-n, a nagyközönség.

Most pl. új tetszetős, krómozott, vagy fehér porszórt szerelvényeket mutattunk be fürdőszobai fűtőtestekhez. Felállítottunk egy lakásfűtő modult, amely összekötve a távfűtéssel biztosítja a lakók kellemes hőkomfortját és a HMV-ellátást.

Új, átalakított biomassza kazánokat is kiállítottunk, vagyis sok olyan újdonság volt, amit a látogatók még nem ismerhettek, de ahogy már említettem, nem az ISH-ra voltak ezek a termékmegjelenések időzítve, hanem minden olyat relatív újként mutattunk be, ami az elmúlt háromnegyed, fél évben készült el, fejlesztettünk ki. Természetesen minden új terméket megismertetünk a magyar piaccal is rögtön a bevezetéskor, tehát nem csak az osztrák, vagy a német piacnak mutatjuk be őket, hanem rögtön minden partnerünknek.

Áprilisban viszont már a magyar Construma-Hungarotherm kiállításon találkoztunk, ahol az önök standja nagyon tetszetős volt és talán ez állítható a segítő személyzet némely hölgytagjáról is. De félre a tréfával, nem találta „szegényesnek” ezt a kiállítást az ISH után? Itt is bemutatták a frankfurti újdonságokat?

Nem mondanám, hogy „szegényes” volt, de természetesen egy olyan országban, ahol egyetlen nagy szakvásár van, nem kimondottan szerencsés, ha sok kiállító egyáltalán nincsen jelen, ráadásul a mi területünk, a fűtés, ivóvíz, szellőzés nagyon korlátozottan képviseltette magát, ezért volt talán messze a mi standunk a legnagyobb. De szerintem ez a jelenség más országok vásáraira is jellemző. Nemrég voltunk Kijevben, ott is hiányzott sok kiállító. Ez az egyik jele lehet annak, hogy a szakmának, úgy összességében nem megy annyira jól és a nagy cégek takarékoskodnak, tehát nem vesznek részt az ilyen nagy kiállításokon.

Essünk túl néhány kötelező kérdésen! Bejött a számítása és az elmúlt üzleti év még nehezebb volt, mint az azt megelőző? Az előző riportunkban ön ugyanis ezt nyilatkozta! Változott-e, fejlődött-e jó irányba a válság sújtotta országok gazdasági helyzete? Vagy továbbra is meg kell húznunk a nadrágszíjat?

Talán különbséget lehet tenni a különböző területek között. A biomassza kazánok piacát például eddig, még nagyjából megkímélte a negatív változás. Az armatúrák klasszikus területe viszont úgy néz ki, hogy egy helyben topog, mintha elkapott volna valamilyen „görög járványt” és van egy sor olyan európai ország is, ahol az építőipar igen komoly problémákkal küzd. Ez a járvány lényegében délről északra terjed. Azt gondolom, hogy a 2013-as, 2014-es évek még nehezebbek lesznek, mert az európai országok megpróbálják a kiadásaikat tovább csökkenteni és azok a területek lesznek itt érintettek, ahol a legkevesebb ellenállásba ütközik a spórolás, vagyis a beruházások területén. Egy fűtőtest pl. nem sztrájkol, ha nem kap újabb szelepet, ezzel ellentétben, ha az államok a szociális juttatások, vagy a közigazgatás terén takarékoskodnak, ott komoly ellenállásba ütközhetnek.

Tavaly kijelentette, hogy „mi a Herznél hivatásos, profi optimisták vagyunk”. Még most is lehetne ez a beszélgetésünket meghatározó fő gondolat?

Igen, mert szerintem minden egyéb, más kijelentés depresszióhoz vezetne, ezért mi továbbra is hivatásos optimisták vagyunk. Természetesen a realitások talaján is állunk, tudjuk, hogy további nehézségek várnak még ránk és hogy Európában még hosszú évek szükségesek ahhoz, hogy a helyzet stabilizálódjon. De abban egészen biztos vagyok, hogy mi ezt az időszakot nem csak túlélni fogjuk, hanem sikeresen is tesszük ezt!

Miután nagyon szeretnék szépet és jót hallani a Herz magyar leányvállalatáról, ezért most ebben az „optimista” hangulatban kérdezem az ön véleményét a teljesítményükről...

Talán úgy lehetne ezt leírni, hogy én elég sokat utazom külföldre és általában annál a leányvállalatnál vagyok a legtöbbet, ahol probléma van, Marosi urat pedig szinte sosem látogatom meg. Ő egy magasan kvalifikált, igen profeszszionális csapatot épített ki maga köré, amelyik nagyon jól dolgozik, így mondhatom, hogy mi a központban igen elégedettek vagyunk a magyar leányvállalat teljesítményével. Itt ma nem arról van szó, hogy az ember több, vagy kevesebb nyereséget termel, hanem az ügyfelek professzionális támogatása, a technikai háttér színvonala az, ami fontos és ebben a magyar leányvállalat az egyik legjobb a társaságaink között. Ez tény!

Magyarország még ma is jelentős mennyiségű mezőgazdasági termékeket előállító ország, itthon gyakorlatilag – a politikához hasonlóan – mindenki ért a növények termesztéséhez, ezért a szakértői véleményét várom, hogyan állnak ez évben a hobbiként ültetett paradicsom palántái? Milyen termés várható? A sikeres termelés befolyásolja a vásárlási szokásait?

Itt jön ismét az optimista hozzáállás! Sok magot vetettem el, de most, május végén a növények az időjárási viszonyok miatt kicsit szenvednek. Az osztrák hegyekben, az Alpokban 1000 m-es magasság felett ismét havazott és nagyon hideg, hosszú telünk volt. Egy rövid időszak jött, amikor melegre váltott az időjárás, majd ismét visszatért a tél. De remélem, hogy legkésőbb augusztusban a „paradicsom ültetvényem” elegendő termést hoz a cégnek és ellátja majd a kollégákat napon érlelt vitaminokkal.

Ha már a magyar emberek tulajdonságaival vontam párhuzamot, meg kell mondanom, számomra meglepő volt, hogy több – talán magasabb pozícióval is rendelkező – hazánkfia dolgozik Ausztriában a Herznél. Elégedett ön a munkájukkal?

Ezen nem kell meglepődni, ez magától értetődő. Az egyik magyar kollégám az én személyi asszisztensem a pénzügyek terén, de egy kolozsvári magyar kollégánk is támogatja a munkánkat. Kitűnően képzettek, nagyon motiváltak és örülnék, ha további magyar munkaerőt tudnék alkalmazni, ugyanis nagyon elégedett vagyok a teljesítményükkel.

Félek a visszautasítástól, de mégis teszek egy kísérletet és a magánélete és a családja felől érdeklődnék. Hogy van és történt-e valamely változás a Glinzerer famíliánál?

Nem állt be változás a családnál sem, de abban a kérdésben sem, hogy én a magánéletemről beszéljek nyilvánosság előtt, hiszen a célom az, hogy a céget, a termékeket ismertessem meg a nagyközönséggel, mert úgy gondolom, hogy a személy, aki a cég, a termék mögött áll, nem releváns.

Vissza akkor a céghez! Az elmúlt évben 1500 főben jelölte meg a cégcsoportnál dolgozó létszámot. Változott- e a munkavégzők száma? Mit üzenne a szaklapunk oldalain keresztül ennek a nagy „herzes” családnak? Mire számíthatnak a jövőt illetően?

A dolgozói létszám időközben valamivel növekedett. És, amit a munkatársaknak üzenni lehetne, az az, hogy ők egy stabil, jövőorientált cégnél dolgoznak. Egy olyan szakmában, amelynek jövője van, még akkor is, ha az építőipar jelenleg problémákkal küszködik, de hatalmas számban vannak épületek, amelyek felújításra, karbantartásra szorulnak. Illetve van egy műszaki előrelépési kényszer is, vagyis a 20-30 éve beépített termékeket le kellene cserélni hatékonyabbakra, jobbakra. Mint vállalat, politikailag jól vagyunk pozicionálva, mert az energiahatékonyságban vagyunk érdekeltek és ez az, amit Brüsszelből a politikusoktól, állandóan hallunk. A szakmánk termékei pedig szigorúan megfelelnek ezeknek az előírásoknak. Vagyis a nem túl egyszerű körülmények ellenére is, elegendő okunk van arra, hogy továbbra is optimisták maradjunk.

Természetesen a jövőben is mindenkinek keményen kell dolgoznia, hiszen nem vagyunk egyedül a piacon, illetve az olcsó, kelet-ázsiai termékek miatt sem lehetünk nyugodtak, hiszen ezek elárasztják a piacot és elterjesztik azt a nézetet, hogy ennek a szakmának a termékeihez olcsón is hozzá lehet jutni, viszont rövid időn belül mindenki rájön, hogy újra be kell ruháznia, hiszen ezek a termékek tönkremennek. Vagyis itt is érvényes a mondás: „aki olcsón vásárol, drágán vásárol”. Az európai felfogás az, hogy jó minőséggel rendelkezzünk, ami évtizedekig tartós marad. Ha pl. az ember az amerikai tornádók híreit hallja a hírekben, ott a fából épített házak dőltek össze… Nos, nekünk más a mentalitásunk: mi generációkon átívelve építkezünk és ennek megfelelően az épülettechnikánknak rendelkeznie kell olyan minőséggel, amely ezt lehetővé teszi.

Befejezésül szeretném önt a személyes és a céggel kapcsolatos jövőbeni terveiről kérdezni.

Van egy nagyon ismert, idős osztrák vállalkozó, aki éppen a 80. életévét töltötte be, amikor arra a kérdésre, hogy mik a tervei, azt válaszolta, hogy ő lényegében csak azt tanulta, hogy dolgozzon, ezért tovább fog dolgozni. Én korban még messze vagyok a nyolcvantól, de azért ez rám is vonatkozik. Én olyan vidéki környezetből származom, ahol muszáj volt dolgozni, tehát ezt szoktam meg, úgyhogy a jövőre nézve is ezt tervezem. Nincsen különösebb más elképzelésem. Az élet megy tovább!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam