belépés / regisztráció
2020. december 1. kedd
Aktuális lapszám

Az új feladatommal is a Boschnál, az autóipari fejlesztések területén maradok

Rohan az idő, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy ismét velem szemben ül Endrődy Eszter, a Robert Bosch Kft. Termotechnika Üzletág vezetője, akivel megpróbálom az elmúlt esztendő történéseit összefoglalni.

 

Nos, Eszter, milyen évet zártatok 2014-ben és mit vártok 2015-től? A versenyszektor rangsora, piaci pozíciója változott az elmúlt időszakban?

Jó évet zártunk, a terveinknek megfelelően teljesítettünk, természetesen növekedni mindig van hova. A tavalyi év a gazdasági válság hatásainak lezárásáról és a stabilizációról szólt, ebben az évben pedig biztos alapokra építve, garantálhatjuk a növekedést.

A piaci környezet változásai mellett a technológia átalakulását emelném ki, kedvező trendet mutat az energiahatékony termékek térnyerése, nemcsak az Ökodizájn irányelv előírásai miatt. Ezen az árérzékeny piacon összességében pedig az lehet sikeres a versenytársaink közül is, aki megfelel a minőséggel kapcsolatos elvárásoknak is.

Milyen változásokat látsz a hazai építőipari piacon? Óvatosak még az emberek és a cégek, vagy már a fellendülés szakaszát éljük?

Szerintem mindenki úgy érzi magát, mintha a startvonalon állna, csak még nem dördült el a rajtpisztoly. Mindenki ott remeg, a motorok már izzanak és nyomják az emberek a gázpedált, de még nem engedtük fel a kuplungot, még nincs meg a húzóerő. A jelenlegi piaci összvolumennel ugyanis a piacon szereplő több mint 20 különböző márka között csak tologatjuk az arányokat. Mindenki óvatos, de szerintem mindenkiben benne van az az erő, amivel ki tud lőni, ehhez csak el kellene indulnia a növekedésnek.

Az építőipar mely szegmensén látod a legnagyobb változást? Erősödik a felújítások területe is?

A szakmában is többször beszélgettünk arról, hogy vártuk már, hogy az elmúlt években újból beinduljon az új lakás- és házépítés. A darabszámok ezt még nem igazolják. Kisebb mértékű növekedést azért már látunk, de nem azt a több tízezres mennyiségű változást, amire számítottunk, ez pedig csak a felújítások mértékének növekedése miatt van.

Amikor valaki felújításban gondolkozik, akkor jó esetben a csempéjét cseréli le és elfelejti, hogy pl. a melegvíz-készítés, a fűtés talán fontosabb és hosszabb távon megtérülést is hoz. Jó lenne, ha az emberek hosszú távon gondolkodnának akkor is, amikor csak felújításba vágnak bele.

Sok kivitelezővel beszélek nap, mint nap és ők már most azt állítják, hogy nagyon le vannak terhelve, ami elsőre jól is hangzik. Ez a kivitelezői kapacitás azonban, ha tényleg eldördül a startpisztoly, nem lesz elég.

A Bosch cégnél mindig történik valamilyen változás. Most miről tudnál beszámolni?

A Bosch Termotechnika Üzletág stabil alapokkal indult neki a következő éveknek. Fontosnak tartjuk, hogy az ez évtől kezdődő piaci kihívásoknak megfeleljünk. Itt kifejezetten az ökodizájn irányelv által vezetett ErP-s rendelet hatásaira gondolok. A rendelet keretezte meg az új termékeink bevezetését.

A direktíva alapján a jövőben, miután a készletek kifutnak a nagykereskedőknél, a gyártók az EU területén kizárólag olyan kazánokat helyezhetnek első forgalomba, amelyek megfelelnek a 86% fölötti szezonális hatásfoknak. A tudomány jelenlegi állása szerint a kondenzációs technológia felel meg a rendeletben meghatározott számítás alapján a követelményeknek. Ez az energiahatékonyabb technológiára való átállás alapjában véve nagy változást jelent majd az árérzékeny piacoknak.

Tehát mindenképpen az új ErP és a kondenzációs, közép árkategóriás termékszegmensben erősödtünk, nyitottunk az új rendszermegoldások felé, hiszen az ErP rendelet kifejezetten előnyben részesíti az energiahatékonysági besorolás szempontjából megfelelően környezettudatos rendszerek összeállítását.

A vállalatunknál, akár a Bosch, akár a Buderus márkából is lehet teljes rendszert vásárolni az ökodizájn elvnek megfelelően és erősödtünk a partneri kapcsolataink terén is úgy, hogy mind a direkt (kereskedelmi lánc), mind az indirekt (kivitelezők) partnereinknek sok személyes találkozót, oktatást szerveztünk annak érdekében, hogy megismerjük a piaci igényeket. Ezek alapján szeptembertől indítjuk Partner Programunkat is. A programmal kifejezetten a kivitelezőinket céloztuk meg, akik ajándékokat választhatnak katalógusunkból. A program során a megvásárolt Bosch termékek után pontokat gyűjthetnek, amelyeket – a korábbi promócióinkkal ellentétben – nem csak kis, hanem egészen nagy értékű ajándékokra is beválthatnak később, ha hűséges vásárlóink. Bízunk benne, hogy a program által biztosított nagyfokú rugalmasság elnyeri a partnereink tetszését.

Hogyan készültetek az ErP direktíva szeptember 26-i, illetve a hazánk kérésére meghosszabbított 2016. július végi határidő betartására?

A Bosch vállalat világszinten több mint két éve készül arra, hogy az előírásoknak megfeleljen.

Az energiahatékonysági besorolást bemutató termék címke miatt például a Boschnak kb. 600 különböző márka-termék kombinációjánál kellett megoldani a gyártósorok végén a megfelelő címke nyomtatásához szükséges műszaki feltételeket és a megfelelő programozást.

Magyarországon másfél éve kezdtünk el a témával foglalkozni és büszkén állíthatom, hogy a célt, amit kitűztünk magunk elé, teljes mértékben meg is valósítottuk. Nagyon fontos számunkra, hogy a partnereink teljes körű tájékoztatást kapjanak az EU-s rendeletről és a Magyarországon a hatályba helyezéssel kapcsolatban több hónapon keresztül folyó egyeztetésekről. Maga a rendelet is nagyon sok változást hoz az EU-ban a gyártók, forgalmazók életében, és ezt a magyar értelmezésbeli különbség még külön megízesíti az ipari szereplők tekintetében.

A Bosch Termotechnika Üzletág termékkategóriái (Bosch, Buderus, LOOS ipari kazánok) változatlan stratégiával üzemelnek?

Ez így van! A lakossági szegmensben a Bosch márkával erősítünk, nagyon jó eredményekkel a nagykereskedő partnereink támogatásával. Az ipari szegmensben, a nagyobb családi házak, iskolák, óvodák tekintetében a Buderus márkával vagyunk jelen és a korábban Loos márkával forgalmazott megawattos, ipari kazánokat pedig szintén Bosch márkával forgalmazzuk a piacon.

Több Bosch csoportbéli társaság is egyéni, pl. Iparági Napokat tart, ahol a teljes tevékenységüket bemutatják, népszerűsítik. Ti nem terveztek ilyen jellegű eseményt?

A mi célunk ebben az évben az, hogy a hozzánk közelálló partnerekkel való kapcsolatot erősítsük. Vagyis a közvetlen kereskedelmi láncolatba tartozó partnereink és az indirekt kivitelezők kapcsolatait erősítettük meg személyes konzultációval, oktatással, rájuk szabott promóciókkal.

Tőled minden évben megkérdezem, hogyan érzed magad a Boschnál? Kérdezhetném úgy is, hogy még mindig elégedettek a tevékenységeddel az anyavállalat vezetői? Kaptál új feladatokat ebben az évben?

Igen, rendkívül elégedett vagyok a Boschnál kapott feladataimmal. Nagyon élvezem a termotechnika üzletág vezetését. Így az egyik szemem sír, a másik nevet, hiszen újabb előrelépési lehetőséget kaptam október 1-jétől. A Budapesti Fejlesztési Központ egyik osztályvezetői feladatát fogom ellátni. A termotechnika üzletág vezetését a jelenleg már az Adria Régióért felelős vezető, Gerd Vrieling fogja átvenni, a jövőben ő felel a magyarországi tevékenységért is. Egy korszak zárul le ezzel a termotechnika üzletágban. Nagyon örülök annak, hogy többek között a stabilizáció, a partnerekkel való szoros kapcsolattartás kiépítése mellett, az ErPvel kapcsolatos kérdések tisztázásában is szerepet tudtam vállalni, így nyugodt szívvel lépek tovább. Ettől függetlenül egészen biztos, hogy az egyik szemem mindig is a kedvenc üzletágamon lesz. Az új feladatommal is a Bosch vállalatnál maradok, bár egy teljesen másik csoportnál, az autóipari fejlesztések területén fogok tevékenykedni.

Mi lesz itt a feladatod?

A központban található autóipari fejlesztések üzletágánál dolgozó mintegy 1.400 mérnök, 12 osztályának magyarországi működését támogató egységét fogom vezetni. Csapatom élén azért leszek felelős, hogy az itteni, magyarországi szabályoknak, elvárásoknak megfelelően tudja ez a 12 osztály költséghatékonyan végezni a munkáját és emellett csábító legyen még több fejlesztő üzletágnak a magyarországi fejlesztési központot választania, ezzel is erősítve a Bosch vállalat Magyarországon vállalt szerepét.

És mit szólt mindehhez a családod, a kis nagylányod?

Ő jelenleg az iskolával van elfoglalva. A vezetői karrierem során pedig mindig ilyen feladatokat láttam el, úgyhogy ez az új terület már nem is meglepetés a család számára.

Ezek után miről álmodik az anyuka otthon és egy nagyvállalat egyik vezetője a munkahelyén?

Mint női vezető azt tudom mondani, hogy nehéz nap, mint nap az oda-vissza váltás a vezetői szerep és a családanya szerepe között. Ki kell mondani, hogy erre igenis készülni kell. Nekem most az a legnagyobb kihívás, hogy ez a váltás ne befolyásolja a hatékonyságomat egyik szerepkörben sem. Szerencsére látom a saját teljesítményemen és figyelmemen, hogy ez működik.

Szerintem, ha az ember megtalálja az örömöt mind a két helyen, akkor nagyon kiegyensúlyozottan és hatékonyan tudja ellátni a feladatait. Amióta erre tudatosan figyelek, azóta olyan lehetőségeket kapok az élettől, amire korábban nem gondoltam volna, legyen itt szó a kislányom iskolai beilleszkedéséről, vagy egy ErP módosítás kapcsán felvállalt vezetői szerepről, vagy akár az új kihívásról, ami a vállalatnál való előrelépésemet segíti.

Búcsúzásként még annyit szeretnék elmondani, hogy nagyon sokat kaptam a szakmától az elmúlt időszakban. Két és fél évvel ezelőtt ismeretlenül kerültem a fűtési rendszereket forgalmazó gyártók közé. Az a nyitottság, a szakma szeretete, amit a piac résztvevőitől kaptam, nagy örömmel töltött el és nagyon fog hiányozni. Nagyon ritkán tapasztalom meg azt, hogy egy szakma ilyen összefogásra képes, különösen akkor, amikor valami külső hatás, probléma is gátolja a szakmai együttműködést. Ennek a szaklapnak a hasábjain is szeretném megköszönni ezt az időt, amit veletek tölthettem és köszönöm azt, amit magammal vihetek ebből.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam