belépés / regisztráció
2019. november 14. csütörtök
Aktuális lapszám

Az épületgépészeti iparág egy új, dinamikus változás előtt áll

Pár hónappal ezelőtt – a hazai épületgépész piac számára váratlanul – vezetőcsere volt a Vaillant Saunier Duval Kft.-nél. Az új „country director” – talán fordíthatom úgy, hogy a „magyarországi ügyvezető igazgató” –, Paál Péter a beszélgető partnerem, akivel számos kérdést szeretnék az olvasóink számára tisztázni. De kezdjük az elején!

 

Ki is az a Paál Péter? Korábban a szakterületünkön túl sokat nem hallottunk rólad.

A Vaillantnál az én titulusom a „country director”, így hívják azokat a vezetőket, akik a Vaillant Csoportban a helyi vállalatokat irányítják. Én Magyarországon ügyvezető igazgatónak tartom magam, de igazából négyen vagyunk vezetők. Van egy marketing, egy pénzügyi, és egy szerviz szolgáltatási, műszaki igazgatónk. Ez a kis csapat alkotja cégünk menedzsmentjét.

Nem véletlen, hogy velem az épületgépész szakmában nem lehetett sokat találkozni, mert más területről jöttem. Eredendően villamosmérnök vagyok, a BME-n végeztem 1987-ben. Mikor az oklevelet megkaptam, akkor a Videoton alkalmazásában ösztöndíjasként, egy posztgraduális képzésen vettem részt az egyetemen, amit műszaki fizikus doktorként fejeztem be 1990-ben. Ezt követően, egészen véletlenül az informatika területére sodródtam. Akkor nagy igény volt műszaki területen jártas, nyelveket beszélő és a kereskedelem, értékesítés, üzleti világtól sem távol álló munkatársakra. Így, még fiatal pályakezdőként kerültem az IBM-hez 1993-ban. 2010- ig ott is dolgoztam, az utolsó hat évben én voltam a magyarországi vezérigazgató.

Ezután két évig vezettem a Hewlett-Packard magyarországi vállalatát, majd ismét tovább lépve két évig vezettem az Unisys Szolgáltató Központot. Vagyis az informatika területén futottam be izgalmas pályát, viszont ezután mindenképpen szerettem volna egy kicsit más területbe is „belekóstolni”, és így, amikor 2015. október 1-jén a Vaillant kereskedelmi igazgatót keresett, nagy lelkesedéssel jelentkeztem erre a pozícióra. Bármennyire is furcsa, hiába beszélünk egymástól eltérő iparágakról, az értékesítés, a szolgáltatás megszervezése nem lehet más egy high tech termékekkel foglalkozó magyarországi leányvállalat és egy szintén nagyon komoly tudású, de éppen épületgépész termékekkel foglalkozó cég esetében.

Nem semmi a felsorolás, szép karrierrel rendelkezel a nagy informatikai szolgáltató cégek sorában. Melyikre voltál eddig a legbüszkébb?

Ahol az ember nagyon sok időt eltölt, és látja azt, hogy hogyan indul, hogyan fejlődik egy cég, az egy nagyon szép korszak, ezért szerettem az IBM-nél dolgozni. Ott nagyon komoly növekedést és olyan érdekességet élhettem meg, mint pl. az ezredforduló, ami az informatikában komoly problémaként jelentkezett. De túl sokáig voltam ott és már valami újra vágytam.

Hogyan fogadták a kollégák a kinevezésedet? És te mit ígértél nekik a beiktatásodat követően?

Kezdetben éreztem a kétkedést, hogy vajon ezen a területen képes-e olyasvalaki sikeres lenni, aki nem tanult meg az egyetemen pl. égéstermék- elvezetést méretezni, vagy áramlástechnikai számítást végigcsinálni. Ezen azért viszonylag gyorsan túl is lendültünk.

A beiktatásomkor azt mondtam a kollégáknak, hogy a Vaillant magyarországi remek teljesítménye nekik köszönhető, hiszen ők azok, akik a mai napig is keményen dolgoznak és kértem őket, hogy ez maradjon is így. Azt mondtam, hogy amit jól csinálunk, azt folytatni kell és ezt mindenkinek előre megköszöntem. Ugyanakkor lehetnek olyan kérdések, amelyekre kicsit jobb választ kell találni. Azt kértem a kollégáktól, hogy segítsenek, találjuk ki együtt, hogy min érdemes javítani és hogyan kell egy kicsit még eredményesebben dolgozni! De itt, Magyarországon, szerintem nekünk inkább csak hangsúly eltolódásokat, finomításokat kell végrehajtanunk.

El lehet azért már valamit árulni, hogy mi az, ami változatlan marad és mi az, amit újra kell gondolni?

A termékek műszaki színvonala folyamatosan fejlődik, pedig már most is nagyon magas színvonalon áll. Hogy ezt a fejlettséget, színvonalat ismerik- e azok, akiknek meg kell ismerniük, ebben már nem vagyok teljesen biztos. Ahogyan abban sem, hogy mindenki pontosan tudja, hogy a mi termékeink miben másak, miért jobbak, mint a többiek. Nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy ezeket a termékeket mi milyen magas színvonalon tudjuk pl. szervizelni. Tehát hangsúlyosabban kellene eljuttatnunk az üzeneteinket a végfelhasználókhoz, kivitelezőkhöz.

Műszaki téren egyre bonyolultabbak lesznek a készülékek, a rendszerek. A megfelelő technikai megoldások megtalálásához, betervezéséhez pedig a jövőben még inkább a tervezők tudása fog kelleni, mi pedig szeretnénk segítséget nyújtani nekik, hogy a mi termékeinket, megoldásainkat megismerve segíteni tudják a beruházókat.

A jelenlegi partnereinket, nagykereskedőinket, hűséges kivitelező, tervező és beruházó barátainkat nagyon meg kell becsülnünk a jövőben is, hiszen nélkülük mi sem tartanánk ott, ahol most vagyunk. A velük való együttműködés természetesen továbbra is a munkánk alapját képezi majd.

Egyébként milyen feladatokat jelölt ki számodra a tulajdonos?

A tulajdonos természetesen azt szeretné, hogy a termékeinek piaci részesedése növekedjen, a forgalom, a nyereség nagyobb legyen, a kollégák egyre jobban érezzék magukat, rólunk szóljon minden hír, a fő ügyfeleink ne is gondolkodhassanak másban, mint a mi márkáinkban. Ez a feladat. Szerintem egy leányvállalat vezetősége sohasem lehet elégedett azzal a pozícióval, amit elért. A tulajdonos pedig értelemszerűen még kevésbé.

Kívülről úgy néz ki, hogy „dübörög” az üzlet az építőiparban. Igaz ez? Egyébként sújtotta az informatikai piacot is a válság? Van ezen a téren valami hasonlóság az épületgépész és az informatikai piac között?

Nagyon hasonló az épületgépész piac alakulása az informatikai piachoz képest, csak ez a szakma sokkal nagyobbat zuhant a válság utáni időszakban, mint az informatika és itt még ma is érezni a válság hatását.

Azonban nyilván már mindenki számára látható és érzékelhető, hogy a gazdasági fellendülésnek vannak pozitív jelei. Látszik, hogy lényegesen nagyobb volumenben vannak újépítésű projektek, mint két éve. Ez tény! Növekedni fog a piac. De ahogy ez az elmúlt években is jellemző volt a gázkészülékek és a hőszivattyúk esetében, továbbra is a cserepiac lesz igazán meghatározó a forgalom szempontjából. Hogy ez a terület milyen mértékben fog tovább növekedni, az nagymértékben függ az idevonatkozó pályázatok elérhetőségétől és nagyságától. Erre voltak 2016-ban is példák, de kis mennyiségben. Az újépítési szám pedig még mindig kisebb része lesz a piacnak, mint a csere, de szerintem ez is növekedni fog. A növekvő piacon pedig hátradőlve lehet a legnagyobbat esni a piaci részesedés tekintetében, úgyhogy bőven van mit tennünk.

Kicsit más téma. Rólad, mint magánemberről gyakorlatilag semmit sem tudunk. Beavatnál bennünket?

Lényegében a hétvégék maradnak meg igazán nekem, mint „magánembernek”. A hétvégéimet, szabadidőmet szívesen töltöm a Balatonnál a családommal, barátaimmal. Sokat biciklizem, futok rendszeresen (erre hétköznap is van időm), illetve minden nyáron igyekszünk a feleségemmel a motorunkon új vidékeket felfedezni az Alpokban.

Milyen rövid- és hosszabbtávú terveid vannak?

Az anyavállalattal teljes transzparenciára törekszem, mint egy jó magyarországi nagykövet, próbálom pozitívan ábrázolni az itteni állapotokat, de ugyanakkor a gondokat is vázolni kell, főleg, ha esetleg egy jövőbeli stratégia kialakításáról van szó.

Kiemelném, hogy nagyon fontos feladatomnak tekintem mindkét márkánk pozícióinak erősítését. A Vaillant márkanév jobban ismert mind a szakmában, mind a végfelhasználók körében, viszont a Saunier Duval márkanév is egy jól csengő, régóta ismert név, és szépen fejlődik a magyar piacon. Mindkét márka erősítése, piaci jelenlétének növelése elsődleges feladataim között szerepel.

2017-ben jelentek meg új termékkel, jelentős újítással? Tudsz már erről beszélni?

A gázkészülékek területén az új, exkluzív készülékünkkel, ami már a Green iQ címkét is tartalmazza, az idén fogunk elindulni és ez már az abszolút csúcsmodellünk, amire azért is van szükség a magyar piacon, mert új beruházások esetében van, ahol ténylegesen a „minőség minősége” számít.

Komolyan elindultunk a hőszivattyúk területén is, ami ugyan nem teljesen új nálunk, de mégsem nagyon tradicionális területe a Vaillantnak. Ebben mindenképpen erősödni fogunk, és a hőszivattyú gyártói piacnak kifejezetten olyan szereplője vagyunk, aki a hagyományos gázkészülék alapú fűtést kivitelezőknek kifejlesztett termékekkel foglalkozik.

Ha egy év múlva ismét találkozunk, mit tudok majd megkérdezni? Szerinted mi lesz az, amit már sikerült elérned és a te nevedhez fog kötődni?

A 2017-es év tervezés utáni, de a napi működés elindulásának fázisán már túl vagyok magam is. A mai napok már nem az álmodozásról és a stratégiakialakításról szólnak, hanem arról, hogy az év úgy induljon, hogy egy percnyi késedelmünk se legyen. Egy év múlva is valószínűleg ugyanebben a cipőben fogok járni. Akkor lennék igazán elégedett, ha azt mondhatnám, hogy jelentősen növekedtünk, sokkal több partnert értünk el, többen ismernek minket, nagyon sok kivitelező vesz részt a hűségprogramjainkban. Ha elmondhatnám, hogy egyre több tervező már nem is gondolkodik másban, mint, hogy a mi megoldásainkkal készítse és indítsa a beruházását, ami ma nem feltétlenül van így.

Remélem, hogy jövőre azt is el tudom majd mondani, hogy nagyon szépen haladtunk előre a hőszivatytyúk területén is.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam