belépés / regisztráció
2020. december 1. kedd
Aktuális lapszám

Az elmúlt 25 évben folyamatosan új kihívások elé kerültem

Nagyon jó élmények fűznek a PEX műanyagrendszerek csatlakozásához használt Rems tágító szerszám alkalmazásához, még most is van egy készülék a garázsunkban. Talán ezért is örülök a beszélgetésnek Mojmir Böhm úrral, a Rems cseh ügyvezető igazgatójával, aki a magyar piacért is felelős.

 

Kezdjük az elején, ismerkedjünk meg a vállalattal! Ami köztudott, hogy 1909-ben Christian Föll alapította a tőle származó követelménynyel, amely akár mottó is lehetne: „A Rems-nek jobbnak kell lenni!” Sikerült napjainkig még mindig ennek a stratégiának érvényt szerezni? Kérhetnék egy rövid összefoglalót a Rems cég fejlődéséről?

A cég alapítása óta termékeket fejleszt a csőmegmunkálás, kifejezetten a vízellátás és a fűtéstechnika területére: kéziszerszámokat, gépi és elektromos készülékeket gyárt. Amint ezt említetted, a cégalapító, Christian Föll követelménye, hogy „a Rems-nek jobbnak kell lenni“, mindig is állandó mértéke, meghatározó követelménye volt minden cselekedetünknek. Talán ennek is köszönhető, hogy ma már a Rems a csőmegmunkáló gépek és szerszámok egyik piacvezető gyártója. A cégünk a mai napig sok-sok olyan készüléket fejlesztett és vezetett be a piacra, amelyek a szerelők munkáját segítették, forradalmasították. A minőségre nagyon szigorúan ügyelünk és a partnereink egyedi kívánságait is szem előtt tartjuk. Így jött létre egy olyan termékpaletta, amely sok területen egyedi megoldást jelent és a legmodernebb technológiát használja. Ma már Európa-szerte hét leányvállalatunk van, több mint 600 munkatárssal és világszerte tevékenyek vagyunk termékeink értékesítésén keresztül.

A vállalatot „kivesézve” térjünk rá a te személyedre! Mikor és hogyan ismerkedtél meg a Rems céggel? Hogyan történt meg a kinevezésed erre a nehéz feladatra? Mikor és miért éppen te kaptad meg a magyar piac felügyeletét is?

1991-ben a Rems döntött arról, hogy a közép-kelet európai piacon való terjeszkedést saját munkatársakkal és újonnan létrejött magán cégekkel történő szoros együttműködéssel erősíti meg. Én a kezdetek óta részese voltam ennek a folyamatnak, először, mint képviselő, azután 5 évvel később, mint a csehországi régió csoportvezetője, majd 2000 óta Szlovákiáé is. 2003-ban alapítottuk meg a Rems Česká republika s.r.o. leányvállalatot a Hostive (Prága közeli) községben található raktárral azért, hogy a vevőinket még jobban ki tudjuk szolgálni. Így erősödött meg a Rems csoport. A magyar piacért kb. egy évvel később lettem felelős. Hogy itt miért éppen én? Talán a régi, bevált, megbízható kapcsolat az anyavállalattal, a régiós ismereteim, tapasztalataim miatt.

Ahogy ez látható is, az elmúlt 25 évben folyamatosan új kihívások elé kerültem.

Itt nálunk inkább az a szokás, hogy egy külföldi cég alapít egy kirendeltséget, vagy leányvállalatot, létesít egy raktárat és a piacot közvetlenül, vagy kereskedőkön keresztül látja el termékkel. A Rems nálunk ettől eltérő megoldást választott. Beavatnál bennünket, hogy mindez miért történt?

A magyar piac számunkra mindig nagyon érdekes volt. Az aktívabb részvétel a magyar piacon abban az időben kezdődött, amikor a leányvállalat Prágában már jól működött és megkaptam a cégvezetéstől a bizalmat, hogy egy új értékesítési struktúrát építsek fel. Természetesen a magyar piac számunkra kicsit nehezebb, állandó kapcsolatot kell ápolnunk a piac résztvevőivel, és nagyon jó logisztikára is szükség van, de mindenképpen köszönet illeti a magyar munkatársak munkáját és mindenekelőtt az üzleti partnereinket, akiknek a segítségével eredményeket tudunk felmutatni. A kolléganőm a prágai irodában beszél magyarul és minden nap tárgyal az ügyfeleinkkel. Talán a jó kommunikációnak is köszönhetjük az itt elért sikereinket.

Kinevezésedkor milyen feladatokat kaptál Magyarországot illetően? Bocsáss meg, hogy kissé mélyebben foglalkozom a hazánkban történtekkel, de feltételezem, hogy nálatok, a cseh piacon talán kissé egyszerűbbek a folyamatok, könnyebb az érvényesülés, a siker elérése. Természetesen meg is cáfolhatsz, ha gondolod!

Alapvető vállalati, értékesítési filozófiánk az, hogy a kivitelező cégek minden megbízását, megrendelését kizárólag szakkereskedők által bonyolítjuk le. A szakkereskedők azok, akik a vásárlókat a legjobban ismerik, és mi segítünk nekik abban, hogy a márkánkat még jobban megismerjék, a szerszámaink által nyújtott tudást és minőséget, a hozzájuk kötött bizalmat elnyerjék. Azért, hogy ez ténylegesen működjön, nagyon sok időt, munkát és energiát kell belefektetni abba, hogy a személyes kapcsolat és kölcsönös bizalom létrejöjjön. Már régóta nem számolom, hogy hányszor voltam Magyarországon, de higgyék el, jó sokszor!

Ami a piacok közötti különbséget illeti, nem igazán jelentős, nem túl markáns a piaci különbség Csehországhoz, vagy Szlovákiához képest. Mind a három országban változtak a szabályok, a törvények az utóbbi években, az embernek állandóan figyelemmel kell követnie, hogy mi módosul. De én ezt már egy szokásos rutinnak tekintem.

Egy külföldi számára a magyar emberek szokásai, gondolkodása néha érthetetlenek. Voltak neked ilyen jellegű problémáid? Hogyan tartod a kapcsolatot a hazai munkatársakkal? Hogyan hidaljátok át a nyelvi nehézségeket?

A nyelvi akadály természetesen hátrányt jelent a megbeszéléseknél. De mivel a prágai irodában lévő, magyarul beszélő kolléganőm el szokott engem kísérni az útjaimra, ez a probléma sem feloldhatatlan. Kis idő elteltével most már elmondhatom, hogy azért valamit megértek, de továbbra is nagy nehézség nekem magyarul beszélni. Szerencsére sok partnerünk beszél idegen nyelveket Magyarországon, ezért nyugodtan mondhatom, hogy nincs semmilyen gond az egymás megértésével.

Ami engem Magyarországon mindig lenyűgöz, az a vendégszeretet. A magyarok az üzleti életben nagyon keményen tudnak tárgyalni, de ugyanakkor kedves és nyílt emberek. Időközben a partnereink között barátokra is találtam. Kár, hogy az ország szépségeit, a tájat és a nevezetességeket eddig, az idő szorítása miatt még nem igazán tudtam élvezni. Egyszer végre időt kellene erre is szakítanom és nem mindig csak a munka miatt járni Magyarországra.

Említetted, hogy bevett szokás nálatok, hogy csak szakkereskedéseken keresztül értékesítitek a termékeiteket és ennek betartására büszkék is vagytok! Ilyen vonatkozásban van különbség a cseh és a magyar piaci stratégiátokban? No, és értékelik ezt a kereskedők?

Szükségesnek találjuk, hogy minden érdeklődést, műszaki kérdést vagy megbízást korrektül kommunikáljunk. Partnernek lenni a kereskedelemben, ez számunkra a hosszú távú együttműködés és a piacon való érvényesülésünk szempontjából nagyon fontos. Ez az egyetlen stratégiánk és ez érvényes minden piacra. A cseh piacon bizonyos folyamatok gyorsabban zajlottak le, Magyarországon talán valamivel tovább tartott, de most már úgy érzem, hogy sok partnerünkkel, ügyfelünkkel és kereskedőnkkel Magyarországon olyan igazi szoros üzleti kapcsolatunk van, amely által a vevőinket sokkal gyorsabban tudjuk kiszolgálni.

Itt ki kell emelnem, hogy mennyire értékelem a munkatársaim alapos munkáját, mert a partnereink mindig számíthatnak az ő segítségükre és így ők egyértelműen részesei a sikerünknek.

Hogyan álltok a szakiskolák, egyetemek és a szakmai egyesületek támogatásával? Kerül ezekre is a büdzséből?

A Rems cég megalapítása óta támogatja az iskolákat, oktatási intézményeket és előadásokat, oktatásokat is nyújtunk a leendő ifjú szakembereknek. Tesszük mindezt azért is, mert az állandó szakemberhiány sajnos közismert a szakmánkban, ezért megpróbálunk aktívak lenni már a szakiskolákban, a gyakorlati életre való felkészítés során. Ez nem olcsó és sok időt is igényel a részünkről, de nagyon jó befektetés a jövőbe.

Kiállításokon gyakran találkozunk a nevetekkel, sorolhatnám az ISH-t, vagy a Mostra Convegno-t, de a nagyobb hazai bemutatókat is említhetném: Pollack Expo, Hungarotherm stb.. Megéri ezeken a megjelenés? Behozza az árát?

Néhány kiállításon a költségek valóban hatalmasak. De az ilyen vásárokon a részvétel, a jelenlét igazából presztízskérdés. Ugyanakkor elmondhatom, hogy a fejlesztéseinknek köszönhetően mi mindig tudunk valami újdonságot bemutatni és szeretjük is ezeket élőben megmutatni, szemléltetni. Ezért mi a jövőben is ott szeretnénk lenni ezeken a kiállításokon.

Egy gyakorlati kérdés: milyen évet zártatok és mire számítotok a következőkben?

Elégedettek vagyunk az utóbbi 2-3 év fejlődésével. Magyarországon a gazdaság számos területén pozitív irányú fejlődését tapasztaltunk mind a mi szakterületünkön, mind pedig az élet más területén, ezért jó, pozitív elvárásaink vannak a jövőre nézve is.

Szaklapunk szokásai szerint – kissé témát váltva –, kérdeznélek a magánéletedről. Hogyan él egy több országért is felelős vezető ember? (család, szabadidő eltöltése, hobbi stb.)

A feladataim miatt nagyon sokat vagyok úton. Jó lenne egy kicsivel több időt töltenem a családommal, vagy több időt szánni a hobbijaimnak, hiszen akkor többet tudnék foglalkozni a biciklizéssel, a rallyzással, vagy a túrázással, kirándulásokkal. De úgy érzem, hogy mindenekelőtt a családdal kellene többet lennem.

Szaklapunk oldalain keresztül lehetőség nyílik számodra, hogy üzenetet küldj az itteni kollégáid, a magyar szerszámpiac szereplői részére és esetleg a konkurenciának. Mit üzennél nekik?

Biztosan jót tenne az ügyfeleink, a képviselőink és a konkurenseink számára is, ha a vevők nem csak a vonzó árakat figyelnék, hanem a hosszú távú működőképességet, a minőséget és a fenntarthatóságot is szem előtt tartanák, nem is beszélve az ügyfélszolgálatról és a további segítségnyújtásról, amivel mi még hozzá tudunk járulni az ügyfeleink sikerességéhez. Remélem, hogy mindez hamarosan jelentősebb szempont lesz egy-egy termék kiválasztásánál. Mi erre készülünk, mivel „a Rems-nek jobbnak kell lenni”!

Zárszóul szívesen kérdeznélek a vágyaidról, jövőbeni elképzeléseidről. Miről álmodik a Rems cég egyik jelentős személyisége, a cseh-magyar piacokért felelős vezetője?

Azt kívánom, hogy a vevőinknek és a kollégáinknak továbbra is örömet és érdekességet jelentsenek a szerszámaink. Magamnak pedig azt kívánom, hogy a következő évben meg tudjak mászni az Alpokban egy 4000 m-es csúcsot.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam