belépés / regisztráció
2019. november 14. csütörtök
Aktuális lapszám

Az egész világ a piacunk

Ismét eltelt egy év és a Construma–Hungarotherm kiállítás forgatagában lehetőségem nyílt néhány kérdést feltenni Gerhard Glinzerer úrnak, a Herz cégcsoport tulajdonosának.

 

Ígéretéhez híven Ön csak akkor jön Budapestre, ha itt az üzletmenettel baj van. Remélem, a mostani látogatása is csak a hazai legnagyobb kiállításnak szól és elégedett a magyar leányvállalat működésével.

Igen, itt most kizárólag a vásárnak szól a látogatás, illetve annak, hogy ezen a kiállításon koncentráltan lehetőség nyílik arra, hogy minden kollégával, akik velünk dolgoznak, kezet rázzak. Erre az év során nincs lehetőség, mert a kollégák sokszor kiküldetésben úton vannak, egyéb elfoglaltságuknak tesznek eleget, ezért is remek alkalom erre ez a vásár. Természetesen érdekel az is, hogy éppen hol tart a szakma Magyarországon. De visszatérve az eredeti kérdésre, igen, elégedett vagyok a magyar leányvállalat működésével, bár egy üzletet mindig lehet jobban is csinálni, de alapjában véve nagyon elégedettek vagyunk, ezt le kell szögezni.

Mi történt a Herz birodalom háza tájékán a 2016-os évben? Ismét erősödött, gazdagodott a Herz Csoport?

Igen, ismét bővültünk. Polisztirol szigetelőanyagok gyártása területén Romániában három telephelyet is vettünk, Temesváron, Brassóban és Bukaresten. A szerelvénygyártás területén pedig végrehajtottunk egy belső beruházást és így a teljes forgalmunkat növelni tudtuk, de mivel az üzleti év 2017. március végéig tart nálunk, ezért pontosabb adatokat csak ezután tudunk mondani. Tehát úgy érzem, hogy a Herz ismét jól fejlődött, de gazdagabbak sajnos nem lettünk, mert az ipar, a kereskedelem nyomás alatt van, és mert a nyersanyagárak ismét növekedtek, a réz is, a cink is drágább lett.

Ha a cégcsoport eredményességét vizsgáljuk, túl vannak már a „3.000 dolgozó és 300 millió eurós bevétel” célkitűzésen?

Igen, úgy tervezzük, hogy ezt a 300 millió eurós bevételt ebben a gazdasági, üzleti évben elérjük. Az előző évben ezt még nem léptük túl, ahogy a dolgozóink létszámát sem, jelenleg még távol vagyunk a háromezres dolgozói létszámtól, de eleve nagyon nehéz munkatársakat fellelni: technikusokat, mérnököket szinte sehol sem lehet eleget találni, mindenhol hiány van.

De önök még mindig jobb helyzetben vannak, mint mi itt, Magyarországon. Innen minden mérnök és szakmunkás Ausztriába, Németországba akar menni dolgozni.

Ezt igazából nem is értem, ugyanis az adók nagyon magasak Ausztriában, a lakásárak, a megélhetés körülményei főleg Bécsben, de egész Ausztriában nagyon megdrágultak. Bár a bérek alapjában véve magasabbak, de a kötelező kiadások, ami az élethez kell, jóval magasabbak, mint Magyarországon, így ezeken felül már egy osztrák sem tud sokat megspórolni.

Az elmúlt évben azt említette, hogy a Hirsch Servo cég megvásárlásával igen elégedett, hiszen így 120 év után immár magyar gyártónak is tekintheti magát. Még mindig tartja ezt az álláspontot, vagy esetleg már elbizonytalanodott a vásárlást illetően?

Három gyárunk is van Magyarországon, ezért talán már magyar gyártónak mondhatjuk magunkat. Ez a három Nyíregyháza, Jászfényszaru és Sárvár és még mindig azt gondolom, hogy ez jó beruházás volt, mert stratégiailag is jól passzol a cégcsoporthoz ez a döntés. Az energia, energiahatékonyság témát így teljesen lefedtük, ugyanis az energiaellátás formája nálunk a kazán és a hőszivattyú, az energiaelosztás formája a szerelvényeink és a szabályozástechnikánk. Az energiamegtakarítás pedig az itt gyártott szigetelőanyagokon keresztül valósítható meg. Így teljes lett a kép. Ezért is vagyunk elégedettek ezzel a beruházással.

Azokat a termékeket, amelyeket Magyarországon állítunk elő, nagy részben Magyarországon is értékesítjük, de kis részben Ausztriába is szállítunk. Maga a szigetelőanyag polisztirol és EPP, így a termék 98%-ban levegőből áll, ezért azt nem igazán célszerű nagyobb távra szállítani, és mivel az export lehetőségeink behatároltak, ezért is van ennyi telephelyünk. Gondoljunk arra, hogy mi csomagolást gyártunk az elektronikai ipar (mosógépek, hűtőszekrények) számára, amivel a gyártó közelében kell lenni. Nem lehet 100 kilométeres távolságokra szállítani ezeket a termékeket, hanem úgymond a szomszéd telken kell a gyártást lefolytatni. De az már igaz, hogy a csomagolástechnikai termékeink, amelyeket az elektronikai ipar használ fel, végül 90%-ban, azaz döntő többségben elhagyják Magyarországot.

Úgy tudom, hogy a Kelet-Ázsia és az arab térség meghódítása jelenti önöknek manapság a fejlődés fő irányát. Hogyan állnak ezzel jelenleg?

Nemrégiben éppen részt vettünk egy vásáron Saigonban. Néhány kelet- ázsiai országban a szabályozástechnikánkkal – főleg a hűtés, klimatizálás területén – nagyon jó tárgyalási pozíciót tudtunk elérni. Ez igaz az arab országokra is, hiszen minden nagyobb arab piacon aktívak vagyunk és a célunk az, hogy ezeken a területen tovább bővüljünk. Azokat a termékeket, amelyekkel mi a fűtéssel kapcsolatosan rendelkezünk, fel lehet használni hideg vizes rendszerekhez is. Ez pedig azt jelenti számunkra, hogy az egész világ a piacunk.

Pár héttel ezelőtt a frankfurti ISH kiállításon találkoztunk, ahová a Herz több újdonságot is kivitt. Mondana ezekről valamit?

Az ISH-n leginkább a hűtéssel kapcsolatos termékeinket mutattuk be. Nagyon sok kicsi, ún. kombiszelepet és nagy strangszabályzókat állítottunk ki, amelyeket most itt, a budapesti Construmán is bemutatunk és ezeken kívül egy sor további praktikus megoldást is az érdeklődők elé tártunk. Nagyon elégedettek voltunk a vásárral Frankfurtban, mivel igen sok vevőt üdvözölhettünk a standunkon.

A magyar leányvállalat a Construmán már díjat is nyert egy termékével. Melyik is volt ez a termék?

Ezt a díjat egy olyan termékünk kapta, amelyik az energiahasznosítás területéről jött, ez pedig egy kondenzációs kazán, amely pellettel működik. A készülékünknél jelentősen növelni tudtuk a hatásfokot, és így egy nagyszerű megoldást fejlesztettünk ki, amely főleg Németországban nagyon népszerű. És talán azt lehet mondani, hogy ha egy termék Németországban nagyon népszerű, akkor az a megoldás műszakilag, a hatékonyság, gazdaságosság szempontjából egészen biztosan jól teljesít. Ez a pellettel működő kondenzációs kazánunk már a mának szól, hiszen bizonyos kibocsátási követelményeknek tökéletesen megfelel. Elmondhatjuk, hogy már sok ilyen termékünk működik, és nagyszerűen üzemelnek a piacon. Ez a termék tehát nem a korát előzi meg, nem a jövőről szól, hanem már jelenleg is, ténylegesen is használatban van sok háztartásban.

Az ISH szakmánk egyik legnagyobb kiállítása, itt mindenki megtapasztalhatja a jövő irányát. A látottak függvényében milyen tervekkel vágnak neki a 2017-es évnek?

Azt gondolom, hogy a jövőben még erőteljesebben kell fókuszálnunk az épületmenedzsment témakörére, vagyis az elektronika, szabályozástechnika, digitalizálás témában még erősebbnek kell lennünk. A biomassza kazánoknál már nyújtunk szabályozási megoldásokat, illetve a szerbiai leányvállalatunk, a Feniks, amelyet egy egyetemi professzor alapított és vezeti is a mai napig, erőteljesen foglalkozik software, hardware, kontroll megoldásokkal. Vagyis valamennyire már haladunk ezen az úton, de a jövő célkitűzése az, hogy az épületek még energiahatékonyabbak legyenek és a komfort igények is növekedjenek. Ezt az irányt látjuk a versenytársainknál is, akik szintén erősíteni kívánnak ezeken a területeken.

Ha már az ez évi tervekről beszélünk, szeretném megkérdezni, hogy ismét jól teleltek az enduro motorok? Kialakult már az útiterv és a meghívottak listája? Apropó! Nem veszélyesek ezek a túrák?

Már vannak érdeklődők, akik jelentkeztek is nálunk. A tavasz folyamán pedig „le is dolgozzuk” ezeket a listákat, azaz kirándulásokat, motortúrákat szervezünk. A pontos útvonalak még nem alakultak ki, de dolgozunk rajtuk. Nem, ezek a motorozások nem veszélyesek, mert ugyan többnyire erdei utakat választunk, de itt a lényeg nem a sebességen, hanem a látványon van.

Hogyan tudná az újságunk ezeknek a rendezvényeknek a sikerét elősegíteni?

Esetleg tudósíthatnának arról, hogy van ez a lehetőség a Herz cégnél. Keresünk is egy magyarul beszélő kollégát, aki részt venne egy ilyen motoros kiránduláson. És akkor csinálhatnánk egy közös túrát Magyarországon, vagy Horvátországban, esetleg Romániában, ami a résztvevőknek jobban tetszik. Mi szívesen állunk rendelkezésre, mindenre kaphatóak vagyunk.

Tudom, hogy a magánéletéről nem illik kérdezni, ezért ismét a paradicsompalántákra térnék ki. Érdeklik még a kollégákat a palánták? És ha igen, milyen állapotban vannak jelenleg? Ismét erős és jelentős termés várható?

Manapság elég kevés időm van velük foglalkozni, de március végén - április elején a növények már elérték a 6-7 cm-es magasságot, és most a melegebb időben egészen biztosan gyorsabb növekedésnek indulnak majd. A kollégákat érdeklik, és már most kérdezik, hogy mikor kapnak majd a paradicsomokból. Remélhetőleg gazdag lesz majd a termés is.

Melyek a rövid és hosszú távú tervei? Emléketetőül: tavaly azt állította, hogy a Herznek állandó mozgásban kell lennie a sikeresség érdekében. Egy másik célként azt jelölte meg, hogy a cégcsoportnak a korszerű megoldásaival, fejlesztéseivel a világ minden pontján jelen kell lennie! Sikerült ezt megvalósítani? És ez lesz a jövő terve is?

Ebben semmilyen változás nincs. Én azt a véleményt képviselem, hogy egy vállalkozásnak a mai gazdasági struktúrákban növekednie kell annak érdekében, hogy versenyképes legyen. Egy stagnálás azt jelentené, hogy a vállalkozásnak csökken a versenyképessége és végül eltűnik. Vagyis egyszerűen nincsen más választásunk, mint, hogy tovább növekedjünk, még több és jobb megoldást találjunk az ügyfeleinknek azért, hogy mint önálló vállalkozást ne nyeljen le minket egy külső, hatalmas cégcsoport. Vagyis tényleg egyetlen út létezik csak: növekedni, fejlődni kell, különben az ember lemarad!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam