belépés / regisztráció
2020. november 30. hétfő
Aktuális lapszám

Amíg valamit tehetek a szakmáért, a cégért, addig szeretnék aktív maradni

„Lassan törzsvendégnek számítasz nálunk és ennek nagyon örülök, mert közismert vagy a nyíltságodról, az őszinte véleményformálásodról és ez manapság nagyon tisztelendő tulajdonság”- fordulok beszélgető partneremhez Bárányos Lászlóhoz, a Rettig Hungary Kft. cégvezetőjéhez.

 

De kezdjük az elején, értékeljük a mögöttünk hagyott időszakot! Tehát, milyen évet zártatok?

A 2013-as év számunkra illeszkedett abba a trendbe, ami egyébként az épületgépész szakmát és magát az építőipart jellemzi. Pontosabban az építőiparnak a lakásépítési ágát, mert mint az köztudott, az építőipart két részre lehet bontani: az egyik a magas- és mélyépítés, út, vasút és infrastrukturális építések, amelyek, ha jól tudom 2013-ban egészen jól alakultak, míg a másik rész, a lakásépítések, amely az elmúlt 100 éves viszonylatban mélyponton volt. Ennek ellenére a piaci részesedésünket sikerült tartanunk a magyar radiátorpiacon. Ez azt jelentette, hogy valamelyest csökkent a forgalmunk 2012-höz képest, de a piac is szűkült.

Sok minden történt veletek 2013- ban. Beszámolnál ezekről az eseményekről?

2013 végén a Rettig ICC (RICC) vezetése úgy döntött, hogy egy országban, egy értékesítési csapat képviselje a csoport valamennyi brand-jét. Ennek megfelelően a Rettig Hungary- nél a Vogel und Noot magyarországi értékesítésével foglalkozó csapat 2014 január 1-jétől a Rettig másik nagy márkáját, a Purmo magyarországi képviseletét is ellátja. Ez egyébként plusz feladatot jelentett a számunkra, hiszen eddig ennek a márkának a képviseletét egy nagyon jól képzett és szorgalmasan dolgozó szakember végezte. Ez a változás egészen más feladatokat rótt ránk, mint amit eddig végeztünk. Arról nem is beszélve, hogy az első fázisban nehézségeket okozott nekünk az, hogy a kialakult helyzetet elfogadtassuk azokkal a partnerekkel, akik az egyik, vagy másik márkával foglalkoztak, hiszen nagyon nehéz a semlegesség és az objektivitás látszatát megtartani akkor, amikor egy konszernen belül két márkát kell hasonló érvanyagokkal ugyanazon a piacon képviselni. A nehézségeinket növelte az is, hogy mind a két márka, a Purmo és a Vogel und Noot is műszaki tartalmát, minőségét, technikai színvonalát tekintve azonos termék.

Tehát az elmúlt 4-5 hónap alapján sikeresnek tekintitek a Purmo termékek akvizícióját?

Itt nem akvizícióról volt szó, mert a Purmo eddig is a Rettighez tartozott, egyszerűen egy szervezeti átalakítás történt. A nehézséget nekünk itt az okozza, hogy ugyanazon értékesítési csapatnak kell mind a két márkát képviselnie. Ez hasonló egy olyan sakkjátszmához, amit az ember saját maga ellen vív.

Hazai termékforgalmazásról beszélgettünk, ha kicsit az országhatáron túl is nézünk, milyen tapasztalataitok vannak ezen a területen? Hiszen ti több országba is szállítotok, több lábon álltok.

Németországban változatlanul fejlődik az ingatlanpiac és nagyon jól alakulnak a számaink. A cseh piac szintén nagyon szépen magához tért egy rövid megbotlás után. Érdekes megtapasztalni azt, hogy 2013-ban az eddig mindig szépen fejlődő osztrák piac mintha megtorpant volna, de ezzel együtt az ottani piaci részesedésünk még mindig 60% körüli. Tehát úgy érzem, hogy a nyugat-európai piacok jelenleg nagyon jól alakulnak. A lengyel piacon is jelentős mértékű a lakásépítés és a felújítások mértéke. Szerintem a közép- és dél-európai országokban még mindig nem tudtunk kilábalni az építőipart sújtó krízisből. Itt gondolok egyébként a magyar, a román és a volt jugoszláv államokra.

A hazai nagy kiállításon, a Construmán nem vettetek részt. Ez anyagi okok miatt történt, vagy nem volt olyan új terméketek, amit érdemes lett volna a nagyközönség elé vinni?

Egyik sem játszott szerepet abban, hogy a Construmán nem állítottunk ki. Egyébként én úgy gondolom, hogy nem mi voltunk az egyetlenek a szakmából, akik nem vettek részt, sőt, ha jól tudom, akkor az épületgépész szakma két meghatározó cége állított csak ki (Wilo és Oventrop). Úgy gondolom ezért, hogy a mi területünk ebben az évben is szinte teljes egészében távol maradt a Construma kiállítástól. Nekem ezekkel a vásárokkal az a gondom, hogy olyan jellegű, hangulatú és sikerű és akkora szakmai érdeklődésre számot tartó kiállítások, mint amilyenek nagyon régen az Aquathermek voltak, vagy amikor külön rendezték meg a Hungarothermet, ilyen jellegű kiállítás ma, Magyarországon nincsen. Kétévente a Construmába integrálva ugyan megrendezik a Hungarothermet, de ennek a látogatottsága számunkra mindenképpen kétséges. Mi az erőinket ezek helyett a közvetlen találkozásokra fordítjuk és így tudjuk megszólítani a szakma szereplőit, a tervezőket, szerelőket. Roadshow keretében oktatásokat és különböző termékbemutatókat tartunk. Én jelenleg nem látok olyan meghatározó, országos léptékű épületgépész szakmai kiállítást, ahová jó szívvel mehetnénk kiállítani és ez független attól, hogy van, vagy nincs új termékünk, hiszen a régieknek is kell a reklám és a hírverés.

Ha új termékünk talán nincs is, de a cégünk portfóliójában szereplő egyéb termékek magyarországi értékesítését megpróbáljuk elkezdeni, ezek pedig az ún. lakásfelújításhoz kapcsolódó fűtőtestek, amelyek egyébként pontosan a régi öntöttvas és acéllemezes radiátorok csatlakozási méreteihez igazítottak, tehát nincs szükség semmilyen csőszerelésre ahhoz, hogy a korábbi, hosszú évekig jó szolgálatot tett, de esztétikailag nem igazán megfelelő hőleadókat egy korszerűbbre cseréljék ki. Ugyanígy, ebben az évben komoly hangsúlyt fektetünk a vertikális radiátoraink értékesítésére, hiszen a jelenlegi építkezési szokások alapján egyre kisebbek, rövidebbek a falfelületetek és egyre nagyobbak az üvegfelületek, így a fűtőtestek a vízszintes elhelyezéssel szemben egyre inkább függőleges irányt kapnak, ami nagyon érdekes belsőépítészeti lehetőségeket biztosít. Ezeknek az igényeknek próbálunk megfelelni, ugyanakkor a dizájnfűtőtest családunk is bővült újabb termékekkel, amelyekkel a jelenleg divatos „retro”, vagy nagyon extra, vagány megjelenést is ki tudjuk elégíteni.

A feléd irányuló szokásos kérdés: hogyan változott az hazai épületgépész piac erkölcsi állapota? Illetve mondanál esetleg néhány értékelő mondatot a szakmai szövetségek tevékenységéről?

A mi cégünk szerencsésnek mondhatja magát abban a tekintetben, hogy olyan partnerekkel dolgozunk, akiknél valóban a partnerség az egyik legfontosabb alappillére az együttműködésnek. Ezért nekünk nincsenek financiális problémáink a nagykereskedelmi partnereinkkel, ugyanakkor tisztában vagyok azzal, hogy a piacon még mindig nagyon sok olyan cég működik, amelyek egyik napról a másikra élnek, és talán nem is rosszindulatból, hanem inkább kényszerből, mert fizetési nehézségeik vannak, de ezzel a partnereiket, beszállítóikat, vevőiket is nehéz helyzetbe hozzák, és ez lavinaszerűen indíthat el nagyon rossz folyamatokat. Ez a fajta morális kérdés változatlanul fennáll, ebben nagy változás nem történt. Ugyanígy nem érzek nagyobb változást a szakmai érdekképviseleti szervek munkájában sem. Eddig is végezték a dolgukat, amiről van némi információnk. Ezzel együtt szerintem 2013-ban az új teljesítmény nyilatkozat törvényi életbelépésével kapcsolatban kicsit felélénkült a szakmai szövetségek tevékenysége, a MÉGSZ esetében is pl., ahol nagyon jó munkabizottság alakult, mert igyekeznek képviselni a gyártók érdekeit és próbálnak megfelelő információkat továbbítani a szakma szereplőinek, hogy a törvény idevonatkozó részeinek maximálisan megfeleljenek.

Egy kicsit más vizekre evezve: változások a családon belül? Maradtál büszke, kétszeres nagypapa, vagy esetleg már a harmadik érkezését várjátok? No, és verik-e még az unokák kalapáccsal a csöveket, ezzel is bizonyítván szakmai elkötelezettségüket?

Lehet, hogy ezt az interjúsorozatot hosszú távon be kellene fejezni, mert minden egyes interjúciklus alkalmával kapok egy új unokát. Úgyhogy most is büszkén jelenthetem, hogy június végén megszületik Dóri lányoméknál a harmadik unokám, aki ismét fiú lesz. Most már két fiú és egy lány lesz, akik majd karácsonykor körbeülik a fenyőfát és a családi vacsoraasztalt, és én már félek attól, hogy esetleg két év múlva megint miről fogok beszámolni. Ugyanakkor Dénes fiam részéről, aki a szakmában dolgozik, de nem Magyarországon, hanem Németországban, még van tartozás. Pedig erősen biztatom, hiszen a karácsonyi asztalnál van még hely.

A másik két unokám most már inkább egymást üti és nem a csövet, ezért úgy tűnik, pályaelhagyók lesznek.

Ha már a magánéletet érintjük, mindig is csodáltalak, hogy már nagyon sok év óta vállalod a családtól való távolélés súlyát és néha hátrányos következményeit. Nem gondoltál arra, hogy nyugdíjba menj és élvezd az életet, az unokáiddal töltött gyakoribb kapcsolatot?

A feleségemmel most már több mint 34 éve vagyunk házasok, ennek azért jó részét együtt töltöttük és ez most is így van. Ma Magyarországon nagyon sok ember él időközönként távol a családjától, ami végül is egy leküzdhető probléma. A nyugdíjjal kapcsolatban engem is foglalkoztat ez a kérdés, de amíg valamit tehetek a szakmáért, vagy a cégért, addig mindenképpen szeretnék még aktív maradni.

Zárszóul arra kérlek, fogalmazd meg a jövőbeli vágyaidat, terveidet a családdal, a munkahelyeddel kapcsolatosan!

Szeretném még aktív időszakomban megélni azt, hogy újra szállítási gondjaink legyenek, mert nem tudjuk a nagyszámú megrendelést időben teljesíteni.

A családdal kapcsolatban pedig elsősorban jó egészséget kívánnék és azt, hogy sokáig maradjunk együtt, illetve, hogy „flexibilisen” kezeljük a család létszámát, ami, bízom benne hosszútávon csak bővülni fog.

A kollegáimnak pedig azt kívánom, hogy legyen eredménye azoknak az erőfeszítéseknek, amelyeket az elmúlt időszakban végeztek, tehát learathassák végre a munkájuk gyümölcsét. A forgalom növekedjen és a szakmánk valahol az építőiparon és a gazdaságon belül is húzó ágazat legyen!

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam