belépés / regisztráció
2020. december 5. szombat
Aktuális lapszám

A nagy munkán túl vagyunk, a finomítások következnek

Utolsó beszélgetésünk alkalmával azt mondtad, hogy „az Uponor erejéhez és minőségéhez mérten Magyarországon még nincs abban a pozícióban, ahol lehetne”. – fordulok interjúalanyomhoz, Pölcz Csabához, az Uponor Épületgépészeti Kft. ügyvezető igazgatójához.

 

Nos, eltelt egy év - még mindig ez a véleményed, vagy már sikerült előre lépni?

A véleményem nem változott. De azért a pozíciónk sokat javult. Ez a harmadik évem az Uponornál, ma már értékesítés-központú a szervezet, ajánlataink 90%-a hat munkaórán belül elkészül, sokkal hatékonyabban, szervezettebben dolgozunk. Továbbra is azt vallom, hogy rengeteg lehetőség van az Uponorban és talán most már a külső környezet is segítségünkre lesz. Ha lesz komoly piaci fellendülés mi készen állunk, hogy éljünk a lehetőséggel. Büszke vagyok rá, hogy nőtt az Uponor termékek értékesítése minden partnerünknél, és hiszem, hogy ez még csak a kezdet. Lassú, de folyamatos felemelkedéssel számolok mind a piac, mind az Uponor esetében.

Ha már az emlékezés útját választottuk, beszélgettünk korábban az új tervezési részletességű katalógusotokról és az új ügyfélkövetési rendszeretekről, amelyek tavaly még a megvalósítás listáján szerepeltek nálad. Hogy álltok most ezekkel?

Mind a kettő nagyobb projekt lett, mint gondoltuk, de mindkettőt lezárjuk ebben az évben. Az egyiket gyakorlatilag már befejeztük, ez az ún. CRM, vagy ügyfélkezelő rendszer, aminek a segítségével a marketing tevékenységünket szeretnénk fejleszteni. A tervezési katalógusból már megjelent három kötet, további kettő pedig a hónap végén elkészül, igyekszünk az év végére - egyetlen fejezet kivételével - mindennel elkészülni. Az utolsó fejezet az első negyedévben fog elkészülni, mert jövőre egy fontos termék bevezetésére készülünk, és ez érinti ezt a fejezetet. Ez a termék meghatározó lesz az Uponor jövőjét illetően, ami egy márka életében sokszor csak 10 évente, vagy még ritkábban történik meg.

Az előző beszélgetéskor is egy-két új termékcsalád bevezetését említetted, amihez elég komoly reményeket fűztél. Mi valósult meg ezekből?

Folyamatosan fejlődik a Renovis gipszkarton felületfűtés/hűtés rendszerünk, a termék építészeti vonatkozása miatt a bevezetése eltért a szokványostól. Egy másik jelentősen növekedő üzletágunk a Minitech padlófűtési rendszer, aminek a segítségével nagyon kicsi rétegvastagsággal tudunk dolgozni felújítások esetén. Egyre jelentősebb a nagy átmérőjű RS alapvezeték rendszer-értékesítésünk is, ebben a termékcsoportban nagy potenciált látok a moduláris kialakítása miatt – kevés elemből, „Lego”-szerűen lehet vele dolgozni – és egészen 110 mm-ig alkalmazható. Összességében a jelenlegi – energiahatékonyságot szem előtt tartó – trendek az Uponor számára előnyt jelentenek, mind gyakrabban kerülnek felületfűtések, ill. hűtések mind már meglévő, mind új épületekbe.

Január 1-jétől megváltoztak az áraitok, 20%-os listaár csökkenést határoztatok el. Mennyiben segítette ez a forgalmatok növekedését? Bevált?

Ez egy jó kérdés! Mindenki más véleményen volt ezzel kapcsolatban. Valaki azt mondta, hogy butaság hozzányúlni, mert zavart fog okozni a piacon. Mások azt mondták, hogy ez jó gondolat, mert magasak a listaáraink. A valóság az, hogy semmilyen változást nem érzékeltünk a forgalomban a listaár csökkentése után. Viszont a jövőt tekintve, reményeink szerint az Európai Unió által támogatott munkáknál nagyobb eséllyel maradhatunk bent a pályázati versenyben egy alacsonyabb listaárral. Most kezdődik az új EU-s pályázati ciklus és reméljük, hogy ez az intézkedésünk meghozza a várt eredményt. Egyébként a listaár csökkentési koncepciót nagykereskedőinkkel, az ő egyetértésükkel dolgoztuk ki. Csak a számok változtak, a valóságos kondíciók nem. A stabil árpolitika minden piaci résztvevő számára fontos. Arra törekszünk, hogy mindenki számára elérhető és egyenletes legyen az Uponor árszínvonala, ezáltal minél többen hozzáférhessenek ehhez magas minőségű termékhez. Ezt a törekvésünket támasztja alá az is, hogy az elmúlt két évben csak egyszer emeltünk árat, és jelenleg sem tervezünk áremelést.

Az elmondottak alapján nem múlt el felettetek nyomtalanul a 2014. év. Megkérdezhetem, hogy milyen évet fogtok zárni és mire számítotok a következőkben?

Az Uponor túl van a trendfordulón. Szerény nyereséggel zárunk, a forgalmunk is növekedett, és a következő évben is hasonlóra számítok. Természetesen sok függ majd a gazdasági környezettől, de mi elsősorban magunkkal foglalkozunk és azokkal a lehetőségekkel dolgozunk, amelyek rendelkezésre állnak.

Mondanál néhány kiemelkedő projektet, amiben részt vettetek?

Nagyon fájó pontunk, hogy az igazán nagy projekteken az Uponor nem tud részt venni, mert a kialakult gazdasági helyzetben a kiemelt projekteknél az olcsó termékek a keresettek, kizárólag ez a legfontosabb szempont a kivitelezők számára. Gyakori az alulvállalt munka, szinte minden kivitelező olcsóbbításra törekszik, ez többnyire a minőség csökkenésével jár. Ha a tervben szereplő termékek árát szerepeltetnék a kivitelezők az ajánlataikban, akkor mindenki jobban járna, de nehezen lehetne munkát nyerni. Ha a terv alapján készülne el a kivitelezés, kevesebb lenne a hiba, magasabb minőségű rendszerek épülnének, és alacsonyabb lenne az épületek karbantartási költsége is. Jelenleg azonban még mindig van egy-egy mélyrepülő, aki tönkreteszi a piacot, és rontja a tisztességes ár-képzésű vállalkozók esélyeit. Az igazán nagy projektekbe tehát az Uponor nem tud beszállítani, szinte minden esetben kiváltásra kerül. Speciális technológiák esetén azonban az Uponor gyakori beszállító, sportpadló fűtések, labdarúgó pályafűtések, vagy jégpályahűtések esetén. Uponor rendszerrel készült a felcsúti labdarúgó pályafűtés, jelenleg készül a békéscsabai, de sportpadló fűtés valósult meg Debrecenben is. A geotermikus energiatermelés elosztásánál, ill. távvezetékeknél is jelen vagyunk, ez az üzletág fejlődik a legdinamikusabban. Hagyományosan erősek vagyunk szállodák esetén, mind felületfűtési mind hűtési rendszereinkkel. Ebben az évben több éves szünet után ismét bekerültek az étlapba a társasházak, de Uponor rendszerrel épült a Bosch új székháza is.

Ez évben is megkérdezem tőled, hogyan vélekedsz a hazai csőpiac helyzetéről? Létezik még az ún. PEX – többrétegű csövek versenye?

Magyarországon ezt nem nevezném versenynek, mert a többrétegű csövek uralják a piacot, elsősorban az áruk miatt. Biztonság szempontjából azok a rendszerek a legmegbízhatóbbak, ahol a fittingek és a csővezetékek egy szállítótól származnak. Nagyon sok a beszállító, kicsi különbségekkel, elsősorban a szolgáltatásban. A padlófűtés piacon viszont szerintem erősödik a PE-Xa csővezetékek előretörése, de a versenynek erős gátja az árkülönbség, és ez rányomja a bélyegét a piaci jelenlétre.

Több hazai kiállításon találkoztam kollégáiddal, olyan érzésem van, hogy ahol lehet, megmutatjátok a termékeiteket. Sőt a nevesebb oktatási intézmények támogatásában is élen jártok. Folytatódik ez 2015. évben is?

Mindenképpen. Az új generáció nagyon fontos az Uponor számára. A fiatalok a jövő képviselői, rájuk kell építeni a márkát és fontos, hogy már a diplomamunkát is Uponor rendszerből, vagy a felhasználásával tudják elkészíteni. A szakmunkás képzés támogatására is nagy hangsúlyt fektetünk. Ott vagyunk az órákon, segítünk a versenyek támogatásában, központunk is gyakran helyszíne a gyakorlati képzéseknek. Fokozottan vagyunk jelen a szerelők és a tervezők felnőtt oktatásában is, mind a nagykereskedők, mind egyéb szervezésben, de Uponor színekben is szervezünk képzéseket. A díjköteles kiállításokon a szerény marketing költségvetés miatt nem tudunk részt venni, de szívesen megyünk, ha a kiállítás díjmentes és szakmai tudásunkkal segíteni tudjuk a látogatókat.

A következő év a kiállítások szempontjából igen zsúfolt lesz: kezdődik a pécsi kiállítással, lesz ISH Frankfurtban, amelyet a hazai legnagyobb épületgépész seregszemle a Construma – Hungarotherm követ. Döntöttetek már, hogy hol lesztek jelen?

A korábbi stratégiánk nem változik. Az országos kiállításokon az Uponor továbbra sem vesz részt. Elsősorban a nagykereskedőkön keresztüli kommunikációra összpontosítunk, az általuk szervezett rendezvényeket támogatjuk. Az Uponor – mint minden évben – meghatározó kiállítója lesz a 2015- ös ISH vásárnak, itt kerülnek bemutatásra az újdonságok.

Szívesen kérdeznélek a családodnál történt változásokról. Működik még a cserediák akció? Utaznak még a lányaid külföldre? Hogyan töltitek az esetleges közös szabadidőtöket?

Most augusztusban tért haza a német cserediákunk, akivel nagyon jó kapcsolat alakult ki. Kinga lányom tavasszal két hónapot fog Németországban iskolába járni, hogy a nyelvet gyakorolja. Petra lányom a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatója. Nagyon szereti a nyelveket, úgy tervezi, hogy mire elvégzi az egyetemet akár öt nyelven is beszélni fog. Különösen a norvég nyelvismerete jelent helyzeti előnyt számára a speciális diákmunkák esetében, valószínűleg mire befejezi az iskolát, megfelelő munkatapasztalattal is rendelkezni fog. A közös szabadidőtöltés egyre ritkább, a gyerekeknek már gyakran van saját programjuk, de azért a téli síelés és a nyári nyaralás még együtt történik, szerencsések vagyunk. Én ebben az évben egy „vezetői döntéshozatali coaching” programon vettem részt, ahol nemsokára záróvizsgázni fogok, a héten kellett leadnom a záródolgozatomat. Nagyon sokat tanultam önismeretből, kommunikációból és pszichológiából is.

Zárszóul – kicsit azért is, hogy jövőre számon kérhesselek –, ismét kérdeznélek a terveidről, kitűzött céljaidról.

Korábban mindig nagy horderejű terveket említettem, ez mostanra megváltozott. A tervek nagy részben megvalósultak, finomításokra, figyelemre, fenntartásukra van szükség. Egy kiváló csapattal dolgozom - ezúton is köszönöm a kiváló munkájukat és a támogatásukat –, rendkívül jó környezetben, eredményesen. Abban a kényelmes helyzetben vagyok, hogy a következő évektől „csak” azt várom, hogy az elvetett magok beérjenek. A családi céljaink változatlanok, folyamatos összhangra törekszünk a munka, a sport és a család között. Mostanában több közös programot szervezünk a feleségemmel, ezek közé tartozik, hogy beiratkoztunk egy tánciskolába, de gyakrabban utazunk is kettesben.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam