belépés / regisztráció
2020. december 2. szerda
Aktuális lapszám

A munkát mindig el kell végezni, mert annál jobb referencia nincs!

A CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft. manapság az egyik legjobban csengő név az épületgépész piacon, talán ezért is volt meglepő, hogy nem is olyan régen változás történt az ügyvezetői székben. A CLH Tervezői Szimpóziumon általánosságban azt mondtad, hogy mindez azért történt, mert a cég piaci jelenlétét a tulajdonosi kör markánsabbá szeretné tenni. Nos, mi eddig is úgy éreztük, hogy igen előkelő helyen van a cég, fordulok Nemes Lajoshoz, az új ügyvezető igazgatóhoz.

 

Úgy érzem, hogy hirtelen „robbantál” be az épületgépész piac jelentős szereppel felruházott vezetői közé. Ki is az a Nemes Lajos?

Épületgépész mérnök vagyok, 1986-ban végeztem és az életem folyamán számos vezetői beosztást töltöttem be különböző cégeknél, de mindenekelőtt a saját vállalkozásomnál. Általánosságban azonban elmondható, hogy mindig is generál projekteknél voltam megtalálható. Sok szép, nagy munka kötődik ahhoz a csapathoz, akikkel részt vettem a munkákban, ezekre büszke is vagyok és remélem, hogy a CLH-n belül is hasonló élményekkel gazdagodhatok a jövőben.

„A CLH Kft. üzleti célja, hogy eredményes működéssel a piacon rangos szerepet töltsön be”, olvasható a honlapotokon. Gondolom, ez a törekvés nem változik, sőt, még növelni is szeretnétek a piaci részvételt. Hogyan lehet ezt rövidtávon elérni?

Nehezen. Ez a nagy változás, ami bekövetkezett a CLH életében, szemléletváltozást is hozott és talán ez is a lényege ennek az egésznek. A CLH eddig is meghatározó szerepet töltött be az épületgépész szakterületen, ezért inkább a hangsúlyok azok, amelyek változni fognak. A jövőben több fontos része is lesz a társaságnak. Az egyik nagyon hangsúlyos terület lesz a generál gépész kivitelezői oldal. A CLH-nak megvannak az adottságai ehhez, de lesz egy sokkal intenzívebb kereskedelmünk, hozzá kapcsolódó korszerűbb és megfelelőbb logisztikai háttérrel. Egy olyan üzletkötői hálózatot építünk ki, amelyik sokkal intenzívebben fogja a tervezőket kiszolgálni. Úgy gondolom, hogy mi akkor tudunk a kereskedelemben meghatározó szerephez jutni, ha olyan szolgáltatási csomagot leszünk képesek kiajánlani a tervezőknek, amely nem csak egy termék, hanem pl. egy adott épületgépészeti probléma megoldására nyújt lehetőséget. A másik nagyon hangsúlyos ág lesz a gyártás. Nagy reményekkel állok e kihívás elé, mert aki ma gyártási tevékenységet felvállal, annak megszállottnak kell lennie. Óriási kockázattal jár, mert a terméknek, amelyet gyártunk, bombabiztosnak, eladhatónak kell lennie. De optimista vagyok, mert pontosan ismerem a gyártással foglalkozó szakgárdát, ami garancia arra, hogy az általunk gyártott termék, amit sokkal nagyobb tempóban és lendülettel állítunk elő a jövőben, biztos alapokon áll és maximálisan versenyképes a konkurencia által forgalmazott termékekkel szemben. Elsősorban a hazai piacon szeretnénk nagyon gyorsan megerősödni, de nem titkolt célunk az export sem. Most még nyilván fejlesztési fázisban vagyunk, ezért egyelőre még nem árulhatok el róla semmit, de azt gondolom, hogy igencsak versenyképes.

A gyártás jelentős kockázatot és költséget jelent. Miért vagy mégis ezen a területen bizakodó?

A CLH egy nagyvállalat és nem csak egy „szakmai tudásközpont” abból a szempontból, hogy egy ilyen gyártási tevékenységet tud végezni, de kiválóak voltak azok a feltételek is, amelyek miatt pályázati oldalon sikerült forrást találni, amivel ezt el lehetett indítani. És ne felejtsük el azt a fontos tényt sem, hogy ez munkahelyteremtés is, ami nem utolsó szempont ma Magyarországon. Jelen pillanatban olyan évi 800 millió forintos kapacitással rendelkezik a gyárunk Csongrádon, vadonatúj csarnokban, európai minőségben, kulturált körülmények között. De nem árulok el azzal sem titkot, hogy ennek a többszörösére akarjuk növelni a gyártási kapacitást. Szeretnénk egy nagyon jelentős gyártósor-fejlesztést végrehajtani, ami majd nyilván a kapacitás bővítését eredményezi. Óriási léptékben haladunk a minőségbiztosítás mezsgyéjén is, mert ma csak a minőségi terméket lehet eladni a piacon. És mindezt úgy kell megtennünk, hogy az ároldalon elfogadhatóak maradjunk. Ebben nagyon jók a kilátásaink, mert a magyar munkaerő versenyképes tud lenni Európában. Szakmai téren pedig el lehet mondani, hogy Csongrádon hagyománya van az ilyen típusú fejlesztéseknek. Ebből a szempontból én abszolút optimista vagyok. Ami pedig magát a termékfejlesztést illeti, szerintem Prokop Miklós és csapata a legjobb szakmai gárda, akiknél versenyképesebb stáb ma nincs a piacon.

Prémium kategóriás termékeket említettél a tervezői szimpóziumon, mert úgy véled, hogy a jövőben erre nagyobb igény lesz.

Mint mindenkinek, nekem is vannak olyan elképzeléseim, amelyek jelenleg még csak vágyak, de van bennük realitás. A prémium kategória mindig olyan kérdéskör, ami sohasem a tömeget jelenti, hanem csak egy szűk szegmensről szól. A szolgáltatások mentén ezt úgy szokták megfogalmazni, hogy „ahol a pénz, ott a luxus, mert a luxus feltétele a pénz”. Valahogy én is úgy vagyok a prémium kategóriával, hogy vannak olyan feladatok, funkciók, ahol a műszaki biztonság minden körülmények között elvárt. Itt a biztonság sokkal magasabb színvonalon van jelen. Én ezt hívom prémium kategóriának, azért mert ezeknek a feltételeknek van egy igen komoly ellenoldala, ez pedig a termékek ára. Ma a beruházók, a tervezők sajnos sok esetben arra vannak kényszerítve, hogy a gyengébb műszaki tartalom felé irányítsák a gondolataikat. Természetesen nem akarok senkit sem leminősíteni ezzel, hiszen mi is forgalmazunk gyengébb minőségű termékkört, mert a kereskedelemnek két tényezőnek kell megfelelnie, a volumennek és az árnak, hiszen ebből van a forgalom. De a prémium kategória olyan kihívás a CLH-nál, ami presztízs értékű és azért kell ilyet forgalmazni, ezzel foglalkozni, mert létezik ma már Magyarországon is az a megrendelői kör, amelyik ezt igényli.

Sok érvet felsoroltál az új, prémium kategóriás termékek gyártása mellett, de azokat be is kell építeni, üzemeltetni, szerviz és karbantartási munkákat végezni. Milyen változásokat terveztek ezeken a területeken?

A CLH jelenleg a Hűtés és Klímatechnikai Kft.-ből, a Klímaszervíz Kft.-ből és az Aeroprodukt Zrt.-ből áll. Ez egy cégcsoport és ez is mutatja, hogy mi komplex szolgáltatást tudunk nyújtani a piacon. A prémium kategóriás termékek beépítése, kivitelezése nem jelent többlet terhet a CLH-nak, hiszen saját kivitelező gárdánk, szerelő brigádjaink vannak és alkalmasak arra, hogy ezt a feladatot elvégezzék. A szervizünk pedig szerintem már ma is prémiumkategóriás, tehát a minőségi termékek karbantartása nem okoz náluk problémát, de abból a szempontból azért szeretnénk tovább fejleszteni, átalakítani, hogy a jelenlegi, hagyományos területek mellett az épületgépészet többi ágában is sikerrel tevékenykedjen. Ezt is egy új kitörési pontnak látom.

Az elmondottak alapján máris kirajzolódik előttem egy hatalmas, több lábon álló nagyvállalat, amelyik jelenleg főleg a hazai piacra termel, de vajon ennek a felvevőképessége elegendő-e ezekhez a nagy ívű tervekhez?

Mostanság van egy pici visszaesés az építőipari volumenben, de ha úgy tetszik, ezt az időt mi úgy használjuk ki, hogy újra formáljuk magunkat és szervezeti átalakításokat hajtunk végre. Miután a szimpóziumon kb. 130 tervező vett részt és nem nagyon tudok Magyarországon hasonló eseményről, ahol sikerült ennyi szakembert összeültetni és szakmai kérdésekben konzultációt folytatni, ezért mi ezt a rendezvényt továbbra is folytatni fogjuk. Egy ilyen találkozó nyilván egyfajta szakmai információáramlást is biztosít a felek között arról, hogy jelen pillanatban mi készül a tervező asztalokon. Erre alapozom az optimizmusomat, mert látom, hogy gőzerővel folynak a munkák a tervező irodákban és egyszer ennek a folyamatnak vége lesz és kezdődik a kivitelezés, a megvalósítás. Az a mennyiségű munka, amiről mi itt információt kaptunk mutatja, hogy lesz projekt, és inkább azon kell majd elgondolkodni, hogy lesz-e megfelelő kapacitás arra, hogy ezeket a feladatokat el is lehessen végezni. Itt felmerül a kérdés, hogy miként áll Magyarországon a szakmunkás helyzet? A CLH vonatkozásában elmondhatom, hogy a fizikai állomány adott, óvjuk-védjük, sőt, ha lehet, akkor fejlesztjük is. Mi ezzel a megerősödött CLH-val, illetve az új üzletpolitikánkkal, az összes partnerünkkel stratégiai megállapodásokat akarunk kötni, éppen azért, hogy, amit elvállalunk, azt biztosan meg is tudjuk csinálni időben és abban a minőségben, amilyet elvárnak tőlünk.

Rólad, mint magánemberről szinte semmit sem tudunk. Beavatnál bennünket a privát életedbe? Mit csinál egy nagyvállalat első számú vezetője a szabad idejében?

Semmit, mert az nincs. 1984 óta vagyok házas, két nagyfiúnk van, a nagyobbik a szállodaiparban dolgozik, a kisebbik pedig jövőre fog érettségizni. A feleségem a saját vállalkozásunkat irányítja. Amikor szabadidőnk adódik, akkor egyetlen hobbinknak hódolunk: az utazásnak. Legutoljára Horvátországban voltunk, előtte pedig Amerikában. Az embernek mindig vannak vágyai, álmai és igyekszik is ezeket megvalósítani. Én azok közé a szerencsések közé tartozom, akiknek már sikerült is egy-két ilyen vágyat teljesíteniük. Remélem, ez a jövőben is folytatódni fog.

Zárszóul kérdeznélek a rövid és hosszabb távú terveidről a családod és a munkahelyed vonatkozásában is.

A család nagyon fontos, mert ha megfelelő a háttér, akkor ez garancia is arra, hogy az ember jól tudja végezni a munkáját. A munkahellyel kapcsolatban: én egy csapatjátékos vagyok, mindig csapatot építek. Ezek az alapok megvannak a CLH-nál is, egy kicsit másképp, egy kicsit más szempontból alakítom ki ezeket, de csapatot építek és ebből lesz a család. Hiszem és vallom, hogy a CLH egy nagy család, ahol nagyon bízom benne, hogy mindenki jól érzi magát, megtalálja a megfelelő helyét, szeretni fogja azt a munkát, amit végez, mert ha ez így lesz, akkor sikeresek lesznek, velük együtt a CLH is, és én is.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam