belépés / regisztráció
2020. november 30. hétfő
Aktuális lapszám

A jövőben is egy sikeres vállalatot szeretnék irányítani

„Az előző találkozásunk idején vezette be a kormány a palackos gáz árának hatósági szabályozását, ami érzékenyen érintett benneteket, mivel az egyik fő terméketek nyereségtartalmának csökkenését eredményezte.” – kezdem a beszélgetést egy kellemetlen témával Szirmai Zoltánnal, a Prímagáz Zrt. vezérigazgatójával.

 

Tudtátok-e a válság káros következményeivel megtetézett szabályozás hatásait valamely más stratégiával, esetleg új termékkel kompenzálni?

Igyekeztünk, hiszen továbbra is az a szándékunk, hogy a Prímagáz a lehetőségek határain belül jó vállalat maradjon. Mi egy holland tulajdonú cégcsoport tagja vagyunk, már sok mindent láttak, hallottak a cégcsoport vezetői. A hatósági árszabályozás nálunk létező formája nagyjából egyedi, Európában Belgiumban van még valamelyest hasonló rendszer, de ott azért más a struktúrája. Magyarországon egy adott szinthez képest rögzítettek egy maximum árat, Belgiumban pedig egy mozgó árszabályozás van, ami egyebek mellett figyelembe veszi a beszerzési árak változásait is. Nálunk adódhat olyan helyzet, hogy veszteségessé válik ez a tevékenység, ezt most télen meg is tapasztaltuk, mert nagyon magasra emelkedtek a beszerzési árak. Nekünk alapvető kötelezettségünk, hogy olyan konstrukciókat találjunk ki, amelyek megfelelnek a törvényi előírásoknak (ebben nincsen vita, mi mindig betartjuk az előírásokat), de lehetővé teszik a továbbműködést is. Ha ez a törvény, akkor ezt tartjuk be. Változatlanul komoly gondot jelent viszont az a hátrány, amit azokkal szemben szenvedünk el, akik nem vesznek minden törvényt ilyen szigorúan. Én tudom, hogy Magyarországon ez nem egyedi panasz, nagyon sok területről lehet visszaélésekről hallani, különösen, amikor sikeresen lép fel pl. az áfatörvényt szegők ellen a NAV. A PB Gázipari Egyesület kezdeményezésére történtek azért már jogszabályi változások is, pl. a jövedéki törvény szigorításában. Kiterjesztették a jövedéki törvény hatályát a háztartási méretű palackokra is – reményem szerint ennek lesz is eredménye.

A rezsicsökkentés a palackos területet érinti a leginkább. Tavaly, amikor beszélgettünk, még nem tudtuk, hogyan fog mindez megvalósulni. Most már tudjuk, hogy a rezsicsökkentés nem csak a lakossági felhasználást érinti, hanem az összes 11.5 kgos eladást, azaz a palackos értékesítés kb. 75%-át, direkt vagy indirekt módon.

Vezettünk be új termékeket is, de ezeknek idő kell, hogy beérjenek, illetve nem tudnak mindenért kompenzálni. Konkrét példa: nemrégiben megjelentünk a piacon egy olyan termékkel, aminek az a márkaneve, hogy Propán Plusz és ez egy adalékanyagot tartalmazó propángáz, ami a fémvágásokhoz használható. Egy olyan termék, ami jelentős érdeklődést váltott ki a piacon és csak mi rendelkezünk ilyennel. Ez egy remek termék a szakemberek számára, de a lakosság nyilván nem fog vágógázt használni.

Ha egy cégnél a nyereségtartalom mértékét erőszakkal csökkentik, az nem túl biztató jövőképet sugall. Ezért csak félve kérdezem, hogy milyen évet zártatok?

Nem olyat, mint amit az éves tervben vállaltunk. Mert, amikor azt terveztük, akkor ezekre az intézkedésekre nem számítottunk és talán optimistábbak voltunk a tekintetben is, hogy hamarabb jön el a gazdasági fellendülés. Nem volt rossz év persze ahhoz képest, hogy milyen kedvezőtlenül változtak számunkra a körülmények, de nyilván nem is tudtunk mindent kihasználni. Közepes évet zártunk. És ezt nem úgy értem, mint a viccben, hogy rosszabb volt, mint a tavalyi, de jobb, mint a jövő év lesz. Bár ez igaz lehet most, hiszen ez a 2014-es év lesz igazán nehéz számunkra, mert tavaly július 1-je óta érvényes a rezsicsökkentés, tehát a 2013-as első félév még a régi feltételrendszer szerint zajlott.

Már korábban is kísérleteztetek a szolár technológia bevezetésével, sőt annak webshop értékesítésével is. Milyen eredményekről tudsz nekünk beszámolni?

Az biztos, hogy olyan pályára merészkedtünk, ahol tapasztalatunk eddig nem volt. Ami nagy előnyünk a PB-ben, hogy ott mi vagyunk a legnagyobbak és ennek megfelelő a szakmai tudásunk, az itt nincs meg, mert itt mi vagyunk az újak, a kezdők, úgyhogy értek minket kellemetlen meglepetések is. A jövőben újra kell gondolnunk sok mindent. Nem szabad mindent azonnal megvalósítanunk, hanem szelektálni kell és az a terület, amit végül választunk, ott nagyon jól fel kell készülni arra, hogy egy potenciális vevő minden kérdésére válaszolni tudjunk. De nem hagyjuk félbe a webshop projektünket, már tapasztalatot szereztünk, és mivel sikeresek szeretnénk lenni, folytatjuk, de másképp.

A nagy hazai kiállításokon tudatosan nem vettetek részt, az így „megspórolt” összegeket szakmai rendezvények költségeire fordítjátok, azért, hogy a partnereiteket még jobban magatokhoz kössétek? Vagy ezek az összegek is a kiesett nyereségtartalom pótlását szolgálják? Van helye a megspórolt pénznek?

Azért nem vettünk részt itthon nagy kiállításokon, mert az erre fordítható keret a költségcsökkentésünk áldozata lett. Vannak az ún. muszáj kiadások és van, amire jó lenne, ha lehetne költeni. Vannak az adók, vannak a kötelezően befizetendő tételek, a hazai kiállításokon pedig jó, ha az ember részt tud venni, de amikor ezt nem engedheti meg magának egy cég, akkor nem lehet mit csinálni. Muszáj volt vágnunk bizonyos költségekből.

Volt-e valamely olyan változás az elmúlt évben a cégnél, amiről be tudsz, vagy be szeretnél számolni a szaklapunk oldalain?

A tevékenységünk diverzifikálása, vagyis, hogy már nem csak gázt próbálunk árulni, hanem megpróbálunk több lábon állni. Belevágtunk a már említett webshop felépítésébe, ami persze szintén nem ment olyan simán, mint ahogy mi azt álmainkban elképzeltük. Mindez nem vette el a kedvünket és ugyan némi késéssel, de végül decemberben elkezdte a működését ez a szolgáltatásunk és most már látjuk annak a jeleit is, hogy ez tud úgy növekedni, hogy mérhető hozzájárulás lesz a bevételeinkhez. Ez még kísérleti szakaszban van, de éppen az áprilisi eredmények már biztatóak voltak a növekedést illetően. Tudom, hogy a kicsit sokkal könnyebb növelni, mint a számottevőt, de szeretnénk remélni, hogy ez folytatódik és jó irány lesz. Az a szerencsénk, hogy az ilyen típusú kísérletezés egyáltalán nem idegen az anyacégünktől. A csoporthoz tartozás előnye, hogy nem nekünk kell kitalálnunk mindent, hanem meg kell nézni, hogy milyen ötletek vannak a cégcsoporton belül és mi az, ami működni tudna Magyarországon is. Bár ez a webshop eléggé egyedi, mert úgy tudom, hogy más testvérvállalatnál ekkora figyelmet, mint nálunk, nem kapott. Most már csak az kellene, hogy sikeres is legyen.

És, ha a kérdést a magánéleted vonatkozásában ismételném meg? Tudom, erről nem szívesen beszélsz, de ez is az élet történéseihez tartozik és olvasóink szívesen veszik!

Köszönöm szépen, jól vagyunk. Minden változatlan. Igyekszem jól tartani magam. A baráti körünkkel még mindig összejárunk, együtt sportolunk és a szokásos nyári biciklitúrák is megvoltak. De kár lenne tagadni, hogy öregszünk, most már a nyugdíjasok dominálnak a társaságban.

Tehát a magánéletben nagyon jól vagyok, a vállalati életben pedig mostanság sok a fejtörés, de nem vesztettük el az optimizmusunkat.

Az előző alkalommal a „mit szeretnél elérni a közeljövőben” kérdésemre azt válaszoltad, hogy:
a.) egyenlő versenyfeltételekért küzdötök,
b.) a változó körülményekhez történő alkalmazkodás szükségességét,
c.) a jó munkahely megőrzését és
d.) a vevőszolgálat újraszervezését említetted.
Megkérdezhetem, hogy mi valósult meg ezekből a tervekből?

Messze nem valósult meg minden. Az első részről már beszéltünk, ez a fajta tevékenység ritkán vezet gyors sikerre. Van bizonyos átrendeződés a magyarországi piacon, a határon átnyúló tevékenységek most másképp jelennek meg, a hozzájuk kötődő furcsaságok most másképp találhatók meg a magyar piacon és csak remélni tudom, hogy amit a jövedéki törvény változásával kapcsolatban említettem, az inkább előbb, mint utóbb komoly eredményre vezet. Azt örömmel lehet megállapítani, hogy a hatóságok vették a jelzést és partnernek tekintik az egyesületet, mert akik ott vannak, azok igyekeznek a jogkövető magatartással életben maradni, tehát ez egy pici siker. E téren már valami fényt is látok az alagút végén.

A jó munkahelyi légkörön mindennap dolgozni kell. Nincs olyan, hogy elértem és hátradőlök. És éppen az ilyen az időkben, mint a mostani, amikor kevésbé sikeres a gazdálkodásunk a korábbiakhoz képest, ezt azért nehezen vesszük. Ilyenkor nagyobb a feszültség az emberekben, ez is tehát kiemelt feladat maradt.

A vevőközpontúság olyan mértékben magától értendő, hogy nem is szabadna megemlíteni. De azért az ember kap néha olyan leveleket, amelyeken elgondolkodik, hogy miként fordulhat elő, hogy ilyen hibákat elkövetünk és akkor újult erővel kell próbálkozni. A kollégák is értik ezt, ezeket a hibákat nem szándékosan követjük el, hanem ezért, mert emberek vagyunk, és néha hibázunk, de ezek arányát le kell szorítanunk.

A változó körülményekkel kapcsolatban pedig már említettem, hogy mi minden esetben tartjuk magunkat az előírásokhoz és azon belül kell megpróbálni új területeket feltárni, erre jó forrás a vállalatcsoport.

Ha most ismét az álmaidról kérdeznélek, mit sorolnál fel?

Alapvetően nem változott semmi, mert most is egy sikeres vállalatot szeretnék irányítani, de hogy ma, Magyarországon mit tekintünk sikeres vállalatnak, az változott. Az egyik legfontosabb, hogy az adott keretek között próbáljunk meg jól működni, mindenképpen nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vevőigények pontos és jó minőségű kielégítésére. A másik irányban pedig a tulajdonossal kell tudni elfogadtatni azt, hogy miért és hogyan változott meg a működésünk. Ez nem könnyű, de eddig még ez is sikeresen zajlott. Ezért nagyon jó, hogy ilyen sokszínű ez a társaság, ahova mi tartozunk, mert új probléma nincs, valami hasonlót már megtapasztaltunk a világban, a fennállásunk elmúlt 100 évében.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam