belépés / regisztráció
2020. december 2. szerda
Aktuális lapszám

A jó vezetőnek iránymutatónak és támogatónak kell lenni

„Sok-sok éve az Ariston cég alkalmazásában dolgozol, de Magyarországért is felelős állásba, csak 2012. év januárja óta kerültél. Először az egy éve megnyitott oktatótermetek avatásán találkoztunk és azóta gondolkodom azon, hogy interjút kéne készítenünk, melyet most sikerült is megszerveznünk” – kezdem a beszélgetést Grzegorz Wojcikkal az Ariston Thermo Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával.

 

Kezdjük az elején, mikor és hogyan kerültél kapcsolatba az Ariston céggel?

Több kiállítást is meglátogattam Olaszországban, ahol találkoztam az Ariston céggel. Amikor irodát nyitottak Krakkóban, a szülővárosomban, megpályáztam náluk egy állást, amit meg is kaptam és így 1997-ben kezdtem a pályafutásomat náluk. A kezdetekben, Lengyelországban és a Balti államokban dolgoztam, a magyar piacért csak később lettem felelős.

Miért vállaltad el a magyar kft. ügyvezetői pozícióját? Amikor igent mondtál ismerted már a hazai cég működését? Volt már korábbi kapcsolatod is vele?

Nem voltam kapcsolatban a magyarországi leányvállalattal korábban, de az, hogy elvállaltam a cég ügyvezetői posztját, nagyon jó döntésnek bizonyult. Több tényező is motivált; egy új kultúra, új piac megismerése, valamint a munka egy új országban.

Amikor ügyvezető lettél ide is költöztél a családoddal? Hogyan fogadtak az itt lévő kollegák?

Igen, Magyarországra költöztem a családommal: feleségemmel és három gyermekemmel. Az új kollégáim nagyon kedvesen fogadtak, támogatásukról és segítségükről biztosítottak, ami igaznak is bizonyult, mert sok szorgalmas, kellemes munkaerőt kaptam. Mindenképpen jó emlékként gondolok vissza azokra az évekre.

Milyen intézkedéseket hoztál kinevezésedet követően? Egyedül döntöttél, vagy kikérted a magyar kollegák véleményét is?

Korábbi, ukrajnai élményeimmel összehasonlítva, Magyarország egy könnyű átállást jelentett. Nagyon hasznos tanácsokat kaptam a kollégáimtól, és a döntések előtt mindig velük egyeztettem.

Milyen vezetési módszerek követője vagy? Kemény, akaratos stílust képviselsz, vagy inkább a közakaratot, a megegyezést tartod fontosabbnak?

Úgy gondolom, a jelen időszak a vezetői stílusok kombinációját követeli meg. Nehéz lenne egy stílust követni, mert különböző helyzetek, különböző vezetői modellt és nagyfokú alkalmazkodást igényelnek. Kulcsfontosságú azonban a motivált, jó képességű munkatársak megléte. Iránymutatónak, vezetőnek és támogatónak kell lenni, emellett nagyon fontos a kommunikáció és a visszajelzés. Ha ezeket a szabályokat betartjuk, hatékony munkát tudunk végezni.

Kissé szerencsétlen időszakban fogadtad el a vezetői felkérést, hiszen ez időben még a pénzügyi és gazdasági válság erősen éreztette a hatását. Milyen feladatokkal bíztak meg kinevezésedkor és milyen intézkedéseket tettetek a válság következményeinek csökkentésére?

Magyarországot is érintette a pénzügyi világválság, de szerencsére, itt a „válság” kifejezés kicsit eltúlzott. Véleményem szerint inkább a „stagnálás” lenne a megfelelő szó, amiben az ország szinte minden üzletága érintve volt valamilyen mértékben. Az Ariston vállalatnál mi arra törekedtünk, hogy csökkentsük ennek a „stagnálásnak” a hatását hosszú távú stratégiák alkalmazásával. Ebbe beletartozik az ésszerű kereskedelmi és pénzügyi politika. Ennek köszönhetően a cég stabil maradt a gazdasági recesszió idején is.

Apropó! Hogyan ítélitek meg a hazai építőipar helyzetét, láttok már érezhető fellendülést?

Úgy gondolom, hogy a magyar építőipar helyzete nagyon hasonló a többi kelet-európai országéhoz. Többnyire ezek az országok nagyon dinamikusan fejlődtek a 90-es évek alatt, valamint a 2000-es évek elején. Köszönhetően napjaink gazdasági stagnálásnak, jelenleg Magyarországon is inkább a régi technológia újra cserélése, mintsem az új építkezés a jellemző.

Két év tevékenysége mire volt elegendő? Hogyan írnád le most az Ariston Thermo Hungária Kft.-t, annak eredményeit? Kérdezhetném úgy is, hogy mennyire voltatok sikeresek az értékesítésben az elmúlt években?

Cégünk két divízióval rendelkezik, a fűtés és a vízmelegítés üzletágakkal. Az elmúlt években vezető pozíciót sikerült elérnünk a kondenzációs technológia területén, amely természetesen az egész kazános piacon lévő piaci részesedésünkre is kedvező hatást gyakorolt. A vízmelegítő piacon is sikert könyvelhetünk el a prémium és közép árkategóriás termékcsoportok értékesítésében, mely leginkább a legújabb termékünk bevezetésének, a Velis fantázianevű, lapos vízmelegítő családnak köszönhető. Összességében úgy gondolom, hogy az elmúlt 2 év nagyon sikeres volt számunkra.

Egyébként milyen évet zártatok 2013-ban? Türelmes az anyavállalatotok?

A 2013-as évet természetesen nagymértékben érintette a gazdasági recesszió. A negatív hatások ellenére, hiszem, hogy pozitív lehetőségeket is magával hozott ez az időszak, elsősorban az új termékek területén. Cégünket az aktív szerepvállalás, mintsem a passzivitás jellemzi. Figyelembe vesszük, hogy az azonnali célok mennyiben fogják befolyásolni a jövőt és felelősségteljes kereskedelmi, pénzügyi politikával szigorúan ellenőrzésünk alatt tartjuk. Mindehhez a hátteret egy képzett szakember gárda nyújtja, ezért az anyacégnek nincs oka semmilyen aggodalomra!

Találkoztunk a Mostra Convegno milánói kiállításon, ahol az Ariston cégnek hatalmas kiállítási területe volt. Nekem, kívülállónak ez erődemonstrációnak tűnt! Egyébként megérte ez a kiállítás a befektetett költséget? Milyen új termékeket mutattatok ott be?

Ez a legfontosabb kiállítás a legtöbb gyártó, így az Ariston számára is. Ezen a platformon van lehetőség új termékek, stratégiák és hosszú távú tervek bemutatására. Az innovatív technológiák fejlesztése megéri a befektetést. A legutóbbi kiállításon a megújuló energiák komplex rendszereit mutattuk be, hőszivattyúval, napkollektorral és kondenzációs technológiával.

A hazai nagy kiállításon, a Construmán nem vettetek részt. Ez egy anyavállalati döntés volt, vagy ti értékeltétek úgy, hogy nem érdemes azon jelen lenni? Azért is kérdezem ezt, mert korábban több kisebb kiállításon viszont ott voltatok?

Az elmúlt években a gyártók kiállítási stratégiája, ami a helyi kiállításokat illeti, több tényező miatt, megváltozott. A megnövekedett globalizáció, az internet elterjedése, mint a könnyű és gyors információ forrás közlésének lehetősége, jelentősen csökkentette a gyártók számára egy-egy helyi kiállításon történő költséges szerepvállalás szükségességét. E tényezők miatt nem vettünk részt ezen a kiállításon.

A hazai oktatási intézmények erősen rászorulnak a támogatásra. Ti milyen stratégiával dolgoztok? Belefér a tevékenységetekbe azok anyagi, esetleg termékkel történő szponzorálása?

Ezen a területen nehéz általános stratégiáról beszélni. Az oktatási intézmények támogatását egyedi megkeresések alapján kezeljük. Általánosságban az elmondható, hogy az oktatás akkor a leghatékonyabb, ha azt nagy részben a kormány támogatja, a civil szervezetek és vállalatok hozzájárulása elenyésző. Természetesen azért együttműködünk néhány középiskolával és egyetemmel is, ahol a jövő szakembereinek képzése folyik. Ez leginkább oktatások szervezését és az oktatói anyag összeállítását jelenti.

Milyen tervekkel, elképzelésekkel indultatok neki a 2014. évnek?

Mint már korábban is említettem, közép- és hosszú távú stratégiáinkra összpontosítunk. Hisszük, hogy szükség van a kondenzációs és a megújuló technológia további fejlesztésére, mely 2014 óta a legnagyobb célkitűzésünk.

Terveid, vágyaid a közeljövőt illetően?

Fő feladatomnak a munkatársaim további képzését tekintem. A szervezet felépítése és a hatékony együttműködés a szakképzett munkatársakkal a siker kulcsa globális szinten is.

Biztosan találkozol számos furcsasággal hazánkban, említenél néhányat?

Valójában, Lengyelország és Magyarország kultúrája és történelme nagyon hasonló és nincsenek igazi furcsaságok. Számomra az egyetlen meglepetés, hogy Magyarországon hidegen eszik a gyümölcslevest… De összességében nincsenek igazi különbségek a lengyel és magyar emberek között.

Zárszóul szívesen kérdeznélek a családodról. Hogyan él hazánkban egy lengyel ügyvezető igazgató?

Egy olyan szép és kultúrában gazdag országban, mint Magyarország, könnyű élni. Budapest egy csodálatos, élhető város és a magyar városok változatossága, valamint a magyar emberek vendégszeretete miatt öröm felfedezni az ország többi pontját is.

Talán mégy egy utolsó kérdés. A következő interjút már magyarul is tarthatjuk?

Tanulok magyarul, de nagyon nehéz és annyira különböző a többi nyelvhez képest, hogy nem tudok semmit ígérni! Meg kell azonban jegyeznem, hogy pozitívan lepődtem meg a magyarok angol tudásán. Az, hogy Budapesten élek és nem beszélem a nyelvet, nem okoz problémát, bármit megtehetek és bárhova elmehetek.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam