belépés / regisztráció
2020. november 30. hétfő
Aktuális lapszám

...a csaptelep egy bizalmi termék...

1926-ban, a németországi Mendenben alapított Kludi családi vállalkozás napjainkra világviszonylatban is ismert, nemzetközi céggé nőtte ki magát és 1994-ban Diósdon is gyártelepet létesített. Az alapítás évfordulójára emlékezve beszélgetek a hazai gyártelep ügyvezetőjével, Csuri Ferenccel, aki immár 15 éve vezeti a gyárat és annak kereskedelmi szervezetét.

 

• Hogyan emlékezel a kezdeti időkre? Miként lettél Te is Kludi dolgozó?

Roppant egyszerűen indult minden. Egy pályázatot írtak ki erre a pozícióra, jelentkeztem és mivel képzettségem és tapasztalatom megnyerte a tulajdonosok és a management tetszését, így én lettem az ügyvezető. Akkor vettem át a cég irányítását, amikor alapvetően már a gyártási struktúra kialakult Diósdon.

Nekem az volt a feladatom, hogy ebből a kezdeti állapotból egy ?profitábilisan? és hatékonyan működő gyártóbázist építsek ki. Az értékesítést is újjá kellett szerveznem, hiszen annak volumene 1995 körül, a Bokros-csomag idejében, nagyon erősen visszaesett és struktúrájában is megújításra szorult.

• Miért éppen Diósdra esett a választás?

Diósd már 1989-ben szóba került, amikor a Kludi a korábbi évek egyik kereskedelmi partnerével, a Generalimpex külkereskedelmi vállalattal együtt keresett magyarországi bővítési lehetőséget és éppen akkoriban Diósdon egy kisebb ipari övezet volt kialakulóban. Ekkor már készen voltak az M0-ás tervei, logikusan arra gondoltak, hogy egy ilyen Budapesthez közeli, de mégsem budapesti gyártóbázisnak tökéletes a diósdi telephely. Ezek a döntések akkoriban egyébként személyes információk és benyomások alapján dőltek el.

• Hol dolgoztál a Kludi előtt? Mi a végzettséged?

A magdeburgi műszaki egyetemet 1982-ben végeztem el Németországban, és ezt követően itthon okleveles közgazdász képesítést szereztem 1988-ban.

Kezdetben, a magyar és nemzetközi külkereskedelemben dolgoztam, majd egy szabadidős termékeket forgalmazó osztrák céget, és végül az olasz Merloni magyar képviseletét vezettem, ahol háztartási ?fehér árut? (háztartási nagygépeket) értékesítettünk.

Mint azt az előbb említettem, 15 éve kerültem a Kludihoz, mely ma az egyetlen olyan csaptelep-gyártó Németországban (az öt ?nagy? egyike), ami még családi tulajdonban van. Ez abszolút meghatározza a munkamódszereinket, a döntési mechanizmust, a mindennapi életet is. Itt nem egy multinacionális társaságról, hanem egy családi tulajdonban lévő, de nemzetközileg igen aktív cégről van szó. Az összes többi nagy német gyártó ma már pénzügyi befektetők tulajdonában van.

• A 15 év alatt mely időszakot találtad a legnehezebbnek? Elfogadták a külföldi partnereitek az itt gyártott termékek minőségét?

Amit mi itt Magyarországon gyártunk, azok csaptelep testek, nem késztermékek. Az általunk készített termékeket, a magyar határtól 15 km-re lévő osztrák hornsteini gyárban galvanizálják, szerelik össze és ott történik a végellenőrzés is. Tehát, ez egy ? földrajzilag is ? optimális kooperáció a cégen belül. Természetesen szállítunk a német és a lengyel gyárnak is, de alapvetően az osztrák-magyar munkamegosztáson alapul minden.

Ami a nehézségeket illeti, minden időszakban voltak könnyebb-nehezebb feladatok és voltak magától megoldódó problémák is. A 90-es évek közepén és végén a termelésben voltak nagyobb gondok, itt a szokásos problémákkal találkoztunk: szakképzett munkaerő és az ipari kultúra hiánya, a napi munkarutin kialakításának nehézségei. Például abban az időben bizony gyakran alkoholszondát kellett alkalmazni a reggeli munkakezdésnél és stopperrel kellett figyelni, hogy két órakor fejezzék be a munkát. Szépen, szisztematikusan, emberségesen meg lehetett ezeket a problémákat oldani, melyek mára már meg is szűntek. Abban az időben talán ez volt a legnehezebb. A következő időszak az értékesítésben nagyon kellemesen alakult, hiszen Magyarországon a 2000-es évektől kezdődően egy nagyon erős építőipari fellendülés volt, ekkor viszont nagyon kellett figyelni arra, hogy milyen struktúrában dolgozik az értékesítési apparátus, milyen termékekkel jelenünk meg a piacon, hiszen magától húzta a piac a termékeket.

Sajnos az utóbbi két-három év gyakorlatilag egy soha nem látott forgalmi visszaesést jelentett az egész szakmának. Hiszen sem új építkezés, sem ingatlan mobilitás, s így felújítás sincs.

Itt egyértelmű, hogy a költséghatékony munka áll előtérben és azoknak a termékeknek az előtérbe helyezése, amiben a jövőt látjuk. És ez nem könynyű! Párhuzamosan ezzel, nagyon szerencsés időben sikerült megkapnunk az anyavállalattól a környező országok piacfelügyeletét, illetve piacépítését és így aztán Csehországtól, Szlovákián, Románián keresztül a balkáni országokig nekünk jutott az a szép feladat, hogy a Kludi piacát erősítsük és részben, vagy teljesen a nulláról felépítsük. Ez mindenképpen ad egy alapot a jövőre, így meg tudjuk őrizni a szakembereinket és tanulni is tudunk egymástól.

Az anyavállalat ezzel a feladattal egyben elismerte a korábbi sikereinket is.

• Most az anyavállalat elégedett?

Nem, egy anyavállalat sosem elégedett. Soha senki semmivel nem lehet elégedett a gazdasági életben, hiszen mindig vannak továbblépési lehetőségek. Magyarország és a környező országok, amiket mi építünk piacilag a konszernen belül kiegyensúlyozott képet mutatnak. Még akkor is, ha Magyarországon az elmúlt három évben folyamatosan csökkent a forgalom, de ez egy tervezhető csökkenés volt, ami így kezelhetővé vált.

• A termékek számára a szerviz, a műszaki és technikai háttértámogatás rendkívül fontos. Hogyan tudjátok mindezt a hazai és a régiós piacon biztosítani?

A hazai piacon ez lényegesen könnyebb, hiszen itt viszonylag nagyobb apparátussal tudunk dolgozni: gyártócsarnokok, raktárcsarnokok, szervizbázis, bemutató terem áll rendelkezésünkre. Itthon ezt is látjuk az egyik legnagyobb előnyünknek; mögöttünk szolgáltatáscsomag áll. Mi elérhetők vagyunk, kiszolgáljuk a végfelhasználó szervizét, a tervezők információkérését. A környező országokban mindig a piaci fejlettségtől és a Kludi piaci jelenlététől függően tudjuk ezt megvalósítani. Itt az emberi oldal igen fontos, hiszen ezek bizalmi állások, általában néhány ember viszi a piacot, bennük teljesen meg kell bíznunk. Ide olyan kollégákat kell kiválasztanunk, akik képesek univerzálisan dolgozni, pénzügyi, kereskedelmi dolgokban is dönteni és az ügyfél irányába is magas szintű munkát nyújtani.

• Mennyire befolyásolta gyártói tevékenységeteket a 3?4 éve kirobbant pénzügyi és gazdasági válság? Az általánossá vált, csökkenő építőipari kereslet, milyen kényszerintézkedéseket követelt tőletek?

Mi úgy gondoljuk, hogy a kényszerintézkedéseken már túl vagyunk, sőt bizonyos területeken beruházunk a piacokba, legyen ez akár Csehország, ahol pl. bővítjük a projektmenedzserek számát, legyen, ez mondjuk a Balkán, ahol bővítjük az értékesítési létszámot, vagy Románia, ahol nagyon komoly marketing beruházást határoztunk el. Tehát a kényszerintézkedéseket már nem tervezünk a jövőben, de sajnos sok ilyet meg is kellett tenni az elmúlt három évben.

• Feladatkörödből adódóan rálátásod van a környező országok építőipari és kereskedelmi tevékenységére. Összehasonlítva a hazai piacunkkal, hogyan látod a helyzetünket?

Igen, jelentős különbség van Magyarország és talán az összes más környező ország között. És itt most nem Ausztriáról beszélek, hanem Szlovákiáról, Csehországról, Romániáról, Horvátországról stb. Magyarországon ? és ez végül is a fejlesztést akadályozza ? rettenetesen kicsik a kereskedelemben és a kivitelezésben realizálható árrések. Roppant kicsi ez az árrés a nagykereskedelemben és bizony a kiskereskedelemben is, emiatt ezek a funkciók sokszor össze is nőnek. Ha megnézzük, Magyarországon az esetek igen jelentős részében a kiskereskedelem a nagykereskedelembe van beágyazódva hálózatok formájában és még a közös, de szűk árrésekből sem nagyon lehet a kereskedelmi fejlesztéseket finanszírozni. Ellentétben a környező országokkal, ahol a kereskedelmi árrések jóval magasabbak, ebből sokkal szebb és korszerűbb üzleteket lehet kialakítani, telik jól képzett személyzetre, oktatására, a kereskedő vevőinek továbbképzésére, vannak komoly szerelői továbbképzések. Ugyanevvel kell szembenézniük a kivitelezőknek is. Ez hiányzik Magyarországon!

Ezek a kicsi árrések nem azért vannak, mert a gyártók drágán adják a termékeket és ebből már nem telik a kereskedőnek megfelelő árrésre, sajnos az esetek többségében éppen fordított a helyzet: ha összehasonlítjuk a nagykereskedelem felé érvényesített árakat, akkor pl. a Kludi esetében, még majd mindig Magyarországon a legalacsonyabbak az átadási árak.

• Magánemberként kissé zárkózott vagy, keveset tudunk rólad. Miért van ez? Beavatnál kicsit bennünket? Van például valamilyen hobbid?

A Kludi a magyar épületgépészeten belül egy viszonylag nagyobb létszámú cég (250-en vagyunk Magyarországon, ha külföldi kollégákat is hozzáveszem, akkor egy 300 fős csapatról van szó), nagyon heterogén összetétellel. Mindenkinek meg van a vezetői stílusa. Én kevésbé vagyok frontember, sokkal többet foglalkozom a folyamatok szervezésével, pénzügyekkel, kontrollinggal, nemzetközi ügyekkel, személyzeti feladatokkal. Vannak olyan vezetők, akik nagyon erősen előtérben vannak, ők nyilván kiépítették azt a háttércsapatot, amivel ezt így tudják üzemeltetni. Magánemberként semmilyen különös információval nem tudok szolgálni, dolgozom, családom van. Mindenféle vízi sportot szívesen űzök, de nincsenek olyan kiemelt, napi szintű hobbijaim, ami külön említést érdemelne.

Mik az elképzeléseid, megvalósítandó terveid rövid és hosszú távon?

A termelésnél ma már megérett a helyzet arra, hogy bővítsünk, a vállalaton belüli darabszám, minőségi és mennyiségi igények lehetővé teszik a fejlesztést, szakmailag ezen dolgozunk, ez a következő 2-3 év feladata. Itt létszám- és termelési bázisbővítésről van szó. Ezek a terveink csak az ország mindenoldalú stabilizációját követően lesznek megvalósíthatók Diósdon. Az értékesítés területén szeretnénk megszilárdítani a helyzetünket, elérni azt, hogy az igényesebb és korszerűbb, energiatakarékosabb termékeink nagyobb szerephez jussanak. De ez nem csak a Kludi, hanem ez az egész ország előtt álló feladat, hogy Magyarország ne csak egy ún. diszkont ország legyen, mert jelenleg erről ? a még több engedményről és visszatérítésről ? szólnak a kereskedelmi tárgyalások. Szóba sem kerülnek a termékjellemzők és a kölcsönösen előnyös innovatív együttműködések. További nagyléptékű kedvezményeket viszont csak minőségi kompromisszumok árán lehet adni, amit mi nem tudunk felvállalni. Ugyanis a csaptelep az egy bizalmi termék, amit az ember ott hagy napközben egyedül a lakásában és nem is gondol arra, hogy amikor hazajön, akár egy elárasztott lakást is találhat, ha a termék nem megbízhatóan látja el feladatát.

-Pongrácz-

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam