belépés / regisztráció
2020. december 3. csütörtök
Aktuális lapszám

A cég a harmadik gyermekem

A Gebo Kft. alapításának 20. évfordulóját ünnepeli ebben az évben. Húsz év nem semmi! Ennyi idő alatt számos siker és öröm is kísérte a cég életét. Bár 20 év alatt a szakma jelentős része már megismert benneteket, azért talán nem felesleges a kezdetekre való visszaemlékezés – kezdem a beszélgetést Biró Gáborral, a Gebo See Kft. ügyvezető igazgatójával.

 

Talán kezdjük azzal, hogy mit is jelent a Gebo (Gebo SEE) név és hogyan alakult meg az anyavállalatotok?

A Gebo gyorskötő idomokat annak idején egy Elspermann nevű úriember szabadalmaztatta Németországban, a Ruhr vidéken. Volt egy vaskereskedése és népszerű volt a szerelők körében, mert ha problémájuk keletkezett a javításoknál, ő mindig keresett egy jó megoldást. A falban futó csővezetékek gyors kötésének és javításának problémájára kifejlesztette a Gebo idomokat, amelyeket 1937-ben szabadalmaztatott is. Az cég elnevezése lényegében egy mozaikszó, a Gebrüder Elspermann Bohum rövidítése, vagyis a bohumi Elspermann testvérekről van szó, ugyanis a céget mindig két fiútestvér vitte. Az első években inkább Németországban fejlődtek nagyon erőteljesen, majd a 80-as évek végén kiléptek a nemzetközi piacra is, és a rendszerváltás, illetve a kelet-európai piacok megnyitása hozta magával azt a lehetőséget, hogy ezeken a területeken is leányvállalatokat nyissanak. Jelenleg az egész Gebo csoport úgy néz ki, hogy az anyavállalat Németországban van, a leányvállalatok Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és legújabban Oroszországban is jelen vannak.

Ami pedig a cégnév SEE részét illeti, az onnan jött, hogy a Gebo Hungáriaként alapított cégnév változott meg Gebo SEE-re (South East Europe), mert mi lettünk az anyavállalat délkelet-európai központja is. Innen irányítjuk a kereskedelmet, a logisztikai tevékenységet és végezzük a szakmai tanácsadást Délkelet-Európa különböző országaiba, úgy, mint Románia, Horvátország, Bulgária, Bosznia- Hercegovina stb. Szlovákia is hozzánk tartozik.

Hogyan találkoztál a Gebo céggel?

Ezelőtt 21 évvel egy újságban olvastam a német cég hirdetését, és mivel éppen akkor volt Budapesten egy Aquatherm kiállítás, ott tudtam találkozni a cég tulajdonosával, aki azt mondta, hogy hagyjam ott az önéletrajzomat és majd döntenek. A kiállítás végére már úgy határoztak, hogy felvesznek. Később kiderült, hogy egyedül én jelentkeztem a Gebo cég hirdetésére. Így már tulajdonképpen 21 éve dolgozom a Gebonál. Az első időszakban ez egy információs és szerviz iroda volt, én is az anyavállalatnál voltam állományban, de Magyarországon dolgoztam, információt gyűjtöttem, piacot kutattam és a lehetőségeket mértem fel. Egy év után végül úgy döntöttünk, hogy egy raktárt kell létesítenünk Magyarországon, azt pedig egy kft. keretein belül volt célszerű megvalósítani, így 1995. november 17-én alakult meg a cég.

Ilyen hosszú idő után nem válik egyhangúvá a vezetői munka egy cégnél? Nem hiányzik a változatosság?

Maga a cég állandó változatosságot teremt nekem. Kezdetben azt gondoltam, hogy ez a munka egyszerű lesz, később azonban rájöttem, hogy ez nagyon nem így van, sőt! Mondhatom, hogy egyetlen év sem volt igazán unalmas. Egy év sem volt, amikor ugyanazt csináltam volna, mint az előzőben. Egyrészt, mert lépésről lépésre fejlődtünk, másrészt, mert igyekeztem mindig a bővülő feladatokhoz hozzáalakítani a leghatékonyabb cégstruktúrát. Rengeteget tanultam az anyavállalattól, vezetőivel a kezdetektől kezdve nagyon jól tudunk együttműködni. Mindig partnerként kezelnek, és együtt dolgozzuk ki a cég stratégiáját. Mint eddig mindig, most is zöldlámpát kapunk a fejlesztési törekvéseinkre, ha azt jól alá tudjuk támasztani érvekkel.

Az elmúlt 20 évben mi minden történt (privatizáció, gazdasági, pénzügyi válság, mely utóbbi hatásait még ma is érezzük stb.), de a Gebo cég ezeket a gondokkal teli időszakokat is sikerrel vette. Ennek mi a titka?

Kezdetben nagyon lassan indult be a Gebo termékek értékesítése Magyarországon. Szerencsére akkoriban a Gebo szekere nagyon jól ment külföldön és a hazai forgalom annyira jelentéktelen volt, hogy ennek a ténynek nem volt nagy jelentősége az anyavállalatnál. Egy idő után viszont, amikor már gyökeret eresztett Magyarországon is a Gebo márkanév, beindult az értékesítés, és nagyon szépen fejlődtünk. Időközben bővült a piacunk is, mert sikerült elfogadtatnunk az anyavállalat vezetőivel, hogy mi is képesek vagyunk Dél- Kelet-Európát ellátni termékkel, műszaki információval és a logisztika is kevesebb költséggel járna. Az elején nehéz volt meggyőzni a tulajdonost, de végül sikerült. A fejlődésünknek több oka is van. Egyrészt alaposan kidolgozott tervek alapján működünk, 2-3 évre előre készülnek az ún. „gördülő tervek”, amiket rendszeresen egyeztetünk az anyavállalattal. Ezek mindig az előző évi megvalósulás bázisán készülnek, és ha a körülmények változnak, a számok akár évközben is módosulhatnak. Természetesen a folyamatos cégfejlődéshez szükség van egy jó csapatra, folyamatosan bővülő termékválasztékra, és intenzív marketingre is.

Hogyan alakult a dolgozói létszám az elmúlt 20 évben? Egyáltalán miért jó a munkatársaknak a Gebo csapathoz tartozni?

Az indulástól kezdve a létszám a feladatokkal arányosan növekedett. Jelenleg 12 dolgozóval több, mint 1,2 milliárdos évi forgalmat bonyolítunk le. Egy hosszú távon jól működő cég létezésének alapvetően három lába van, amelyek szerintem egyaránt nagyon fontosak.

  1. A partnereink legyenek megelégedve velünk és ajánlják termékeinket.
  2. A tulajdonosoknak legyen meg a befektetésükből az elvárt haszon.
  3. A cégünk dolgozói legyenek elégedettek, és kellőképpen motiváltan végezzék a munkájukat.

Tapasztalatom alapján sok cégvezető Magyarországon ez utóbbi szempontot nem tartja túlságosan fontosnak, pedig ha a munkaerő nincs megelégedve, akkor a cég nem működhet hatékonyan, és hosszú távú fejlődése nem biztosított. Tévhit, hogy a munkatársakat csak pénzzel lehet motiválni, ugyanilyen fontos a jó munkahelyi légkör kialakítása és belső elhivatottságuk feltárása.

Itt a lehetőség, hogy a szaklapunk oldalain üzenj az épületgépészek családjának és mondj valami biztatót a kollégáknak is! Egyáltalán milyen jövőképe van a Gebo-nak?

Úgy gondolom, hogy Magyarországon az épületgépészet fejlődik, még akkor is, ha a munkák nagysága nem mindig ezt mutatja és jelenleg nem tapasztalható válság utáni robbanásszerű fejlődés. Az igazi fejlődésnek mennyiséginek és minőséginek kell lennie egyaránt, és én azt remélem, hogy az épületgépészet a minőségi fejlődés útján van. Ebben a folyamatban szeretné a Gebo is aktívan segíteni a szakmát a magas műszaki színvonalú termékeivel.

Vagyis a szerelőknek egyre jobban adniuk kell arra a munkára, amit kiadnak a kezükből, amit csak jó minőségű szerszámok használatával és termékekkel tudnak teljesíteni. Korábban gyakran lehetett hallani a „küszöbgaranciáról” a piacon. Ez azt jelentette, hogy miután a kivitelező befejezte a munkát, vagyis elhagyta a küszöböt, és megkapta a kivitelezés díját, onnantól már nem sok lehetőség volt megtalálni, ha garanciális problémák léptek fel. Ez a rendszerváltás következtében megjelenő egyes kényszervállalkozók piacra lépése miatt is kialakult rossz gyakorlat volt, és ennek meg kell változnia. Fontos lenne az, hogy a kivitelezők, szerelők egyre nagyobb hányada „korrekt üzletemberként” jelenjen meg a piacon.

A termékeitek minősége kifogástalan, magas nívójú, de nem is lehet más, hiszen az esetetekben az anyag-, a műszaki hiba azonnal jelentkezne és hatalmas károkat is okozhatna. A hazai piac rendkívül „árérzékeny”, nem nehéz a minőséget megfizettetni?

Nehéz, de muszáj! Az árérzékenység ne abban nyilvánuljon meg, hogy a minőségi elvárásokat adjuk fel, mert ez nem árérzékenység, hanem felelőtlenség! Árérzékenység mindenütt van. Ha megnézzük a világ bármely részét, mindenütt úgy kell dolgozni, hogy jó minőséget olyan áron adunk, hogy mindenkinek megérje. De ne az legyen, hogy csak az olcsóság számít, a minőséget pedig majd meglátjuk. Vannak racionális határok, amelyeket nem szabadna átlépni!

Kis cég vagytok, de egyben már nagyok is, ezt bizonyítja az utolsó 20 év története. Mennyire vesztek részt a szakmai közéletben? Például szakmai szövetségek, oktatási intézmények támogatásában?

Néhány szakmai szövetségnek a tagjai vagyunk. Úgy véljük, hogy aminek van racionális hozadéka és értelme, abban részt veszünk, és igyekszünk támogatni. Egyetemekkel is próbáltunk létrehozni együttműködést, ami hol sikerült, hol nem. De végül is ez sok mindenen múlik. Például a BME-n kiírtunk pályázatot kreatívan gondolkozó egyetemistáknak, aminek ugyan nem volt eredménye, de reménykedünk, hogy tovább tudunk lépni.

Kicsit témát váltva, rólad, mint magánemberről igen keveset tudunk. Beavatnál bennünket, hogy miként él egy elismert, sikeres vezető a magánéletben?

A feleségemmel már 25 éve vagyunk házasok. A lányom már a BME Gépészmérnöki Karára jár, a fiam pedig oda fog jelentkezni. Büszke vagyok arra, hogy sikerült elültetnem bennük a műszaki gondolkodást és az ilyen feladatok iránti fogékonyságot, érdeklődést. Feleségem adminisztrátorként dolgozik egy egyházi gyülekezetben. Nem csak pénzkereső tevékenység, de egyben a hobbim is a munkám, én nem 8 órában dolgozom. Emellett igyekszem a család számára minőségi időt biztosítani, amikor együtt tudunk lenni, beszélgetni. Ami a sportolást illeti, a család együtt szokott síelni évente egy-egy hetet. Mivel egy Budapest környéki kertes házban élünk, egyre többet tevékenykedem a kertben, például jelenleg egy kis paradicsom ültetvényt (3 tő) gondozok „kemény munkával”. Természetesen, ha időnk engedi színházba és múzeumba is járunk.

Zárszóul szeretnélek kérdezni a rövid és hosszú távú terveidről.

A legfontosabb magánéleti célom idén, hogy a fiam is bejusson a BME-re, ezzel megvalósulna az a tervem, hogy a családom a következő generációban két mérnökkel gazdagítsa társadalmunkat.

A céget pedig – amíg aktív vagyok – szeretném új termékekkel, piacokkal, és egyéb új lehetőségekkel gazdagítani, ezzel biztosítani a töretlen cégfejlődést, ami nélkül egy vállalkozás előbb-utóbb elsorvad. Nekem ez a cég a harmadik gyermekem, ezért mentorként valamennyire mindig is rajta lesz a szemem még akkor is, ha már nem fogok ott dolgozni.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam