belépés / regisztráció
2020. november 30. hétfő
Aktuális lapszám

A Bosch igen fontosnak tartja az utánpótlás kérdését

Egy éve készült az első interjúnk Endrődy Eszterrel, a Robert Bosch Kft. Termotechnika üzletág vezetőjével, akivel most ismét összejött egy „randevú” és így módomban áll vele az elmúlt év eseményeiről, történéseiről beszélgetni. Kezdjük is az elején, pl. az előző interjú ígéreteivel!

 

Az elmúlt évben megemlítettem, hogy mintha hiányoznának a kapcsolataid a szakma jeles képviselőivel, akkor megígérted dolgozni fogsz ezen. Nos, mi történt azóta?

Azzal, hogy a Magyar Installateurben megjelennek az interjúink, már erősítjük a kapcsolatot a szakma képviselőivel. Nagyon sok mindenen vagyunk túl az elmúlt egy évben, rengeteget dolgoztunk közösen a csapattal és bár ebből kifolyólag az első egy évben inkább a belső folyamatainkat raktuk rendbe, de próbáltuk hangsúlyozni kifelé is a megerősödött státuszunk bemutatását. Úgy gondolom, hogy több, a szakmában nagy tudású emberrel sikerült személyesen is megismerkednem, azt azonban meg kell említsem, hogy egyelőre még a piachoz való alkalmazkodást kellett megcéloznom. Ma már úgy látom, hogy a szakma teljesen elfogadott engem, ez a direkt és az indirekt visszajelzésekből is levonható.

„Azért jó a Boschnál dolgozni, mert megvan a helyi szabadságod és bizonyos munkafolyamatokat a piaci igények szerint alakíthatod, és erős kereteket kapsz a kitűzött célok megvalósítása érdekében.” – jelentetted ki az előző interjúban. Most hogyan fogalmaznál? Jó még a Boschnál dolgozni?

Ezt ugyanígy gondolom most is, pontosan e keretek segítségével jutottunk el idáig és sikerült az elmúlt évnek a munkáját megtámogatni. Például mostantól a Robert Bosch vállalatnak az összes értékesítési üzletága a Gyömrői úti központból működik, ami nagy segítség nekünk az adminisztratív folyamatinkban Mondhatnám úgy is, hogy közelebb kerültünk a tűzhöz, azzal, hogy az eredeti szigetszentmiklósi telephelyről a központba költöztünk. Nagyon fontos a számunkra az, hogy a napi piaci megfelelésben közel legyünk egymáshoz, szoros kapcsolatot ápoljunk az adminisztratív háttértámogatással. Nálunk, a Bosch vállalatnál az adminisztratív folyamatokat, feladatokat a cég felelős egységei, mint pl. a pénzügy, a logisztika, kontrolling végzik. Ezért is jelenthetem ki örömmel, hogy ez egy nagyon nagy lépés volt a számunkra és ezzel még jobban a profitorientált működésre tudunk koncentrálni, még költséghatékonyabbak tudunk lenni és sokat jelent ez nekünk a munkaszervezésben is.

No, még egy szembesítés! Az első interjúban úgy fogalmaztál, hogy az emberek a válság miatt óvatosabban élnek, nem költenek annyit, nem ruháznak be, de ha a bizalmuk ismét megerősödik, akkor az építőiparban várható lesz némi fellendülés. Úgy érzem, hogy a jóslatod bejött. Most hogyan látod – a forgalmi adataitokon keresztül – az építőipar helyzetét? Mit jósolsz 2015-re?

A statisztikai hivatalnak az erős növekedést mutató számai mögött húzódó fejlődést mi az építőiparban még nem tapasztaljuk. Látunk egy bizonyos előre mozdulást, ami a mi tevékenységünk számára egy átlagos, 5%-os növekedést jelent, viszont folyamatosan azt tapasztaljuk, hogy egyelőre a lakosság a hosszú távú gondolkodás, az energiahatékonyság helyett, inkább egyéb termékekre költ. Ezért szerintem az épületgépész piac növekedése nem feltétlenül követi még azokat a számokat, amit az általános statisztikai adatokból látunk. Jóslatként mondhatom talán és a Bosch is úgy látja, hogy ez a lassú növekedés folyamatos lesz, stabil marad 2015-ben, de nem számítunk kiugró eredményekre.

A múlt emlegetését lezárandó, idézem a korábbi célodat, azaz, hogy szeretnéd a Robert Bosch mind két márkájával lefedni a teljes épületgépész piaci szegmensét. Meddig jutottál el ezzel a feladattal?

Mindig van új feladat, sosem vagyunk teljesen készen, hiszen a Bosch nem csak holnapra, hanem hosszú távra, a jövőre tervez. Jól haladunk ezzel a feladattal is. Jelenleg elmondhatjuk, hogy a Termotechnika üzletág termékei lefedik az épületgépészet teljes magyar piacát. A példa kedvéért szeretném kiemelni azt, hogy az ipari kazán értékesítésünk kiemelkedő lett, vagyis itt látjuk a legjelentősebb növekedést. Úgy tűnik, hogy elkezdődtek a nagy ipari beruházások, és ez biztosan meg fogja mozdítani a kisebb beruházásokat, majd a lakossági szektort is. Szeretnénk ezért termékeinkkel még szélesebb körben, még több lehetőséggel lefedni ezt a területet.

Térjünk át napjaink eseményeire! Az utóbbi időben mintha már nem lennének nálatok személyi változások, pedig ez korábban nem így volt. Vége a vállalati átszervezésnek? Mindenki megtalálta már a helyét?

A Termotechnika üzletágnak – függetlenül az én érkezésemtől – meg kellett tanulnia azt, hogy a piac folyamatos változásait követni kell. Ehhez valamilyen úton-módon személyi változások is csatolhatók. Annyi biztos, hogy a Termotechnika üzletág és maga a Bosch is észrevette azt, hogy sokkal gyorsabban kell reagálnia környezetének változásaira. Együtt megtanultuk azt, hogy a jelenlegi helyzetben a költséghatékony működés, a magas profit megcélzása, a még nagyobb piaci részesedés és a versenyképesebb jelenlét érdekében új stratégiát kell megvalósítanunk. Ennek bevezetését az üzletág már több évvel ezelőtt elkezdte, ennek eredményeképpen született meg az a stratégia, ami alapján most már működünk.

A változások következtében némelyik márka létének fontossága gyanúba keveredett. Itt a lehetőség, hogy ezt megcáfoljad!

Egyértelműn fontos minden márkánk! Az tény, hogy a változás mindig nehéz, sok kérdést vet fel, az igaz, de a fejlődés érdekében nem engedhetjük meg, hogy elkényelmesedjünk. Gyakorlatilag az új értékesítési stratégiánk is közelebb áll most a központi üzletági koncepcióhoz, A Bosch márkával jelenleg a lakossági szegmensre koncentrálunk jobban, a Buderus márkával pedig a projekt értékesítést erősítjük. Külön szakembereket jelöltünk ki arra, hogy ez a projektértékesítés tényleg megerősödjön.

A Bosch nevével gyakran találkozunk, hiszen igazi nagyvállalat és a tevékenysége szerteágazó. Egy ilyen társaságtól gyakran elvárják, hogy jelentős szponzorálási aktivitást folytasson. Ti is tudjátok támogatni a hazai oktatási intézményeket, szakmai szövetségeket?

A Bosch kiemelten fontosnak tartja az utánpótlás kérdését. Nagyon sok energiát fektet abba, hogy a magyar oktatási intézményekben, kifejezetten a mérnökképzésben a megfelelő jövőképet segítse. Szeptemberben is született egy megállapodás a Miskolci Egyetemmel, a Bosch Lean Akadémia létrehozásáról, mely megoldást nyújt a gyakorlatorientált képzés a felsőoktatásban lévő jelenlétére.

Milyen évet zárt a Bosch Termotechnika üzletág 2013-ban és mit vártok a 2014. évtől? Ismered a versenytársak forgalmi adatait, azok piaci részesedését?

Nehéz lenne egy üzletágat vezetni ezeknek az információknak a pontos ismerete nélkül. A 2013. év zárásával kapcsolatban nagyon elégedett vagyok, ugyanis jobb eredményt értünk el, mint amit kitűztünk magunknak az érkezésemkor. Tehát ez nagyon nagy szó a rengeteg változás mellett. Az is tény, hogy ez alatt az egy év alatt is az épületgépészeti termékek több területén nagy változás volt, így pl. a szolár piacon, ami minket is érzékenyen érintett, de a 2013-as évben elértük a terveinket. Átrendeződést látunk a piacon, a készülékigények, technológiák kapcsán. Én a stabil 5-10%-os növekedést várom a piacon is és saját magunknál is. 2014-ben, az előző évhez képest is növekedést céloztunk meg, viszont nem hatalmas léptékkel, hiszen a piac ugyan már nem csökken, de erősen stagnál.

Eltelt egy év a maga eseményeivel, történéseivel. Hogyan érzed magad ma a Boschnál? Kérdezhetném úgy is, hogy az anyavállalat vezetői elégedettek a tevékenységeddel?

Úgy gondolom, hogy igen, de erről őket érdemes közvetlenül is megkérdezni. Ahogy egy évvel ezelőtt is, most is csak azt tudom mondani, hogy személy szerint azért érzem magam szakmailag jól, mert megkapom azt a folyamatos bizalmat, ami ehhez a nagy feladatnak az irányításához kell. Nemcsak a feletteseimtől, hanem a lokális szervezettől is. Ettől még energetikusabbnak és még határozottabbnak érzem magam, úgyhogy biztos vagyok abban, hogy el fogjuk érni a céljainkat, függetlenül a sok változástól.

Milyen új feladatokat jelöltek ki számodra erre az évre, illetve hosszú távra?

A rövidtávú tervek egyik legfontosabb célja a jövőbeli EU-s szabályozások változásából következő összese feladat, kihívás, a kommunikáció koordinálása. Ez egy nagyon nagy lehetőség a gázkészülékeket forgalmazó gyártók számára, többek között azért, mert az energiahatékonyságra is fel tudjuk hívni a piac, a lakosság figyelmét. Nagyon nagy erőkkel készülünk erre, ez lesz a következő egy-két év központi feladata.

Történt-e változás a magánéletedben? Még mindig az egyre nagyobb kislányodé otthon a főszerep? Jártok együtt is sportolni? Van közös hobbitok?

Had büszkélkedjek egy kicsit Sárával, ha már így megkérdezted, kihasználom a lehetőséget. Ő tavaly óta a nemzeti utánpótlás műkorcsolya egyik csapatába jár, és kitűzte magának azt a célt, hogy bajnok szeretne lenni. Ettől még ugyan elég messze vagyunk, ez a cél még nagyon sok gyakorlást igényel, de a család segítségével próbáljuk őt terelgetni, hogy el tudja érni ezt a vágyát. De – fiatal kora ellenére – már eléggé határozott elképzelései vannak. Közben készülünk az iskolára is, a suli ugyanis a jövő évben kezdődik el számára, mert most 6 éves. Szeretnénk még ezt az egy évet kihasználni arra, hogy sportoljon. Sokszor vagyunk együtt a Margitszigeten, ő biciklizik, én futok, most ez jelenti számomra is a sportolást, illetve majd télen, ha tudunk, akkor megyünk síelni is.

Szívesen kérdeznélek ismét a távolabbi céljaidról! Megfogalmazódott már benned egy konkrét, jövőbeli cél?

Először szeretném megemlíteni, hogy nagyon örülök annak, hogy a tavalyi interjúban megjelent 3 kívánságom teljesült! A jelenre tekintettel tovább szeretném vinni a TT üzletág épületgépész szakmában betöltött meghatározó szerepének erősítését. A közeljövőben rejlő szabályváltozások lehetőségivel pedig a még eredményesebb működésre szeretnék hangsúlyt fektetni. Személyes szakmai céljaim kapcsán mindenképpen a Boschnál képzelem el a jövőmet, mint vezető. Jól érzem magam a Termotechnika üzletágnál, szeretem ezt a közeget, ezt a feladatot.

Pongrácz Lajos
főszerkesztő

A szerzõ egyéb cikkei:

  Lezártunk egy esztendőt, elkezdtünk egy újat
  Magyarország földrajzilag jó helyen van, az itt dolgozó munkaerő jól képzett, megállja a helyét
  Munka és sport nélkül nem lehet élni
  Figyelmeztető karácsonyi gondolatok
  Sohasem másolunk, csak újat alkotunk
  Számomra a Mart az élet

A szerzõ összes korábbi cikke >>

Eseménynaptár

Hirdetés
Kiadja a Média az épületgépészetért Kft.
Szerkesztőség és kiadóhivatal:
H-1112 Budapest, Oltvány u. 43. I/2.
Telefon: +36 (1) 614 5688
E-mail: kiado@magyarinstallateur.hu

 
Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Hírlap Igazg.
Előfizetés és reklamáció: +36 (1) 767-8262
E-mail: hirlapelofizetes@posta.hu
 
 
elfelejtettem a jelszavam